Kan inte updatera BIOS, ASUS 8NSLI Premium

Permalänk
Medlem

Kan inte updatera BIOS, ASUS 8NSLI Premium

Var tvungen att nolltställa CMOS häromdagen p.g.a diverse fel vid updatering av BIOS. Updaterade på rekommendationer av leverantör. Flashningen valde en gammal version från supportskivan dock och det sluta med att jag nollställde BIOS för att komma tillbaka från början.

Det BIOS som körs nu är en gammal version och det stödjer inte x2 processorn jag har och dessutom ser den bara ett av nätverkskorten på moderkortet. När jag nu vill updatera BIOS till version 1009, som enligt många ska fungera bra, får jag felmeddelandet "The program file's part number does not match with your system".

Jag har felsökt bl.a. med hjälp av ASUS hemsida och vet inte om jag är rätt ute, men fattar det som att jag inte kan updatera ett gammalt BIOS utan stöd för dubbel kärna, till en ny version med stöd för dubbel kärna? Detta om jag har en processor med dubbel kärna installerad.

Om så är fallet, kan jag updatera med en annan processor på moderkortet? Eller går det att lösa på ett enklare sätt Frågetecken

Permalänk
Medlem

Använder du Asus EZ flash, om inte vad använder du för program för att Flasha BIOS?

Om du inte testat EZ flash så tycker jag du gör det, Jag har inte flashat BIOS på Premium men däremot på ett vanligt Delux och gissar på att det är samma procedur, kolla ochså i manualen där brukar instruktionerna stå.

Instruktioner, detta borde fungera för dig ochså men kolla i manualen för säkerhets skull.

Under POST så trycker du ner Alt + F2, du kommer då att få upp på skärmen ett medelande i stil med, starta EZ falsh/ EZ flash är redo eller nånting liknande (antingen på engelska eller svenska, på ASUS skriver dom att det står "You may start executing EZ Flash utilitity")
När du får upp liknande på skärmen så stoppar du in floppyn med BIOS.

Är inte filen döpt rätt elller att det är fel fil så kommer du att få upp en varning i stil med Floppy kunde inte hittas eller liknande.

Om den hitttar rätt fil så kommer den automatiskt att flasha BIOS och sedan starta om systemet när den är färdig

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Jag har försökt flasha i både windows miljö och med EZ-flash. Det ger mig samma felmeddelande,
"The program file's part number does not match with your system".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Använder du Asus EZ flash, om inte vad använder du för program för att Flasha BIOS?

Om du inte testat EZ flash så tycker jag du gör det, Jag har inte flashat BIOS på Premium men däremot på ett vanligt Delux och gissar på att det är samma procedur, kolla ochså i manualen där brukar instruktionerna stå.

sen står det varningar nästan över allt på hemsidan att INTE använda EZ flash... eller ser jag fel?

Later DuDe...

P.S har samma problem, kan inte uppdatera...

Visa signatur

P4 2.8Ghz Prescott | Asus P4C 800 Deluxe | XFX 7800GS eXtreme | 2048 MB TwinMos | 160GB Segate | NEOPower 480 | Antec P180 | Thermaltake Tower 112 | Benq 16x DVD+R | Asus 16x DVD