Sapphire och Nvidia?

Permalänk
Melding Plague

Sapphire och Nvidia?

<font style="font-size: 10pt"><b>Sapphire och Nvidia?</b></font> <small class="small">söndag 9 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/video/display/20060407181039.htm..." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att tillverkaren Sapphire funderar starkt på att börja tillverka grafikkort med grafikprocessorer från Nvidia. K D Au, som är vice VD på Sappire, skall ha sagt detta i en intervju hos <a href="http://www.hexus.net/content/item.php?item=4393">Hexus</a>:
<br />
<br /><i>"I am not saying that directly but a lot of our customers, OEMs and retailers, have asked for both NVIDIA and ATI SKUs. Think of it like this, there are two types of people who will want a German car, some go for BMW, some go for Mercedes – the best thing to do is make sure both are covered. When the time is right, we may do it,"</i>
<br />
<br />Enligt K D Au växer Sapphire mycket snabbt just nu och med en till leverantör av grafikprocessorer kan man tillfredställa fler kunder och samtidigt få ut en högre kvantitet av grafikkort till kunder. Sapphire startade för ett par år sedan med att producera moderkort men tyvärr har den inte blivit så stor i Europa - än. Sapphire har tidigare endast producerat ATi-baserade grafikkort och moderkort och om det visar sig att de börjar producera Nvidia-baserade grafikkort är det en stor vinst för Nvidia.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att vi får se kort från dem inom kort. Deras X850XT är nice som fan..

Permalänk
Medlem

Om detta händer kanske moderkort med både SLI och Crossfire kommer tillverkas av dem. Nu vet inte jag om det redan finns, men jag har för mig att det inte gör det.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Om detta händer kanske moderkort med både SLI och Crossfire kommer tillverkas av dem. Nu vet inte jag om det redan finns, men jag har för mig att det inte gör det.

Crossfire kort finns från dom redan.. kan köpas på tex www.komplett.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Om detta händer kanske moderkort med både SLI och Crossfire kommer tillverkas av dem. Nu vet inte jag om det redan finns, men jag har för mig att det inte gör det.

939SLI32-eSATA2 med senaste biosen (BETA) och ULi:s "patch" hade support för både Crossfire och SLI. Men nvidia som vill ha stenkoll och bara tillåta SLI på de dyrare nforcechipseten, spärrade denna "patch" i senaste forceware.. läste om flera som köpt riggar med det relativt billiga och presterande asrockkortet och tex. 2x 7600GT.. surt sa räven.

Permalänk
Hedersmedlem

intressant då Sapphire ÄR ATI... dvs de gör 90% av alla ATI kort

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

haha, vad lol

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
haha, vad lol

Och det roliga är?

Smart drag av Sapphire om det skulle göra det. Måste vara speciellt bra för försäljning på OEM marknaden skulle jag kunna tänka mig om ett och samma företag kan erbjuda kort av båda märkena.

Har dock svårt att se den "stora vinsten för nVidia här". Knappast så att folk tänker "måste ha ett Sapphire så det blir väl ett ATI kort då"...

Permalänk

Sapphire är ett expanderande företag.
Med omkring 60 000 kort tillverkade varje dag har ATI svårt att hinna leverera tillräckligt med chips till Sapphire.
Särskilt i nuläget när Nvidia har ett litet övertag över Ati's kort gällande prestanda vilket sänker efterfrågan på ATI-korten.

Det är som jag ser det nu det enda alternativet för vidare expansion om de inte vill börja producera sina egna chips.

Om de lyckas bli etablerade på Nvidia marknaden skulle dom kunna sänka priset på ATI-korten och konkurrera ut mindre företag för att i slutskedet dominera ATI-marknaden totalt.

Man kan konstatera att detta är inget glädjande besked för ATI dock , ett hot om att stoppa alla leveranser av chips till Sapphire kanske skulle få Sapphire att tänka om, det är viktigt med ett bra samarbete för båda partners framtida utveckling.

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Och det roliga är?

Smart drag av Sapphire om det skulle göra det. Måste vara speciellt bra för försäljning på OEM marknaden skulle jag kunna tänka mig om ett och samma företag kan erbjuda kort av båda märkena.

Har dock svårt att se den "stora vinsten för nVidia här". Knappast så att folk tänker "måste ha ett Sapphire så det blir väl ett ATI kort då"...

det roliga skulle vara om sapphire skulle göra de.

undra vad Ati tycker om detta ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det roliga skulle vara om sapphire skulle göra de.

undra vad Ati tycker om detta ?

De lär ju sätta upp en blockad för deras största "delmärke" också

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Nice. Sapphire är ett väldigt bra märke...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Trevligt, jag köpte enbart Sapphire-grejer back inte days (när jag byggde med ATI alltså)

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
haha, vad lol

Det roliga är ditt ego.

Om Sapphire känner sig redo för att expandera så varför inte? Konsumenterna kommer att tjäna på det och Sapphire kommer att kanske pressa priserna ännu mer. Men man kan hoppas på att dom inte tar en allt för stor andel. Men en balans utspelar sig och företagen kan tuffa på och pressa priserna och effektiviseras. Men samtidigt hålla kvaliteten uppe.

Permalänk

alltså shilla ner pojkar, tycker bara det är gött. men tänkte mest på vad Ati skulle säga, tanke på att dom flästa som äger Ati kort köper Sapphire.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
men tänkte mest på vad Ati skulle säga, tanke på att dom flästa som äger Ati kort köper Sapphire.

Ingen aning, men Sapphire tänker: "Vad bra, nu tjänar vi pengar på nVidia-folket med"

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
ADATA

Ganska så orimligt då Sapphire nästan ägs av ATi

Visa signatur

Suljo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suljo
Ganska så orimligt då Sapphire nästan ägs av ATi

Ser inte det orimliga. Visst Sapphire tillverkar många av ATIs kort men det är fortfarande ett eget företag och som alla andra företag vill de tjäna pengar. Jag tror som sagt att det kan vara väldigt bra för en korttillverkar om de kan erbjuda flera märken när det gäller att sälja in sig hos OEM marknaden.

Tydligen har detta varit uppe många gånger tidigare utan att det har hänt nåt enligt Dave på beyond3d så man får väl se vad som händer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suljo
Ganska så orimligt då Sapphire nästan ägs av ATi

Är man så stor kan man jobba med flera stora tillverkare, ett exempel är Asus.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Är man så stor kan man jobba med flera stora tillverkare, ett exempel är Asus.

Skillnaden är väll att Asus själva får ta fram designen på de produkter de vill sälja, eller använda sig av referensdesignen, som inte alla gånger är den billigaste. Sapphire har en fördel iom att ATi själva skickar över sin senaste optimerade revision på hur de vill att grejerna ska vara för alla korten som det ska stå "made by ATi" på lådan för... Sen använder Sapphire samma design till sina egna kort. Det är att använda sina resurser smart. Det är självklart någonting både ATi och Sapphire tjänar på, eftersom ATi vet det när de sätter sig och förhandlar om priset på OEM tillverkningen. Det, kommer sanolikt bli ändring på den biten, om Sapphire börjar producera nVidia baserade kort, nånting som garanterat kommer ta slut, är alla förserier som Sapphire tidigare producerat till ATi, utveklingsexemplar, demo ex, osv. De kommer någon tillverkare som inte har anknytning till nVidia att få ta hand om med stor sanolikhet, för sekretessens skull, om inget annat.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Hm, känns lite konstigt. Det är som XFX skulle börja tillverka ATI kort. Aja, bara bra med fler aktörer på nVidia grafkkort markanden.
Min största önskning skulle vara en vit Sapphire moderkort med en nForce4/5 chip. *mumms*

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Hm, känns lite konstigt. Det är som XFX skulle börja tillverka ATI kort. Aja, bara bra med fler aktörer på nVidia grafkkort markanden.
Min största önskning skulle vara en vit Sapphire moderkort med en nForce4/5 chip. *mumms*

Bara den är utan den sablans blåa IDE kontakten

Permalänk
Avstängd

Jag läste inte Sapphire och nVidia.
I mitt huvud så tolkade jag det som ATI och nVidia.
Så mycket förknippar man Sapphire med ATI att man rent mentalt missar skillnaden.

BTW: Att skriva nVidia med stort N men litet V är som att skriva amD eller saAb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Jag läste inte Sapphire och nVidia.
I mitt huvud så tolkade jag det som ATI och nVidia.
Så mycket förknippar man Sapphire med ATI att man rent mentalt missar skillnaden.

BTW: Att skriva nVidia med stort N men litet V är som att skriva amD eller saAb.

Eller ATi med stort I.

Sorry, var bara tvingen. det målet var så vidöppet att det gick o köra in en hel lastbil i det :- )

Dock måste man väll påpeka att det har urvattnats i dagsläget, många skriver Nvidia, och Nforce, och vad det gäller ATi, har deras logotype kvar nånting som med välvilja kan tolkas som ett litet i, men på deras hemsida skriver de som "titel" ATI Tech.../ Jag har kvar kartongen till mitt Radeon 9500Pro (Sapphire) och där har de "rätt" logotype, där det syns tydligt att det är frågan om ett litet i..

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Jag vet ju iofs att det är ATi.
Och jag tänke på det och visste nästan att jag skulle få kritik. Men jag lät det vara. För ett misstag jag lärt mig är att inte skriva för uttömande inlägg. Då finns det inget att diskutera och ingen svarar alls. Så jag tänkte "äsch, orka rätta misstaget..."

Men grejen är den att jag ofta råkar skriva ATI av den enkla anledningen att det är en förkortning. Och det kan skrivas med bara versaler. Precis som att nVidia nästan bara skriver NVIDIA på sin hemsida, även fast det inte ens är en förkortning.

Så jag tycker enbart versaler är okej, men ska man bara ha en kan man ju sätta den på rätt ställe eller?

Och skriver man på en nyhetssida så ska man gärna göra rätt på sånna saker. Det framstår så amatörmässigt annars.
Jag är en vanlig forumssrkivare. Jag skriver bara massa inlägg utan någon koll, det är mer okej här. Men skriver man en nyhet borde man gå igenom vad man skriver ett par gånger och kolla stavning, syftningsfel, användandet av versaler, särskrivningar, och framförallt nyhetens korrekthet. Kontrollera uppgifter man inte är 100% på.

Känns ändå som att jag som bara blajar på massa text ändå får mer av dessa kollar i mina inlägg än en normal nyhet här.

Permalänk
ADATA

Att Sapphire skulle börja tillverka NVIDIA kort är ganska orimligt eftersom ATi styr tillverkningen av High-End kort via två anläggningar för att sedan distrubuera korten till diverse märken. En av dessa anläggningar är just Sapphires fabrik. En annan anledning till att Sapphire inte skulle välja att börja med NVIDIA produkter är att ATi´s ägare & Sapphires ägare är nära vänner sedan skolålder. Visst kan allt hända men jag tror inte att Sapphire skulle riskera denna relation med ATi

Att jämföra denna relation mellan något annat märke och ATi eller NVIDIA går inte.

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Är man så stor kan man jobba med flera stora tillverkare, ett exempel är Asus.
Självklart kan ASUS göra detta på grund av sin storlek men det kan ändå inte jämföras eftersom ASUS inte har samma relation till varken ATi eller NVIDA på samma sätt som Sapphire.

Ursprungligen inskrivet av Datanusse.
Hm, känns lite konstigt. Det är som XFX skulle börja tillverka ATI kort.
Av vilken anledning skulle det vara konstigt? XFX har ingen egen tillverkning av grafikkort, dom kan inte jämföras med varken ASUS, Gainward, Albatron eller andra märken som har egen tillverkning av grafikkort. XFX köper av tredje part så för dom skulle det vara mer logiskt att sälja ATi baserade kort om NVIDIA skulle tappa marknad igen.

Visa signatur

Suljo