Permalänk
Medlem

Processorn som är flaskhalsen?

Tjo!
Undrar varför min dator presterar så dåligt i spel.
Spec:
Ati radeon x850xt
1gb ram
p4 3.06ghz Northwood Hyper Threading
Moderkort Asus P4V800D-x

hdd 1* seagate 200gb 7200rpm
1* Maxtor 80gb 5200rpm

Är det min processor eller mina minnen som gör att jag inte kan spela med högre settings.
I oblivion t.ex har jag 1024*768 allt på distant ingen v-sync eller antialiasing ändå ligger jag på runt 15-20 i städerna.

Vad är det som bromsar eller är det normalt med ett x850xt 256mb?

Alla svar mottages glatt

//empty

Permalänk
Medlem

15-20 fps i städerna de e ungefär de jag har med mina grejer som står här under men jag tror nog ett x850xt borde var bra mycket bättre än 6800le

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Om något så är det väl din processor som är flaskhalsen men du kan ju sänka detaljerna ifall du har satt dom högt. Det lönar sig att leka lite med inställningarna för att få optimal prestanda i det spelet och inte lita på att spelets grundinställningar som det sätter för ditt system är rimliga, det var de absolut inte för mig iaf (alldeles för höga)

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Systemegenskaper/Avancerat/Prestandainställningar/Avancerat/

Ställ in program på båda där. Förutsätter att du har Windows XP.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Vilken av hårddiskarna kör du spelet från? Det gör faktiskt ganska mycket vilken hårddisk du har, många tänker dock inte på det. Då jag först körde quake 4 på min hårddisk me 5400prm kunde jag inte ha mer än medel på detaljer och 1024 i upplösning, högre gick inte. Sen när jag bytte till min fina Maxtro Maxline 3 på 250gb och 16mb cache gick det mycke bättre, 1280 upplösning och massa aa och af + högre detaljer!

Jag tror dock inte att det är din processor som är flaskhalsen då polare har bra mycke sämre sådan med bättre inställningar än dig.

Permalänk
Medlem

Hoppsan såg att det var installerat på den sämre men ändå så mycket kan det väl inte göra?

Och vart är systemegenskaper någonstans?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av empty
Och vart är systemegenskaper någonstans?

Om jag inte har helt fel så är det nog när man högerklickar på "den här datorn" och väljer egenskaper.

Själv tuffar jag på i 1024x768 med allt på max och 6xAA med VSYNC i städer har jag väldigt ojämn FPS, men i hus och mindre områden kommer jag upp i 50-70FPS med mitt X850XT som körs i 567 / 581 mhz (GPU / Minne).

Permalänk
Medlem

Hur går det till Tomtenizze-noob?

På systemegenskaper va båda på prestanda. Inga andra tips?
Jag måste väl kunna få högre fps?