Permalänk
Medlem

Abit AG-8 startar ej och larmar!

Hej allihopa!

Min systerson har fått ett litet problem med sin dator!
Han fick för sig att han behövde rengöra cpu-fläkten och monterade av den från processorn. Efter ha satt dit cpu-fläkten igen (med kylpasta) så vill datorn inte starta och den larmar (tutar i högtalaren) precis som om prcessorn skulle vara överhettad. Sedan stänger den av sig själv!

Jag får inte ut något av koderna som displayen visar för den ändrar kod hela tiden.

Jag har rensat cmos och tatt ut bateriet så bios har nolltställts... men det hjälper inte!

Finns det någon som har varit med om något liknande???

Jag funderar på om han har skadat tempsensorn eller varvtalsvakten i fläkten när han damsugit den så att det kan vara därför den larmar, men då undrar jag om det finns något sätt att gå förbi den tempsensorn eller varvtalsvakten!??

Datorn har funkat felfritt innan!
jag har inte så mycket mer infor om datorn mer än att han har en intel 3.0mhz processor på den...

tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men kom han ihåg koppla tillbaka kontakten till fläkten? Vid felsökning skall man inte ta något för givet...

Visa signatur

|Asus P5Q-E|Q9450|4 Gb F2-6400C4|GTX 460|Raptor 150|Corsair HX750W|P180B|
|MCP655|GTZ|2xPA120.2|

Permalänk
Medlem

Jodå... den är där... det har jag kollat...

Jag kollade bara på datorn lite snabbt igår när jag va där...
Jag testade även att köra igång datorn utan att fläkten va inkopplade... men det va samma resultat..

det va inte alls någon dum fråga... som du själv säger så får man inte ta något förgivet... någon mer som har några idéer???