Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2002

Uppgradering av dator!

Hejsan, tänkte att denna tråden kanske skulle passa här iom att jag funderar på att köpa nytt moderkort, ny processor och nya minnen till min dator.

Har kört på ett Asus A7N8x-x, en AMD Athlon XP 2600+ och 2x512 mb ram ett bra tag nu och för sisådär ett år sedan så köpte jag ett Leadtek 6800 LE som jag låste upp till ett NU.

Jag får fruktansvårt dålig prestanda ut med denna burken, skulle testa att lira Oblivion lite och det hackar verkligen sönder emellanåt, så jag kom in på banan att försöka uppgradera lite kanske. För jag tror att det är vid moderkortet, processorn och minnena som det kniper när det gäller prestandan. För kortet borde väll funka tycker man?

Så nu har jag kollat upp lite olika delar, men jag tar gärna emot alla råd jag kan få.

Sakerna jag funderar på att köpa är:
MSI K8N NEO2-FX,nForce3 250Gb,Socket-939 Raid, ATX, SATA, GbLAN, Ljud, AGP8X
AMD Opteron 146, 2.0GHz, Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt
2x Crucial DDR2 PC3200 1024MB CL3 Unbuffered,1.8V,128Meg x 64, 240pin.

Hur tror ni att detta hade funkat?

Scurvy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Ser ut som ett bra system, men det som skulle lockat mig är att köpa ASRock kortet som både har PCI-E och AGP-port ifall du i framtiden vill uppgradera...

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASR939DUAL

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2002

Ja det verkar ju faktiskt som en bra idé... det där moderkortet har högre busshastighet också.

Men jag får ett litet dåligt intryck av ASRock-korten i den här tråden: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=575374 så det är kanske bättre att helt enkelt köpa ett nytt moderkort om jag byter upp mig till PCI-E. De är ju trots allt inte så hemskt dyra.

Kan lägga till en liten fråga här också:
Hur mycket gör en skillnad på 200mhz busshastighet? Är det väldigt märkbart?

Scurvy