Ladda hem Vista – och missa ögongodiset

Permalänk
Melding Plague

Ladda hem Vista – och missa ögongodiset

<font style="font-size: 10pt"><b>Ladda hem Vista – och missa ögongodiset</b></font> <small class="small">torsdag 13 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Med kommande Windows Vista kommer Microsofts nya gränssnitt kallat Aero Glass, men bara om du har köpt mjukvaran skriver <a href="http://news.com.com/Vista wont show fancy side to pirates/2100-1016_3-6060700.html" target="_blank">Cnet</a>. Innan man kan börja använda sig av gränssnittet som bjuder på snygga animationer och transparenta fönster, kontrollerar nämligen mjukvaran om ens Windowslicens är lagligt köpt:
<br />
<br /><i>”Those who are not running genuine Windows will not be able to take advantage of the Windows Aero user experience”</i>, sade en representant på Microsoft till Cnet.
<br />
<br />Aero Glass kommer heller inte till konsumentversionen Vista Home Basic. Dessutom krävs det att datorn klarar av Aero Glass, exakt vilka specifikationer som kommer att krävas är inte känt men det talas om att man kan behöva en hel del grafikminne (i alla fall om man planerar att använda upplösningar över 1280x1024), DirectX 9-hårdvarustöd och en minnesbandbredd på minst 1800 megabyte per sekund.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Alla som använder Windows Update måste också ha giltig lisens" eller hur var det nu

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ingen kommer ju köra med den krävande skiten igång ändå, iallafall inte jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

varför skulle man vilja betala för ett os med massa onödiga funktioner och samtidigt så måste man köpa en ny dator för att kunda använda det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
"Alla som använder Windows Update måste också ha giltig lisens" eller hur var det nu

Du sa det Håller väll ett litet tag iaf, om MS har tur.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

Håller mig till XP PRO ett tag till :@

Permalänk
Medlem

Om ditt operativsystem kräver dx9, mycket grafikminne och minst 1800MB/s minnesbandbredd, klarar datorn av word samtidigt då?

Istället för att utveckla ett os som är snyggt, kräver lite resurser och är stabilt.

Jag skulle kunna tänka mig att betala 250:- för windows om jag kunde använvda nästan all min prestanda till spelen som jag vill spela .. Skulle aldrig betala för ett windows som drar mer resurser än PacMan.

Jag hoppas innerligt att i och med detta portas alt. skrivs alla nya spel för linux/unix, det hade ju varit drömsenariot.

Tänker mig baksidan på GTA: Israel
Systemkrav: 3GHz+, 1024MB RAM, 3GB HD, LINUX

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig, men vad är det som är så mycket ögongodis? :S

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Vem kommer att styra vem med Vista?

0% Frihet?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk

är det inte så att ett OS skall vara som en grund till att köra program, spel och andra tjänster?
varför gör man ett os som tömmer datorns resurser bara genom att starta det?

hällre ser jag ett snabbt och lättanvänt OS med många tillval som man kan installera när man är i behov av dom och när man inte vill ha dom så tar man bort dom smidigt och enkelt.
ett os som är rent och snyggt och inte massa skit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke

Tänker mig baksidan på GTA: Israel
Systemkrav: 3GHz+, 1024MB RAM, 3GB HD, LINUX

Fyfan vad klockren ^^

OT: jag tror vista kommer floppa då majoriteten i sverige sitter på alldeles för klena burkar. i stil med p4, 1.8, 256mb ram, inbyggt grafik.

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt insatt men vad är aero glass?

Permalänk
Medlem

Om jag kan använda Aero Glass eller inte skiter jag i, nån som vet vad systemet kräver med minsta möjliga crap aktiverat?

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Aero glass är M$:s nya skrivbord. Med massa flashiga effekter, transparent/3D etc. Har typ samma krav som dagens spel.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Aha, tack.

Permalänk

lagomt att köpa det värsta på markanden vartannat år och det blir dags när Vista kommer.

Sjysst namn, Aero

Det är ju bilen det

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk

Så Microsoft menar att det är företagen som är intresserade av Aero Glass? Om man skulle välja att inte implementera detta i "Home - Edition" eller vad motsvarande version för Windows Vista nu heter som är tänkt för hemanvändare kan man ju undra vad de håller på med! (som om man inte redan gör det?). Företag är ju mer intresserade av ett säkert OS och inte ett som är smockat med lull, lull. Dessutom använder företag oftast datorer med integrerade grafikkort vilka inte alltid stödjer DirectX 9 och har 256 MB i ram. Men visst, Microsoft gör på det här sättet så kan ni ju fundera på varför ingen köper era produkter sedan!!!

Visa signatur

//SurfDiver

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ens att köra windows vista. Varför köra ett så extremt prestandakrävande OS? Varför inte använda den kraften till något annat? Jag kommer iaf hålla mig till XP så länge det går.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Smarta, som vanligt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
"Alla som använder Windows Update måste också ha giltig lisens" eller hur var det nu

haha så sant så sant :>

Det funkar ju "sådär" just nu

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Men det är ju det användarna vill ha, men visst kraven är för höga. Sen är det väl bra om folk börjar köpa nyare datorer. Om 20 år ska man sitta med en gammal dator när man kan ha en ny med nya möjligheter?

Njae, fast Mac OS X kommer nog ta en massa andelar nu tror jag då. Dom som har en Mac kan ju verkligen vara glada, köra Mac OS X och Windows Vista (helt säkert) på samma dator. Yay.

Permalänk
Avstängd

Skönt att jag slipper Aero Glass då! Hoppas det försvinner helt, och inte bara inte går att sätta på, så kanske man får lite mer ledigt utrymme på hårddisken.

Nä, skämt å sido, jag tänker inte installera något Vista-crap.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

kmr ihåg när XP lanserades, då hörde man mycket "kommer aldrig att instalera XP, kör kvar på 98an ja"

Permalänk
Inaktiv

Tror bara detta hetsar tex ETH0 att fixa det snabbar =P

Jag kommer prova det när det är 100%

Blir det som ME (drivrutiner installeras av sig självt osv) får jag krupp och säljer ( ) för att ha råd med medicin (Utbuntu?).

Permalänk
Medlem

hasta la vista , baby...;-)

Vad är det för fel på win2k?...(så mycket bättre kommer ju inte vista att vara (eller är xp)

Visa signatur

Hejdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pritect
kmr ihåg när XP lanserades, då hörde man mycket "kommer aldrig att instalera XP, kör kvar på 98an ja"

Du kommer tydligen inte från samma dimension som oss andra, här i våran värld så körde de flesta av oss nördar redan win2000, vilket vi gjorde sedan det kom ut.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
"Alla som använder Windows Update måste också ha giltig lisens" eller hur var det nu

Automatiska uppdateringar laddas fortfarande ner utan gilltig licens vid nyinstallation. Dom 38st. iaf sen om man skall gå in manuellt så krävs det ett gilltigt licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cango
hasta la vista , baby...;-)

Vad är det för fel på win2k?...(så mycket bättre kommer ju inte vista att vara (eller är xp)

win2k pro är det bästa os Puttemjuk någonsin skapat...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det är ett år kvar ungefär till Vista har jag för mig. Så om tre år så har säkert de flesta bytt till Vista då prestandasuget i förhållande till framtidens hårdvara blivit acceptabel. Aero lull lull kommer jag stänga av i alla fall. Har för mig att det ska gå att köra Vista "Justerat efter bästa prestanda" så det ser ut som Win98. Perfekt. Men det som jag väntar svaren på är alla mystiska DRM funktioner som det tisslats och tasslats om. Vi får se vad som händer när det är släppt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Haha, "take advantage of the Windows Aero user experience", transparenta fönster och snygga animationer är ju så jävla coolt YEAH! Och det är ju så revolutionerade också eller hur? Jag har då aldrig sett transparenta fönster och snygga animeringar. Har ni? Utvecklarna på Microsoft har ju verkligen tänkt till den här gången. Fan alltså, CREDS YO!