Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2002

CPU till AsRock K7SBX

jag har sökt här, på google (sidor på svenska visar som vanligt bara sidor på tyska eller rumänska eller nått) inte hittat nått vettigt, på asrocks hemsida finns det inget som heter K7SBX.

Faktum kvarstår, så är moderkortet benämnt enligt beteckningen.

Problemet är: det sitter en AMD 1,15 Ghz cpu, tänkte kolla vad moderkortet klarar av, men hittar inget vettigt som jag kan tolka till svenska så jag förstår. Har ni någon länk eller nått?

Moderkort : AsRock K7SBX

vill uppgradera från en 1,15 AMD CPU, vad och vart hittar jag en som passar?

bomärke

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Moderkortet är av typ Socket 462 (även kallad Socket A), och här kommer en eventuell kandidat till ny CPU: http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320442.

Man är aldrig IRL, bara AFK.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2002

stort tack,

så jag skulle kunna klämma in den därringa Barton 3200+ på det moderkortet?

bomärke

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Antagligen så har du läst fel, Asrock har ett kort som heter K7S8X. I normalfall så ska det klara alla socket A processorer som har max 166 (333)mhz buss. Dvs alla utom just 3200+.

Det går förvisso att köra 200mhz fsb i många fall men det är inte garanterat att det fungerar.

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hylla 7, vid bananerna
Registrerad
Jan 2005

Moderkortet du tänker på är antagligen ett ASRock K7S8X och har vad jag minns en FSB på 333MHz, så det snabbaste du skulle få ur en Barton 3200 vore motsvarigheten till en Barton 2500. Om det skulle visa sig vara ett K7S8X-E däremot kan du vara glad, då det kortet stödjer 400MHz FSB.
Ett bra kort i övrigt dock. Jag och några polare skaffade sådana kort och Duron 1600 för att köra dem i 2GHz. Skulle faktiskt vilja ha ett sådan kort till, för att köra i en server.

EDIT: Jahapp. Så går det när man skriver långsamt... Jaja, bara att ignorera vad jag skrev.

Gurknöt med extra mycket dressing, tack så himla mycket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Sep 2002

Så alltså, eftersom det inte stog K7S8X-E utan precis K7SBX, så kan jag köpa nån upptill 2500?

Jag kollade länken jag fick till svar i första svaret, och tittade då bara på socketen. Har ju inte hittat nån spec till moderkakan heller så jag tyckte väl ofs att det lät lite väl bra med den där Barton 3200+ ...

Det verkar ju inte finnas så många cpu med den socket i lager nånstans heller iofs...

bomärke