Permalänk
Medlem

minnes fel eller?

Tjenare!

Har fått ett problem på halsen som jag rätt så säkert härleder till ram-minnet. För att försöka dra den snabba versionen så började det med att jag skulle flytta datorn från ena sidan av skärmen till den andra sidan. Denna flytt gjordes mycket försiktigt och varsamt. Nåväl, med datorn på plats så kopplade jag in alla sladdar till psu, gfk osv och tyckte sedan på start knappen - och inget hände!?! Datorn var helt död. Nåväl, skruvar upp burken och kollar så att alla sladdar sitter i, skruvar ur nätagget bara för saken skull och konstaterar att allt ser bra och och även luktar som sig bör. Skruvar nu ihop burken och testar att starta men inget händer. I ren desperation så börjar jag testa att byta all logiskt och ologiskt men börjar i den senare änden och byter därför strömsladden som går mellan eluttag och psu och nu startar datorn!?

Glad ihågen stänger jag ner datorn innan windows har laddats in genom att trycka på knappen, skruvar ihop chassit och ställer upp datorn på skrivbordet samt kopplar in alla sladdar igen. Datorn startar men precis när inloggningsrutan till windows ska laddas in så får jag blå skärm med felkoden c0000128. Säker nu om kring på google om detta och hittar bla in på ms-support's sida där dom hänvisar detta till ett registerfel. Inte en chans tycker jag och börjar fråga runt. Rådet som jag får är att ladda hem nått diagnosverktyg som kan boota upp på cd så jag laddar hem FIRE som jag kör igång. Kör där igenom ett memtest som visar på error. Skruvar nu upp burken igen och testar att köra ett minne åt gången men får fel på bägge minna minnen.

*Suck* Börjar nu tänka igenom alla scenarion om hur fasiken kag ska få tag på andra delar (minnen i första hand) som jag skulle kunna prova men och får panik när jag inser hur långtid och hur krångligt detta kommer att bli. Så i en sista desperat åtgärd så slängerjag in xp skivan på nytt och ja, gör en ominstallation av xp som tror det eller ej går igenom klockrent. Så nu loggar jag in på min nya fräscha installation av xp och börjar med att köra div minnestester och alla visar på error. De testar jag har kört med är superpi, prime95 och sp2004 och som mest klarar dom av och köra i 20 minuter.

Datorn funkar dugligt men hänger sig ibland när jag spelar btf och oblivion. Ibland så hör man fortfarande ljudet men det inte köra ctrl/alt/del och ytterligare ibland så går skärmen ner i vänteläge.

Så frågan är nu helt sonika:
Är minna minnen kassa och kan jag reklamera dessa då dom inte ens är 3 månader gamla?

I övrigt kan jag tillägga att jag inte har överklockat på något sätt, om nu inte "load optimized settings" i bios kan räknas som överklockning.

Mitt system jag kör är följande:
AMD Opteron Dual Core UP 175 2,2GHz
Asus GeForce 7800GTX 256MB
Corsair XMS 2048MB (2x1024) PC3200
Gigabyte GA-K8N Pro SLI
Zalman P4 - Socket 478 - ZM-7000B-CU + lite annat jox som nog inte ska spela någon roll här.

Permalänk

load optimized settings kan väl ge fel kan jag tänka mig. testa load default settings istället...

Permalänk
Medlem

olika settings i bios

har givetvis testat med båda och kör för närvarande på default och det gör tyvärr ingen skillnad.

tackar endå för svaret även om det inte prickade in rätt den här gången.

kan tillägga att mitt psu är ett: Tagan Power Supply (PSU) 530W Easyconnect om det nu skulle göra någon skillnad för ett tränat öga som försöker lägga en diagnos.

Permalänk

testat dem var för sig? EDIT: det hade du ja...

kan du kolla vad det är för timings och spänning till minnena? torde vara 3-3-3-8 om det är default settings? JEDEC standard iaf... vet inte hur det är med dessa men 2,75V brukar det vara för corsair?

kan du kolla om de är varma?

Permalänk
Medlem

Prova kör memtest ?

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

memtest och cl

tjena!

visst så kör minna minnen i fel cl enligt bios för dom är default inställda som cl3 och dom ska väll vara i cl2 om jag lyckats tolka deras specifikationer rätt. enligt vad jag kan förstå så ska dom köras i 2-3-3-6 eller säg till om jag har fel.

ivf så var jag inne i bios och konstaterade att minnena står i cl3. försökte ställa dom som cl2 men det funkar juh inte så enkelt ;). får dock svårt att komma in i windows igen ( hänger sig då inloggningsrutan ska läsas in) efter detta även om jag återställer default settings i bios men det funkar efter ett par omstarter.

kommer nu iaf in i windows igen och kör memtest som går utan problem i 30 minuter men memtest stå på under natten för att se vad det ger.

hittade tyärr inte dock vart jag kollar och ställer in spänningen i bios så jag undrar om det finns nått bra appz som kan kolla allt sånt? har en känsla av om jag tar del av och söker lite i trådarna så hittar jag dessa svar men tips uppskattas dock alltid.

//skrock

edit: har nu kört memtest över natten och får får följande resultat:
2 x memtest inställda på vardera 835mb kör till 3330% coverage, 0 Errors.

skulle tro att dom har stått på i runt 12 timmar alltså utan det minsta fel. ska nu kolla runt efter info om hur jag läser och även ändrar värdena i just min bios och sen ge mej på och ställa in de specade timings och den strömförsörjning som är satta till minnena.

måste dock vänta till ikväll då undarna har somnat för just nu är dom helt hopplösa...