kylare för AMD Athlon 64 X2 DualCore

Permalänk
Medlem

kylare för AMD Athlon 64 X2 DualCore

hej..

vet ni ifall man kan köra ett nytt kylare för AMD Athlon 64 X2 DualCore på en Winchester 3500+ processor med socket 939..??

min gamla original fläkt till winchester börjar låta lite och så blev denna över från min kompis databygge... våga man testa?

mvh

Permalänk
Medlem

ska nog inte vara några problem....
kolla värmen bara....

Visa signatur

TT Tsunami, DFI Lanparty Ut SLI-DR "Venus"#930/1000, Operon 175, OCZ Pc4000 EB Platinum 2*1024, 37,7Gb Raptor OS,Totalt 1,5TB, SB X-FI Fatal1Ty , Tagan Easycon 580w , XFX 7900GTX XXX

Permalänk
Medlem

ska passa fins inga fysiska skillnader. Mina kylare som kom med mina dualcore opterons hade heatpips å det har jag inte sett på boxade singel core processorer i alla fall inte 3200+ å däromkring.

Permalänk
Medlem

vet inte om ni förstod mej rätt men det är alltså processorkylare med fläkt..

och hur byter jag ut den.. behöver jag kylpasta mellan processor och kylaren??

Permalänk
Medlem

Ta en närmare titt på kylflänsen så ser du hur fästanordningen fungerar. På den oanvända kylflänsen du fått finns det redan kylpasta applicerad.
Lyft av den gamla, torka av processorn med hushållspapper eller liknande och på med den nya. Tvätta med sprit, aceton eller liknande är overkill. Låter du bli att lyfta upp processorn så är pinnarna skyddade.
Är den gamla svår att lossa fastän spännbygeln är lossad så vrid den lätt fram och tillbaka så lossnar den snart. Den gamla pastan blir nämligen seg och håller i bra. Om du byter när processorn är varm så är den gamla pastan lite mjukare och det bör gå lättare.
Fläktsladden sätter du där den nuvarande sitter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Kylaren bör fungera för din processor. Gär så här:

Ta reda på vad för processorkylare det handla om.

Let upp manualen till den med Google.

Följ instruktionerna (ja, du kommer behöva kylpasta)

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puma78
vet inte om ni förstod mej rätt men det är alltså processorkylare med fläkt..

och hur byter jag ut den.. behöver jag kylpasta mellan processor och kylaren??

Det är en själv klarhet att du behöver kylpasta mellan processorn och kylarn ! använd AS5 pasta. lycka till

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

testade och bytte ut kylprocessorn idag och satte ditt den nya, allting gick ju bra men sen hände det nåt.. det blir bara svart bild på skärmen. har testat att dra ut sladdarna o satt dit dem igen samt även provat att sätta dit gamla kylprocessor men samma sak där 8(

vad kan jag mer göra för att "det" ska funkar igen???

tacksam för allt svar... från en okunnig en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puma78
testade och bytte ut kylprocessorn idag och satte ditt den nya, allting gick ju bra men sen hände det nåt.. det blir bara svart bild på skärmen. har testat att dra ut sladdarna o satt dit dem igen samt även provat att sätta dit gamla kylprocessor men samma sak där 8(

vad kan jag mer göra för att "det" ska funkar igen???

tacksam för allt svar... från en okunnig en

Om du inte kan något om det varför då prova?

Sökte du upp en beskrivning om hur den monteras?

Annars följer det med i manualen oftast med moderkortet om hur allt monteras...lätt hänt att något blir fel..JA..man kan sätta en processor fel..

Trist...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har manualen till det och jag har gjort allt "tror" jag som det beskrivs.. och nej jag har ej satt det fel..

nån gång måste ju vara första eller hur ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rejvscorpio
Om du inte kan något om det varför då prova?

Sökte du upp en beskrivning om hur den monteras?

Annars följer det med i manualen oftast med moderkortet om hur allt monteras...lätt hänt att något blir fel..JA..man kan sätta en processor fel..

Trist...

jaja fattar inte va han jiddrar om, detta forum är till för just sådana frågor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tigert
jaja fattar inte va han jiddrar om, detta forum är till för just sådana frågor

"jiddrar"... ?

Jiddra på dig själv du...

Jag ifrågasatte varför han överhuvudtaget skulle sätta sig o fippla när han inte kunde något om det, alltid enklare att ha någon som visar första gången, lätt hänt att man sätter processorn fel/snett eller kylaren fel/Snett och sen är den dagen förstörd.

Visa signatur
Permalänk

rejv - även om nybörjare borde läsa på lite i de flesta fall så kan man ju försöka hjälpa dom med felsökningen

puma78 - hur mycket händer när du kör igång? några pipsignaler? fläkt?

tog du ur och satte tillbaka processorn? det är nämligen mycket enkelt att rycka upp processorn ur sockeln vid avtagning av flänsen, trycker man sedan ner den med våld så är det väldigt många böjda ben...man brukar iofs märka om processorn sitter för högt när man ska ha på en fläns.
jag har dessutom vid ett par tillfällen varit på väg att montera A64-kylare " uppe på plastramen" på ena kortsidan (dvs snett så den inte når processorn) hoppas du är nogrannare än jag

Är alla sladdar ikopplade?

har du nollställt CMOS? - detta borde inte hjälpa.. do it anyway

jag skulle troligtvis ha plockat isär rubbet och monterat ihop det med minimalt antal nödvändiga delar (mobo+cpu+1 sticka ram+gfx) om jag inte hade hittat problemet av en slump, men för din del så törs jag inte föreslå det

edit: om du inte hittar felet snabbt så kan det kanske underlätta andra forumanvändare om du skriver ditt system

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
rejv - även om nybörjare borde läsa på lite i de flesta fall så kan man ju försöka hjälpa dom med felsökningen

puma78 - hur mycket händer när du kör igång? några pipsignaler? fläkt?

tog du ur och satte tillbaka processorn? det är nämligen mycket enkelt att rycka upp processorn ur sockeln vid avtagning av flänsen, trycker man sedan ner den med våld så är det väldigt många böjda ben...man brukar iofs märka om processorn sitter för högt när man ska ha på en fläns.

Är alla sladdar ikopplade?

har du nollställt CMOS? - detta borde inte hjälpa.. do it anyway

Ja nej jag har alltså inte sagt att han inte ska skriva här för att få hjälp, givetvis!
Har själv suttit i samma situationer med olika problem men det jag menar är att om man inte
har gjort det förut så sparar det en hel del tid (och pengar) att låta någon som gjort det visa första gången/gångerna så man kan det själv sedan utan probs.

Visst att man kan läsa manualen men jag har så många kompisar som har lyckats sätta saker o ting fel, t.om en kompis som lyckades sätta en DDR sticka åt fel håll! (Våld och åter våld då han inte såg "jacket" i minnesstickan)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

------ frosty-----

jag byte alltså min gamla originalfläkt mot en ny kylare för AMD Athlon 64 X2 DualCore, som jag har blivit besvarat på att det skulle funkar på min winchester..

allting starta som det ska inga konstiga ljud ifrån moderkortet, fläkten till processorn snurra samt till grafikkortet.. har tittat till processorn och kan inte ser några böjda ben och sladdarna sitter som dem ska + temperaturen visar normal läge (bruka ligga mellan 26-32C)

specifikation:

Grafikkort: Soltek SL-K8TPRO-939

Processor: AMD Athlon64 "Winchester" 90nm 3500+

Grafikkort: Leadtek Winfast A6600 GT

Minne: Corsair CMX512-3200XL 2st*

ps: vad är Cmos

mvh