Permalänk
Medlem

alec2004: Look here. The popup images doesn't seem to work with Firefox so you have to use IE in order to see the larger versions of the pictures.

Permalänk
Medlem

Hello legogris

you have the possibility photo to close now

thanks

Permalänk

Re: [Recension] Zepto Znote 6214W

Legogris: Jag såg att du köpte din 6214W med slot-in brännaren, och undrar om du också upplevt att den har en massa konstiga ljud ifrån sig? De låter inte direkt som om något är trasigt, men är ändå ganska brutala. De dyker upp vid uppstart samt när man tar ut/stoppar in skivor alternativt trycker på ejectknappen. Undrar om det är jag som är överkänslig och det är tänkt att låta så.

Som det är nu så känns det som att man borde valt slädeversionen ändå, även om jag nästan lär glömma bort det då spelaren används så sällan...

Permalänk
Medlem

Re: Re: [Recension] Zepto Znote 6214W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skrivkramp
Legogris: Jag såg att du köpte din 6214W med slot-in brännaren, och undrar om du också upplevt att den har en massa konstiga ljud ifrån sig? De låter inte direkt som om något är trasigt, men är ändå ganska brutala. De dyker upp vid uppstart samt när man tar ut/stoppar in skivor alternativt trycker på ejectknappen. Undrar om det är jag som är överkänslig och det är tänkt att låta så.

Som det är nu så känns det som att man borde valt slädeversionen ändå, även om jag nästan lär glömma bort det då spelaren används så sällan...

Jo, den låter jäkligt mycket.. fast jag tycker mest det låter mysigt
Däremot har jag märkt att om man inte har någon skiva i när Windows XP startar så hittar den inte brännaren alls, även om man stoppar i en skiva medan datorn är igång.
Det krävs tydligen att en skiva är i när man startar upp för att den ska hittas...

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk

Re: Re: Re: [Recension] Zepto Znote 6214W

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legogris
Jo, den låter jäkligt mycket.. fast jag tycker mest det låter mysigt
Däremot har jag märkt att om man inte har någon skiva i när Windows XP startar så hittar den inte brännaren alls, även om man stoppar i en skiva medan datorn är igång.
Det krävs tydligen att en skiva är i när man startar upp för att den ska hittas...

Nä det är inget större bekymmer om man vet med sig att den låter så i normalskick.

Jag fick med ett instruktionsblad om ditt problem i paketet; för att kunna boota med cd-skivor så måste inställningen i bios för den enheten vara "auto". För att sedan XP ska hantera den som en vanlig spelare så får man efteråt ställa om den till "cd-rom". Det ska bero på något problem med spelarens firmware.

Ett par andra saker som kan vara bra att ändra i bios:
1: Spread spectrum är default på, den inställningen bör vara av både av prestanda- och stabilitetsskäl.
2: HDD och cd-rom defaultar 32bit I/O till "av". Det bör vara på.

Vi lär se en biosuppgradering framöver då den nuvarande verkar vara något av en preproduktionsversion. Det lär gälla 7600go också.

I övrigt är jag mkt nöjd, och tycker faktiskt att den har ganska bra värmeegenskaper. Med litet undervoltning (körde på litet lägre än vad du gjorde... den är stabil vid x11 i 1.05V) så blir den inte så varm, och varken processorn eller grafikkortet verkar bli för heta (typ 60/81C som värst efter en tids hög belastning).

Permalänk
Medlem

Som sagt. För slot-in läsaren måste det ändras en inställning i BIOS för att få den att hittas i XP. Du skall ha fått ett papper med info om detta med.

Permalänk
Medlem

Skrivkramp: Tack för infon
Stod det nåt mer matnyttigt i häftet?
Min 6214W har haft en benägenhet att "låsa sig", så att vissa program ibland hänger sig helt (ofta explorer.exe), dock utan att förbruka CPU. Kan släppa när som efter ett tag, eller så måste man i vissa fall reboota eller logga ut från Windows. Har inte hänt sedan jag ändrade i BIOS som du föreslog, hoppas det bara var det.

Vilket program använder du för att undervolta och klocka?

EDIT:
Tofen: Jag fick inte med något infopapper. Antingen glömde de skicka med det, eller så gjorde de helt enkelt inte det första dagen/dagarna.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk

Jag använder RMClock i stället för NHC som du nämnde. NHC fungerade inte för mig då programmet vägrade att variera processorhastigheten ordentligt. RMClock däremot fungerar som det är tänkt, och applicerar bara andra voltvärden för de olika multiplarna. När NCH börjar stödja core ordentligt så lär jag dock gå över till det programmet.

Något jag saknar nu är dock ett program som klarar av att justera fläkthastigheterna, vilket t ex speedfan misslyckas med.

Det som stod i häftet rörde bara dvd-spelaren, även om det även stod att en ny firmware var att vänta. Pt 1,2 är ifrån annat håll. Just spread spectrum borde du kunna googla på, men för mig innebar "av" att processorfrekvensen (vid x6) slutade variera mellan 995 och 999mhz, och i stället står stabilt på 999.75mhz (enligt RMClock).

Permalänk
Medlem

LegoGris: Har du vant dig med tangentbordet ännu?

Permalänk
Medlem

bupp2: Japp, skriver utan problem
Men det tog sin tid att vänja sig vid okänsligheten.

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Okej. Så det är inte sämre utan bara annorlunda? Blev plötsligt sugen på en Zepto 6214W när Asus W3j återigen har blivit försenad... nu till i början av juni.