AWDflash när man inte kommer åt bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

AWDflash när man inte kommer åt bios?

Hepp.
Min nya burk hänger sig vid Magic-Health i POST och jag kan inte komma åt bios. Alla siffror för spänningar, varvtal och temperaturer är helt "garbled", och gå från noll till tiotusen huller om buller. Jag har clearat CMOS många gånger, tagit ut batteri med mera. Moderkortet är ett Epox 9nda3+ och processorn en Opteron 146. Testat massor med olika minnen. Inget annat ikopplat.

Nu undrar jag:
Har någon använt en floppy med awdflash samt senaste bios och lyckats flasha bioset med framgång, när något liknande inträffat?
Jag kan alltså omöjligen komma åt mitt bios, kan inte egentligen göra något annat än att se på. Tangenbordet fungerar fram tills att den låser sig. Den känner igen cpu, minnen, hårddisk m.m. men precis därefter låser den sig.

Vad göra? Kan någon brainstorma lite ideer innan jag ger upp helt på detta?

Opteron 146 @ 2,6 Ghz | Asrock Dual Sata | 1,5 Gb Kingston Hyper-X 333mhz 2-2-2-5 Dualchannel | Samsung Spinpoint 250Gb | BFG 8800GT + Nvidia 6800 @ 390/780 | Iiyama 19" | WinXp | Chieftec 360W skit-agg | Zalman Reserator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
noll
Registrerad
Nov 2004

Testat med ett annat grafikkort.
Är bilden helt konstig när du startar upp datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jul 2004

Unit01 kan vara på rätt spår, kan bli som du beskriver om det är ett trasigt grafikkort.

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Nej då, jag har en klar och tydlig boot screen med Epox logga, sedan ramtest och cpu-POST samt uppräkning av ide-enheter m.m.

Jag tror inte det är GPU:n, den har funkat fint hittills.

*edit* testat med annat agg, samt utan gpu, felet kvarstår exakt likadant

Opteron 146 @ 2,6 Ghz | Asrock Dual Sata | 1,5 Gb Kingston Hyper-X 333mhz 2-2-2-5 Dualchannel | Samsung Spinpoint 250Gb | BFG 8800GT + Nvidia 6800 @ 390/780 | Iiyama 19" | WinXp | Chieftec 360W skit-agg | Zalman Reserator