Acer introducerar bärbar dator med HD DVD

Permalänk
Melding Plague

Acer introducerar bärbar dator med HD DVD

<font style="font-size: 10pt"><b>Acer introducerar bärbar dator med HD DVD</b></font> <small class="small">tisdag 11 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Acer har som andra tillverkare i världen introducerat en bärbar dator med HD DVD-stöd, skriver <a href="http://www.xbitlabs.com/news/multimedia/display/2006041022460..." target="_blank">X-Bit Labs</a>. Modellen som heter Aspire 9800 är inte tänkt för den som vill ha en lätt och smidig dator, utan snarare för den som vill ha en flyttbar mediamaskin.
<br />
<br />Datorn är ett riktigt monster och kan knappast räknas som särskilt mobil med en 20" (!) skärm med upplösningen 1680x1050 pixlar och 3,5" hårddisk på 240 GB. Processorn är en Intel Core Duo och datorn är givetvis utrustad med Wlan, Bluetooth men även med en digital TV-mottagare en 1,3 megapixels webbkamera.
<br />
<br />Den största nyheten med denna dator är givetvis att den har en optisk HD DVD läsare, som även bränner DVD-skivor i dubbla lager. Tidigare har Toshiba sagt att de skall lansera en bärbar dator med en HD DVD-läsare.
<br />
<br />Datorn kommer till Storbritannien i maj till ett pris motsvarande cirka 20 000 kronor.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att kånka runt på en bärbar med 20" widescreen. Är ju stort som en resväska. Måste vara det dummaste på länge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Härligt att kånka runt på en bärbar med 20" widescreen. Är ju stort som en resväska. Måste vara det dummaste på länge.

Den är antaligen inte gjord för att du ska använda den överallt utan mer kunna flytta den lätt mellan olika platser och fortfarande ha grym prestanda

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Härligt att kånka runt på en bärbar med 20" widescreen. Är ju stort som en resväska. Måste vara det dummaste på länge.

skärmen är ju till självförsvar om man skulle bli rånad

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
skärmen är ju till självförsvar om man skulle bli rånad

hahahahah

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
skärmen är ju till självförsvar om man skulle bli rånad

Fan va smart, kan dom inte göra så att kameran filmar det som är bakom en och visar på skrämen, då kan man gömma sig bakom den även om man står ute i en öken utan att bli upptäkt

Föresten lät inte det där väldigt billigt för ett sådant monster?

Permalänk

20 tum och ändå bara 1680* upplösning?
Konstigt, var är 17-tummarna med 1920-upplösning? T.T
Hoppas det kommer vanliga 20-tums ws-skärmar som klarar 1080p.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

De har gjort en tidigare modell åt detta hållet med 17" skärm, inbyggd sub, 3.5" disk och helt vanligt ddr minne. Var grymt förvånnad när jag såg specen, till jag tog en titt invändigt o hittade alla standardkomponenter. Kvalitén på denna var ytterst bristfällig så väntar mig inte mer av den nya. Fast de kanske lärt sig något av förra modellen?

Sen är det en ASPIRE och inte Travelmate vilket pekar på att den är riktad snarare mot hemma marknaden.

Permalänk
Medlem

helt klart en dator jag vill ha. mumms

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade inte sagt nej

Permalänk
Medlem

Rättning: släpbar inte bärbar.

Permalänk
Medlem

Tyckte med det verkade billigt.

Permalänk
Medlem

Tyckte också att priset var rätt lågt. Men den lär ju vara något enormt stor.

3,5" disk... Först så är den stor som en 20" skärm och sen så kan den ju inte direkt vara tunn heller. Men den lär ju faktiskt prestera som en stationär då hårddisken ofta är flaskhalsen på bärbara. Den enda skillnaden på den där och en stationär är ju att grafikkortet troligen inte kan vara lika stort.

Tangentbordet kan de ju faktiskt göra fullstort. Min CRT (4:3) är på 20.1" (effektiv yta) och tangentbordet är ungefär lika brett som skärmytan. Så de borde lätt få plats med ett fullstort tangentbord med numpad på den.

En feature som vore bra vore om man kunde plocka bort skärmen (fanns på nån bärbar) och ställa den på ett stativ så att man kunde göra om den till en stationär - för den kommer troligen ofta användas som en sådan.

Undrar vad batteritiden ligger på

Permalänk
Medlem

Kan det här vara rätt bild?
http://www.stuffmag.co.uk/NonProducts/646633221big.jpg

Källa:
http://www.stuffmag.co.uk/hotstuffarticle.asp?de_id=1514

Om det är rätt bild så visst är det ett, mer eller mindre, fullstort tangentbord?

Visa signatur

Jag har för många datorer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
De har gjort en tidigare modell åt detta hållet med 17" skärm, inbyggd sub, 3.5" disk och helt vanligt ddr minne.

Måhända en sån jag har i min spec du menar?