Permalänk
Medlem

En fråga jag saknar är hur ofta man ska byta ut kylpasta, eller det kanske är permanent?

Permalänk
Medlem

Varje gång du tar av kylaren, annars behöver du aldrig göra det.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice om någon tog sig tid att filma en lite video när dem applicerade kylpasta och la upp på youtube! Skulle nog hjälpa många osäkra!

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Jag har rengjort CPU:n nu med tops och nu ser den ren och fin ut. Men är jäkligt skraj för att lägga på pastan nu. Har aldrig gjort det tidigare. Jag är rolig för att det ska bli som när man limmade i träslöjden dvs att när man lägger på kylare kommer floder av kylpasta rinna ut i kanterna. Samtidigt är kjag rädd att lägga på för lite.

Om man lägger på ett halvt riskorn som någon nämnde måste väl det vli väldigt mycket som hamnar på sidorna när man sätter på kylaren.

Vägledande ord uppskattas.

(Jag har fått med en liten plastbit med innehållande lite 'silicon compound'. Ska jag lägga på allt? (det är verkligen inte mycket.)

Fick det med i Schythe Ninja plus Rev B

Permalänk

Om det är en AMD 64 CPU du har, så funkar ett halvt riskorn i mitten metoden alldelles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
4. Hur tar jag bort kylpasta?

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Citerat från Vicotnik:
"Det går bra med vad som helst så länge det avdunstar helt utan att lämna en massa skräp kvar. Så etanol funkar om den är helt ren och väldigt koncentrerad. Vanlig sprit funkar förmodligen inte så bra."

Snabb fråga - Om man är för lat för att gå och handla något av det som nämns på listan, fungerar vanligt vatten?

Visa signatur

Antec P182 - XFX nForce 780i - C2D E8400 @ 3,0Ghz - OCZ XTC DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x2GB - Gainwad GeForce 8800GT GS 1024Mb - Thermalright Ultra-120e

Permalänk

Vanligt vatten löser väl inte de ämnena som finns i kylpasta. Det blir alltså inte så rent som man vill om man använder vatten.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig påpeka detta tillräckligt.. TÄNK på 2 saker när ni hanterar dessa ämnen såsom alkoholer & aceton & andra lösningsmedel etc. .. dom är oftast extremt eller mycket brandfarliga & håll dom på avstånd från småbarn/barn då dessa ämnen många ggr är rent ut sagt giftiga.. dvs. högt uppe i ett skåp, inte nere på golvnivå.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur är det med fönsterputs? Innehåller etanol står det på flaskan.

Den är i ett skåp i golvnivå.

Visa signatur
Permalänk

Ska man ha ett tjockt eller tunt lager kylpasta?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Tunt! Lite tunnare än tunt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Etanol + en massa annat skit..

Ungefär som jag trodde..
Men jag upptäckte att biltemaspriten var bättre, har dock inget kvar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ställ den på en hylla istället.

Vi har inga hyllor

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Hur är det med fönsterputs? Innehåller etanol står det på flaskan.

Den är i ett skåp i golvnivå.

Etanol + en massa annat skit..

Ställ den på en hylla istället.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Skriv gärna hur mycket kylpasta man använder.. undrar det själv.. för att få maximal effekt alltså - kanske bra att skriva om man har på kylpastan innan man sänker ner CPU:n eller om man har på pastan efter man stängt CPU:n?

Permalänk

Vad menar du? Det blir väl inte lika kladdigt om du först sänker ner den i socketen och sedan applicerar kylpasta?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Ser överallt olika instruktioner på hur man applicerar kylpasta, en del säger att man ska smeta ut det med t.ex. kreditkort och andra tycker man ska lägga "en droppe" i mitten och med hjälp av trycket från kylaren sprida ut det? Vilket av dessa är att rekommendera?

Permalänk

Jag tror nog jag kör med andra allternativet.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Bra FAQ!
Men jag saknar en liten förklaraing av vad tillverkarna menar med de olika "grammen" i specifikationerna. Vad har de för betydelse? De med många "gram" verkar generellt vara dyrare, är de bättre? Vad är det som väger så mycket över huvud taget?

Från komplett.se
Arctic Alumina Kylpasta 1.7 Gram
Arctic Alumina XL Kylpasta 14 Gram
Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram
Arctic Silver 5 XL Kylpasta 12 Gram

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Bra FAQ!
Men jag saknar en liten förklaraing av vad tillverkarna menar med de olika "grammen" i specifikationerna. Vad har de för betydelse? De med många "gram" verkar generellt vara dyrare, är de bättre? Vad är det som väger så mycket över huvud taget?

Från komplett.se
Arctic Alumina Kylpasta 1.7 Gram
Arctic Alumina XL Kylpasta 14 Gram
Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram
Arctic Silver 5 XL Kylpasta 12 Gram

Jag vet inte om det här stämmer, så det här en ren och kanske ganska djärv spekulation. Men, kan antalet gram inte peka på förpackningens vikt? Dvs 12 Gram är en större förpackning än 3,5 Gram. Med andra ord, de är lika bra, men olika stora. Namnet XL pekar nog då på eXtra Large (förpackning).

12 Gram motsvarar ca 12 kubikcentimeter (ccm) vatten. Jag gissar att kylpasta är rejält tyngre, så även den största tuben blir bara några ccm.

Som sagt, en gissning.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb

12 Gram motsvarar ca 12 kubikcentimeter (ccm) vatten. Jag gissar att kylpasta är rejält tyngre, så även den största tuben blir bara några ccm.

Tror det stavas cm3
Men man kan kanske stava så också, vet inte.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Klart att fler gram kylpasta kostar mer. 12g är ju mycket mer arctig silver 5 än 3,5g D:

Coollaboratory Liquid metal alloy

Ska testas snart, ska vara bra

edit: Hittadejämförelse mellan 3,5 och 12g arctic silver. 3,5g räcker gott o väl imho.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Jag vet inte om det här stämmer, så det här en ren och kanske ganska djärv spekulation. Men, kan antalet gram inte peka på förpackningens vikt? Dvs 12 Gram är en större förpackning än 3,5 Gram. Med andra ord, de är lika bra, men olika stora. Namnet XL pekar nog då på eXtra Large (förpackning).

12 Gram motsvarar ca 12 kubikcentimeter (ccm) vatten. Jag gissar att kylpasta är rejält tyngre, så även den största tuben blir bara några ccm.

Som sagt, en gissning.

Okej, jag trodde att det var mycket mer i en tub, så det var därför jag inte fattade att grammen indikerade vikten av pastan

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Jag hittade en alkohol servett i medicinskåpet. Det står att den innehåller 70% "Isopropyl alcohol" Fungerar denna bra om man ska ta bort kylpasta?

Permalänk
Medlem

Ska man ha det apsolut bästa för att över föra värme varför använder man inte flytande kvicksilver man får dock vara väldigt noga med att inte tar för mycket så att man dräller. (hadde inte kvicksilver varit giftigt, farligt så hadde man troligen kunnat köpa det färdigblandad till en bra konsistent)
(det räcker troligen mer än väl med det kvicksilvret som finns i gamla kvicksilvertermometrar)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sesese
Ska man ha det apsolut bästa för att över föra värme varför använder man inte flytande kvicksilver man får dock vara väldigt noga med att inte tar för mycket så att man dräller. (hadde inte kvicksilver varit giftigt, farligt så hadde man troligen kunnat köpa det färdigblandad till en bra konsistent)
(det räcker troligen mer än väl med det kvicksilvret som finns i gamla kvicksilvertermometrar)

Diamant är bättre än kvicksilver, och jag tror att silver är det också.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

vart köper man MX-1 kylpastan ?? har googlar runt men inte hittat någon butik som säljer enbart kylpastan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Diamant är bättre än kvicksilver, och jag tror att silver är det också.

silver och diamant är inte flytande...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp

OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Jag upptäckte sakfelet precis, det skall vara OKQ8:s förgasarevätska inte spolarevätska...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hur är det nu med quad? Är det fortfarande riskorn eller är det en linje längst kärnorna precis som jag läste någonstans?

Permalänk
Medlem

Kul att se att tråden fortfarande lever...
Men det är mindre kul att jag inte längre bryr mig om att uppdatera den och liknande. :/ Kan man inte på något sätt överföra tråden till någon annan som skulle kunna ta hand om den bättre?

Permalänk

Är det någon som kan hjälpa mig genom att säga hur många mm pasta man ska lägga på processorn (riskorn?). Har alltid varit osäker på det och vill inte lägga för mycket eller för lite.

Har beställt en Q6600 och en Tuniq tower

/The Sweeper

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64