Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Vi/ni kanske kunde lägga till en tabell med rikttemperaturer t.ex. "normalt ca värde" på t.ex. Intel 920 med stockkylare 34-38 grader i idle. Pentium 3.20E 41-44 grader i idle, osv. ?

Eller en trevlig länk till där det finns?

"3. Hur applicerar jag kylpasta?"

Ja, hur gör man, mängden har jag försått men var och hur ska risgrynet smetas dit? I mitten? Spacklas ut jämt?

----ot----
Stämmer det att Presler har ca 10 grader lägre temp i snitt än Prescott?
(Blev förvåndad när jag såg endast 34 grader i idle på en Presler 2.8GHz, monterad i en noname burk med bara 2 x80mm blås.)

Eftersom temperaturer beror kraftigt på låda och rumstemperaturer är det rätt meningslöst att ta med normalvärde på en processor, skulle jag säga. Man kan dock säga vad som är farligt högt, men det passar inte riktigt in här, skulle jag tro.

Var ska den appliceras... i mitten, ja, det framstår väl bra. Det behöver man väl bara "common sense" för att förstå, tycker jag.

Tack iallafall.

Permalänk
Medlem

På min AMD64, med heatspread eller vad det heter.. Ska man bara ta som ett riskorn på? jag tog ett lager över hela heatspreaden, är det för mycket då eller? Arctic Silver...

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
På min AMD64, med heatspread eller vad det heter.. Ska man bara ta som ett riskorn på? jag tog ett lager över hela heatspreaden, är det för mycket då eller? Arctic Silver...

Hur mycket är "ett lager"? Om det är mer än ett okokt riskorn är det för mycket, skulle jag säga. Du ska ha ett så tunt lager som möjligt, mindre än ett halv pappers tjocklek. Tänk på att den bara ska fylla igen de mikroskopiska dalarna.

Fluf:

När jag skriver "på kärnan" menar jag om någon tagit bort den själv, som många gör. ^^

Permalänk

Om jag inte minns fel ska man inte smeta ut Arctic Silver 5 om det är en processor med täckt kärna. Alltså, har processorn heat spreader ska du sätta en klick stor som ett riskorn i mitten och sen sätta på kylningen.

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hwergelmer: Japp, jag har med det i FAQen.

Dvärgen: Tackar! Vad tycker du om mina andra klistrade trådar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Om jag inte minns fel ska man inte smeta ut Arctic Silver 5 om det är en processor med täckt kärna. Alltså, har processorn heat spreader ska du sätta en klick stor som ett riskorn i mitten och sen sätta på kylningen.

Whops, vilken tur att mina kunder bara har fått stock kylning med medföljande "förklistrade" pasta........*hmmm* det kanske kan förklara mina 41 grader i idle trots P180 och AlCU kylare....det får bli rätt applicerad MX-1 pasta när jag får tag i en tub *generad*

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Bra FAQ!

Dock lite förvånad över att du inte nämner XtFlux-GA från TherMaxTech. Den verkar mycket bra, bättre än AS5.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TMTXTFLGA-1´

Förresten, MX-1 är från Arctic Cooling, inte Arctic Silver som du nog råkat skriva.

Borde kanske också nämna nån icke-ledande kylpasata, som MX-1 som även finns på gtek, och Arctic Ceramique, som även den finns på gtek (och db och en massa andra ställen).

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk

Nice! Härligt initsiativ

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Om jag inte minns fel ska man inte smeta ut Arctic Silver 5 om det är en processor med täckt kärna. Alltså, har processorn heat spreader ska du sätta en klick stor som ett riskorn i mitten och sen sätta på kylningen.

Någon som vill bekräfta eller dementera?

Visa signatur

Athlon 64 +3000 - ASUS K8N-E - 2x512mb Corsair 3200C2 - Leadtek 6800LE@395/895,16/6,1.4v.

Permalänk

Jag låter Arctic Silver bekräfta åt mig

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Jag låter Arctic Silver bekräfta åt mig

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Perfekt! Precis vad jag har letat efter

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Okej får väl ta bort kylarne och applicera ny pasta..

Såhär sen bara trycka dit kylaren?

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Okej får väl ta bort kylarne och applicera ny pasta..
http://www.arcticsilver.com/images/p4_as_dab1.jpg
Såhär sen bara trycka dit kylaren?

Jupp

@zeroqp

Jupp. Som jag till exempel

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Jag låter Arctic Silver bekräfta åt mig

http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Tack för det.

Någon som har testat både Artic Silver sidans metod och att smeta ut ett tunt lager över hela CPU, och märkt någon markant skillnad?

Visa signatur

Athlon 64 +3000 - ASUS K8N-E - 2x512mb Corsair 3200C2 - Leadtek 6800LE@395/895,16/6,1.4v.

Permalänk
Medlem

Enligt kinc kunde det vara bättre att smeta ut pastan (artic silver 5) om man hade en big typhoon.

Någon som vet hur länge kylpasta håller?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Sökte lite snabbt på "pad" för att se om det var nämnt men det var det inte.
Kanske vore bra att nämna thermalpad alltså det som brukar sitta som standard på boxade flänsar. Känns relevant med trådens ämne. Borde kunna gå att skriva in i ettan eller göra en egen punkt om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Jupp

Gjorde sådär nu, cpun ligger på 57 nu efter en stund i prime95..
Såhär såg det ut förut http://www.jambo.nu/dump/oc/prime95-9april/2.PNG med samma temperaturer nästan. Hårddiskar 31-32 nu, moderkort 34, grafikkort 41.

Kan det vara någoting med att jag tvätta av med aceton innan? Att det kanske ligger kvar ett lager på?

EDIT: Fan, gick upp til 57. jag drog upp alla fläktar på max, gick ner till 28, rätt snabbt.. opå nån minut.. sen ständge av prime95, gick ner till 20, sen 10, sen 3 sen försvann den så jag starta om, tog bort kylaren, drog lite sandpapper där under, ny kylpasta, och nu igång. 34 grade,r cpu fläkt på max, bakfläkten på max.. 34 grader nu! får hoppas det blir bättre nu...

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk

Vänta, sa du sandpapper?! Inte bra alls, ytorna ska helst vara spegelblanka, inte "rispiga".

Visa signatur

"Any dumkopf can be incorrect,
but not to be a dumkopf is more correct."
- Lord Brett Sinclair (Sir Roger Moore)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hwergelmer
Vänta, sa du sandpapper?! Inte bra alls, ytorna ska helst vara spegelblanka, inte "rispiga".

hmm.. körde med sandpapper på gamla kylflänsar jag hade, för att få upp ytan så den fick bättre kontakt med cpu'n. fick bättre temp då :S aja är bra nu iaf...

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Sökte lite snabbt på "pad" för att se om det var nämnt men det var det inte.
Kanske vore bra att nämna thermalpad alltså det som brukar sitta som standard på boxade flänsar. Känns relevant med trådens ämne. Borde kunna gå att skriva in i ettan eller göra en egen punkt om det

Mm, ska fixa. Tack.

Permalänk
Medlem

Jag satte på en VF-900 på mitt 7900GT men jag lyffte kylaren en gång för jag satte den fel, men jag torkade av o rengjorde flänsen på kylaren och satte tillbaks den, tror ni det försämmrar kylningen?? (använder AS5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxer
Jag satte på en VF-900 på mitt 7900GT men jag lyffte kylaren en gång för jag satte den fel, men jag torkade av o rengjorde flänsen på kylaren och satte tillbaks den, tror ni det försämmrar kylningen?? (använder AS5)

Du har blandat in luft med kylpastan då du lyfte den... dessutom förminskade du mängden iochmed att du torkade bort en del (från kylaren).

Permalänk

hej

jag har bland annat köpt mig en helt ny dator i delar och så är min frågra hur mycket pasta man ska ta?

har köpt en

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314&view=detailed
får den på måndag ska jag ta den efter en p4a? ( ett okokt riskorn ) ?? eller lite mindre har bara tagit pasta på en ruttan gammal p2a innan så och vill inte gärna paja mina nya saker.. har förövrigt plockat mycket i datorer så allt annat vet jag .. det är bara pastan jag undrar över..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
hej

jag har bland annat köpt mig en helt ny dator i delar och så är min frågra hur mycket pasta man ska ta?

har köpt en

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314&view=detailed
får den på måndag ska jag ta den efter en p4a? ( ett okokt riskorn ) ?? eller lite mindre har bara tagit pasta på en ruttan gammal p2a innan så och vill inte gärna paja mina nya saker.. har förövrigt plockat mycket i datorer så allt annat vet jag .. det är bara pastan jag undrar över..

Jag är ingen "expert" på P4, men det verkar som du ska ta så mycket.
Oroa dig inte, även om du tar fel mängd av kylpasta kommer du bara märka det genom en värmeökning.

Glöm inte att kylpastan behöver brännas in! Även om temperaturen ser hög ut i början kan det vara bra att vänta en vecka eller två för att se om den sjunker. Tiden beror på vilken sorts kylpasta det är (en till två veckor - eller upp till två månader är för Arctic Silver 5).

Permalänk
Hedersmedlem

Mängd kylpasta på gpu

Lyckades inte finna något svar på hur mycket kylpasta som är lämpligt att applicera på gpu:n... Ska montera en vf 900 på ett gefoce 7900 gt.

I framtiden har jag tänkt byta fläkten på cpu:n också (athlon 64 x2 +4600) och undar om ca ett halvt riskorn bör räcka till den.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag monterade en AMD X2 häromdagen. Jag har kletat kylpasta på både det ena och det andra under åren, och föredrar helt klart att stryka ut det över hela kärnan/HIS:en innan jag sätter dit flänsen. Det gäller bara att se till att inte lämna några kala fläckar.

Att "bränna in" kylpasta är ett högst tveksamt uttryck. Det som händer är dels att överskottet långsamt trycks ut på sidorna, och i någon mån att pastan tränger in i porerna i kylaren och HIS:en.

Jag har de senaste veckorna inte märkt den minsta skillnad i temperatur, antagligen för att jag inte kletade på för mycket. Jag använder för övrigt AS5 sedan så länge jag använt kylpasta.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Lyckades inte finna något svar på hur mycket kylpasta som är lämpligt att applicera på gpu:n... Ska montera en vf 900 på ett gefoce 7900 gt.

I framtiden har jag tänkt byta fläkten på cpu:n också (athlon 64 x2 +4600) och undar om ca ett halvt riskorn bör räcka till den.

GPUn ska generellt ha mindre kylpasta än CPU-kärnan/värmespridaren. Sätt på lite mindre än ett halvt okokt riskkorn, fördela det över hela kärnan och sätt på kylaren jämt över hela kärnan på en gång (borde inte vara särskilt svårt med den kylaren). Minnena behöver inte kylpasta.

X2-processorerna skiljer sig från de vanliga A64 i struktur och ska kylas annorlunda. Dock har jag för mig att de är kallare, så ett halvt riskorn borde duga. Så länge inte själva värmespridaren har förändrats markant sen A64 ser jag ingen anledning till varför kylpastamängden ska ändras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Jag monterade en AMD X2 häromdagen. Jag har kletat kylpasta på både det ena och det andra under åren, och föredrar helt klart att stryka ut det över hela kärnan/HIS:en innan jag sätter dit flänsen. Det gäller bara att se till att inte lämna några kala fläckar.

Att "bränna in" kylpasta är ett högst tveksamt uttryck. Det som händer är dels att överskottet långsamt trycks ut på sidorna, och i någon mån att pastan tränger in i porerna i kylaren och HIS:en.

Jag har de senaste veckorna inte märkt den minsta skillnad i temperatur, antagligen för att jag inte kletade på för mycket. Jag använder för övrigt AS5 sedan så länge jag använt kylpasta.

Att du har gjort på ett sätt länge och vad du föredrar måste inte betyda att det stämmer. Du kan ha gjort på ett sätt länge och det varit fel, medan någon kan ha gjort ett annat sätt för första gången och det varit rätt. Det här med att man föredrar att smeta ut det måste vara en mental grej som man har, oavsett kylare. Man vill se den utspriden och täcka överallt så man kan känna sig säker, för om man bara sätter en klick och sätter på kylaren kan man ju inte kontrollera hur den har spridits, eller hur? Ärligt talat var det länge sen jag kollade upp just hur AMDs processorer skulle ha kylpasta satt på sig, så jag kan inte säga direkt om du har rätt eller fel, men jag hade för mig att du har rätt i det med att kylpastan ska smetas ut.

Du har rätt i att kylpastans överskott långsamt trycks ut i sidorna, men att kalla dom mikroskopiska dalarna för porer är jag tveksam till.

När kylpasta bränns in handlar det till störst del om att kylpastans mikroskopiska delar ska gå in i alla hörn och kanter av dom mikroskopiska dalarna i kylaren och värmespridaren och "sätta sig till rätta" där. Detta kan ta upp till, vad var det, 7 veckor? Om du kör tester som gör så att processorn blir varmare än vanligtvis (vid surfning, bl.a.) kommer det gå snabbare. Modern kylpasta brukar aldrig stelna, men om du lyfter upp kylaren för att kontrollera detta kommer du ha saktat ner effekten som kylpastna har rejält. Men jag kan tänka mig att luftbubblorna till slut trycks ut i sidorna på pastan och blandar sig med luften i lådan. Men detta lär ta en hel tid, så det är bäst att ta det säkra före det osäkra och inte lyfta kylaren efter att kylpasta applicerats föränn du ska byta den eller vid en annan situation som gör att du måste lyfta kylaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen till att man ska sprida ut den själv är att det annars är svårt att vara säker på att hela kärnan täcks. Det är väldigt viktigt för processorer med nakna kärnor som de flesta laptop-processorer och Athlon Socket A. Ett litet hörn utan kylpasta kan ställa till mycket. Brer du ut pastan själv vet du att den täcker, annars måste du chansa på att du klickat dit precis rätt mängd.

Jag är snarare tveksam till att kalla ojämnheterna i metallen för dalar. Har du tittat på dem i mikroskop?

Eftersom du tror dig uppleva någon skillnad mellan att låta processorn göra det den ska och nöja sig med det och att låta den arbeta extra för att bli lite varmare så undrar jag om du också har kollat upp hur viskositeten hos olika kylpastor förändras med temperaturen. Det vill ju till att det är en meningsfull skillnad mellan t ex 310 och 320 Kelvin för att det ska löna sig. Skillnaden i temperatur mellan fulload och idle är sällan speciellt många grader.

Skulle du kunna hänvisa till någon källa som förklarar hur "X2-processorerna skiljer sig från de vanliga A64 i struktur och ska kylas annorlunda."? Det sitter ett ett chip med två kärnor i samma förpackning. Sedan återstår bara att kleta dit rätt mängd kylpasta i ett tunt lager och montera en tillräcklig kylare.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."