Polarens dator började lukta bränt sen small det till 2 ggr.

Permalänk
Entusiast

Polarens dator började lukta bränt sen small det till 2 ggr.

Han ringde mig nyss å beskrev problemet å undrade vad som hade hänt, men eftersom jag e smått sjuk så orkar jag inte dra mig dit idag.

Någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Själv gissade jag på att processorns fläkt osv lagt av och det var därför det hände så att säga.

Han har en P4 2,8ghz på nått ASUS moderkort med 1gb minne å en 6600GT(ganska nytt graffe så förmodligen inte det)

Tack på förhand.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Nätagget.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Entusiast

Okej tackar, hur stor är chansen att andra komponenter rök med i smällen ifall det nu är nätagget? För jag har ett nätagg han kan använda så då är det ju inga större problem.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Säkert en kondenstor som smällt i nätagget eler på mammapankan. Nätaggen kan dra med sg moderkort och andra grejer när det går ner men troligtvis inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LNXIII
Okej tackar, hur stor är chansen att andra komponenter rök med i smällen ifall det nu är nätagget? För jag har ett nätagg han kan använda så då är det ju inga större problem.

Det kan säkert hända att nätagget drog med sig andra saker också (om det nu var nätagget). Med tanke på beskrivningen så gissar jag att det är nätagget.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Chansen är 50%. Men jag gissar att det mesta har klarat sig. Pröva med ett annat nätagg. Köp ett nytt nätagg med. Men absolut INTE Q-tec, Codegen eller annat billigt skit. På Dustin kan du köpa Deltaco nätagg. Dom funkar prima och är väldigt tysta. (Det är i princip ommärkta FSP nätagg. Som är allmänt erkända som bra.)

Permalänk
Medlem

min kompis nätagg gjorde också så.. fast bara en smäll.. sen lukta det bränt.. lät som en knallpulverpistol... men inget hände vi pluggade i samma igen och allt har flytit på i flera månader nu så det är nog lungt

Hoppas allt går bra med den!

Visa signatur

Aws0M^CitroZ

Permalänk
Medlem

om nätagget skickar en så kallad " strömspik till moderkortet " när den smäller så är det kört för mobot allså... men har man tur så är det bra

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.