Permalänk
Medlem

Prestanda på Intel Core Duo T2300 ?

Hej!

Hur ligger det till med prestandan på denna prolle? Jag undrar hur den står sig mot Exempelvis P4 2.26GHz etc. vad jag har hört så ska dessa prollar vara extra strömsnåla och riktigt effektiva, därav kan man inte gå efter klockrekvensen (precis som med AMD).

Anledningen är att jag funderar på att sälja av min burk till förmån för Bärbar och dockningsstation istället. Har fått detta som erbjudande, sorre att det blir fult och klumpigt.

- - - -

Modell HP Pavilion dv1670EA
Processor Intel Core Duo T2300
Cacheminne 2048 kB integrerad
Chipset Intel i945GM
Internminne 1024 MB DDR2 SDRAM (2 x 512 MB)
Minnesplatser 2 st varav 0 lediga (max 2048 Mb)
Hårddisk 100 GB SATA (5400 rpm)
Diskettenhet Nej
Bildskärm 14,0" TFT WXGA (1280 x 768) Brightview
Grafik Intel Graphics Media Accelerator 950
Grafikminne Upp till 128 MB DDR SDRAM delat
Extra lagring DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer (läser CD och DVD, bränner CD och DVD)
Övrig lagring 6-i-1 kortläsare för minneskort-kort (SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media)
Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt
Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare
Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92
Kommunikation Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet, bluetooth
Gränssnitt 3 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), IR för fjärrkontroll, s-video, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), 2 st hörlursuttag, mikrofon
TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej
Kortplatser 1 Express Card 54
Tangentbord Svenskt Windows
Mus / pekdon Styrplatta med extra scrollfunktion
Batteri ca 3 tim, Litiumjon
Vikt ca 2,5 kg
Mått (HxBxD) cm 3,0-3,9 x 33,4 x 23,5cm
Operativsystem MS Windows XP Home Edition SP2
Webbkamera Webbkamera och mikrofon i överkant av lockets insida
Övrigt Fjärrkontroll medföljer (förvaras i Express Card-plats)
Garanti 3-års garanti med hämtservice

Tack på förhand,

mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Du kan aldrig gå efter klockfrekvens sålänge det inte är en lika dan cpu men lägre klockad..
En P4 på lite över 2.0GHz blir riktigt spöad utav denna.
Varje Core är snabbare än den cpun du har. Denna har 2st cores. Det betyder mer än 2x hastigheten.

Den dator du länkar till är inget du kommer kunna spela på. grafikkortet är inget kort för 3D-grafik.

Permalänk
Medlem

Det var det jag tänkte, tack för klargörandet.

Jag spelar numera inga spel, det händer att jag kollar lite på film, Mpg, Avi etc. Bränner, photoshoppar och surfar dvs. inget speciellt. Det är dock trevligt med ett hyffsat grafikkort vilket inte det där är.. det finns ett paket 2 som är lite bättre, men den stora nackdelen är storleken då den även rymmer ett numrerisk tangentbord samt har 17" skärm. Jag hade tänkte koppla burken till en 24" tft skärm (därav blir ju 17" lite overkill) när den är kopplad på skrivbordet. Frågan är om inte 24" skärmen kanske "kräver" ett bättre grafikkost.

Detta är paket 2, minimal dyrare dock mkt större samt 1.5 kilo tyngre

- - -

Tekniska specifikationer

Modell HP Pavilion dv8260EA
Processor AMD Turion ML-37
Cacheminne 1024 kB integrerad
Chipset ATI RS480M
Internminne 1024 MB DDR SDRAM (2 x 512 MB)
Minnesplatser 2 st varav 0 lediga (max 2048 Mb)
Hårddisk 2 x 80 GB UATA100 (5400 rpm)
Diskettenhet Nej
Bildskärm 17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Brightview
Grafik ATI RADEON® XPRESS 200M
Grafikminne 128 MB DDR SDRAM
Extra lagring DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer
Övrig lagring 6-i-1 kortläsare för minneskort-kort (SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media)
Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt
Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare
Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92
Kommunikation Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet, bluetooth
Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), s-video, IR för fjärrkontroll, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), hörlurar, mikrofon
TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej
Kortplatser 1 st ExpressCard/54, 1 st PC Card typ I/II
Tangentbord Windows-kompatibelt
Mus / pekdon Styrplatta med extra rullningsfunktion
Batteri ca 3 tim, Litiumjon
Övrigt QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik. Fjärrkontroll medföljer (förvaras i Express Card-plats)
Vikt ca 3,9 kg
Mått (HxBxD) cm 3,8-4,9 x 39,7 x 28,2 cm
Operativsystem MS Windows XP Home Edition SP2
Garanti 3-års garanti med hämtservice

Permalänk
Medlem

Processorn är mycket sämre i denna du postar nu. Och grafikkortet är bara marginellt bättre.

Permalänk
Medlem

Ok, tack bra att veta!

Då har vi det sista paketet, nummer 3, det börjar bli dyrt nu! ca 100kr netto i månaden. Detta grafikkort borde ju duga ett tag, då jag som sagt inte spelar, och prollen ett par steg bättre än den i paket nummer 1. Den har även 1GB mer i minne vilket är trevligt också med t ex. tungredigerade bilder från en mässa etc.

Tekniska specifikationer

Modell HP Pavilion dv8298EA
Processor Intel Core Duo T2500
Cacheminne 2048 kB integrerad
Chipset Intel i945P
Internminne 2048 MB DDR2 SDRAM (2 x 1024 MB)
Minnesplatser 2 st varav 0 lediga (max 2048 Mb)
Hårddisk 2 x 100 GB UATA100 (5400 rpm)
Diskettenhet Nej
Bildskärm 17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Ultra Brightview
Grafik nVIDIA GeForce Go 7400
Grafikminne 128 MB DDR SDRAM + 128 MB delat via Turbo Cache
Extra lagring DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer
Övrig lagring 6-i-1 kortläsare för minneskort-kort (SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media)
Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt
Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare
Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92
Kommunikation Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet, bluetooth
Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), s-video, IR för fjärrkontroll, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), hörlurar, mikrofon
TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej
Kortplatser 1 st ExpressCard/54, 1 st PC Card typ I/II
Tangentbord Windows-kompatibelt
Mus / pekdon Styrplatta med extra rullningsfunktion
Batteri ca 3-3,5 tim, Litiumjon
Övrigt Fjärrkontroll medföljer (förvaras i Express Card-plats)
Vikt ca 4,1 kg
Mått (HxBxD) cm 3,8-4,9 x 39,7 x 28,2 cm
Operativsystem MS Windows XP Home Edition SP2
Garanti 3-års garanti med hämtservice

Blir runt 22 lax betalat och klart, då har man ovanstående datorn, 24" skärm samt dockningsstation. En annan fråga är också hur mycket varmare T2500 är än T2300 samt grafikkortet, det sista man vill ha är ju ett vinande as, det skall vara tyst. Min P4 Mobile 1.66GHz jag har från jobbet är riktigt tyst, det enda man hör är när fläkten spinner upp de första 10 sekunderna vid start, sen varvar den ner till standby vad det verkar. Frågan är om man är bortskämd med den, eller om det är nått man kan förvänta sig från de ovanstående.

ps. Tack för visat tålamod och intresse att hjälpa till.

Mvh, Daniel