Viktigt med matchade minnen när man kör Dual Channel?

Permalänk
Medlem

Viktigt med matchade minnen när man kör Dual Channel?

Har köpt ett Corsair Value Select VS1GBKIT400. Alltså det innehåller två minnesmoduler på vardera 512 MB som ska vara testade tillsammans om jag har förstått det rätt.

Nu har jag märkt efter några timmars testande i memtest+ att en av modulerna ger upphov till flera fel i programmet (har allts testat minnena en modul itaget). Har varit i kontakt med Komplett och dom vill att jag ska skicka in båda modulerna.

Min fråga är om det är viktigt att minnena är matchade med varandra då det används på ett moderkort med dual channel? Skulle bara villa byta ut den trasiga modulen så att jag har en fungerande dator under reklamationen.

Någon annan som har erfarenheter vad som är bäst att göra när ena minnesmodulen i ett sådant kitt är trasig?

Permalänk
Medlem

Det är nog fel på ett av dina minnen.

Om dina minnen är av samma tillverkare och körs i dual channel så fungerar det 99% av fallen trots att de inte är matchade med varandra. Anledningen till att de testar dem tillsammans är bara för att utesluta returer på den där 1% som kan vara fel.

Så testa att köra med ett minne åt gången och se vilket minne som genererar fel, isf är ett minne trasigt. Får du inga fel då så kör du dem i single channel (dvs sätt dem i socklar med olika färg). Får du inget fel då heller så har du lyckats träffa den där 1% tyvärr trots att de ska vara matchade. Eftersom du köpte dem i matchande kit så ska du ha rätt att reklamera dem. Men testa dem först på ett annat moderkort först. Vissa minnen strular med vissa moderkort tyvärr....

/Teo

ps. kolla upp på din moderkortstillverkare sajt om de har testat moderkortet med dina minnen. Kan vara ett bra sätt att utesluta kompabilitetsfel.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.6GHz - ASUS MAXIMUS IV Gene-Z - Zotac GeForce GTX 980 4GB - 16GB Crucial PC12800 - 80GB Intel X25-M - 250GB Samsung 750 - 250GB Samsung 850 - 27" ASUS ROG Swift - Silverstone SG01B-F - Fractal Design Newton R2 1000W - Fractal Design Define C - 240mm Fractal Design water cooler - WASD V2 TKL custom keyboard - Windows 10 64bit

Permalänk

Jag har testat med minnen från olika tillverkare och även med minnen med olika CAS och det brukar oftast fungera för mig iaf! Förmodligen är matchade minnen att föredra men min uppfattning är
att väldigt ofta funkar det ändå! MVH

Permalänk
Medlem

har varit i kontakt med Corsair's RMA-avdelning och för dom är det okey att bara byta ut den ena modulen men dom rekomenderar att jag byter båda.

tror ni detta kommer innebära problem att bara byta den ena då jag inte längre kommer ha två moduler som är matchade mot varandra? ska tilläggas att jag kör dual channel. (och minnena är VS1GBKIT400)

måste ha en fungerande dator under tiden.