Permalänk
Medlem

Stänga av ljudkort på AN8 Sli

Jag har nyligen skaffat ett x-fi xtrememusic ljudkort och tänkte använda det istället för onboard-ljudkortet på mitt AN8 Sli, men jag har problem att få det att fungera bra.
Posten där irq visas så kommer det upp massa "Unknown Pci-device" i listan. Sedan så när windows ska starta så startar datorn om sig själv.

Jag har lyckats att komma in i windows men då kommer det upp att ny maskinvara har hittats, dvs alla dom Unknown pci-device grejerna ska installeras men det funkar givetvis inte

Så fort jag tar ut ljudkortet ur datorn så försvinner alla dessa Unknown pci-device och windows startas som vanligt.

Jag antar att det blir nån krock med det redan befintliga ljudkortet på moderkortet och det nya x-fi-kortet. Går det att stänga av onboardljudkortet på något sätt? Hittar inte i bios

Någon som har samma problem eller har tips till lösning?

Permalänk

Stäng av det integrerade det finns under Onboard Device Configuration! Sätt i det nya ljudkortet och lägg in drivrutinerna så ska problemen försvinna!

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite om det går bra?

Jag har också ett liknande problem..det verkar som om mitt interna ljudkort och mitt soundblaster audigy SE bråkar om vilket som ska användas, ena sekunden är det det interna som ska användas, nästa gång jag sätter mig och ska lyssna på musik alt spela så måste jag byta till sb kortet för att det ska funka..Sen så blir det nåt fel ibland när jag sitter på ventrilo och snackar med polarna, helt plötsligt så börjar miccen skrapa som faen när jag säger nåt, kan detta ha med ljudkortet att göra eller är det miccen?

Visa signatur

sweet

Permalänk

Disabla det i bios om du inte gjort det! Om du gör det finns bara 1 ljudkort!
MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Stäng av det integrerade det finns under Onboard Device Configuration! Sätt i det nya ljudkortet och lägg in drivrutinerna så ska problemen försvinna!

Går bara stänga av Lan och Usb där

Men det hjälpte med att flasha bios på moderkortet, det verkar funka bra nu med mitt x-fi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fudGe
Går bara stänga av Lan och Usb där

Men det hjälpte med att flasha bios på moderkortet, det verkar funka bra nu med mitt x-fi.

Skumt? Jag har exakt samma moderkortoch AC97 audio går att stänga av på onboard devices.
Dock glömmer jag det varje gång jag flashar med nytt bios eller är tvungen att resetta cmos. Därmed hittar Windows ett "nytt" ljudkort lite då och då...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Re: Stänga av ljudkort på AN8 Sli

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fudGe
Jag har nyligen skaffat ett x-fi xtrememusic ljudkort och tänkte använda det istället för onboard-ljudkortet på mitt AN8 Sli, men jag har problem att få det att fungera bra.
Posten där irq visas så kommer det upp massa "Unknown Pci-device" i listan. Sedan så när windows ska starta så startar datorn om sig själv.

Detta problem ska vara löst i och med bios v18 eller om det var v19 för Abit:s AN8-moderkort. Så se till att du har en uppdaterad bios på ditt moderkort. Hade själv detta problem med mitt X-Fi FPS trots att alla forum och creative själva sa att detta problem endast drabbade xtrememusic-korten och erbjöd firmware-uppgradering utav ljudkorten... men som tur var så kunde moderkortstillverkarna lösa detta med en bios-uppdatering.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se