Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

äntligen!! yonah och Aopeni975XA

sådär ja nu var paketet komplett igen!

tänkte bara säga att jag trivs rågrymt med min nya setup!

T2600 noctuakylning NH-U12
aopen i975Xa-ydg thermalright hr05
corsair 5400ul standard heatsinks?
xfx 7900gt zalman vf900

plus lite annat små krafs som s12 600w och mcubed tbalancer och så vertical silence på 3 diskar en raptor 74 och två samsung 250Gb, lianli chassi, osv..

lägger nog upp lite mera bilder på systemet här snart!
några frågor?

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Jag har en magistern!... När får vi se bilder?

Edit: Såg att du hade publicerat två i Yonah tråden.. Du kan inte ta lite fler på moderkortet, med tillbehören of course... Vill verkligen se fjärrisen ... Lite mer högupplösta bilder på hela packetet hade inte heller varit fel... Sen vill jag och alla andra se benchar som sopar mattan med FX-60

| Fractal Design Node 304 | Intel i5 4460 | Geil Dragon 2x8GB DDR3 1600MHz | Samsung EVO 250GB SSD | MSI Gaming AC mITX | Gigabyte GTX960 mITX | Corsair RM 450W | LG 22" IPS | QPad MK-50 | CM Mizar | MSI GE620-DX | | Philips 32" LCD-TV | PS4 | Motorola Moto G3 | PS4 | Code-E Mediaplayer |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

har inte tid att bencha just nu..

fjärren
http://img224.imageshack.us/img224/5307/dsc003144of.jpg

NY !!! super pi

http://img238.imageshack.us/img238/5790/superpi8zr.jpg

trevlig saknar dock lite enkla inställningar på fjärren osv..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Okt 2003

Inte direkt låg vcore men bra resultat!
Vad ligger klocken på?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

misstänker dock nästan att vcore är felaktig..

står högst upp i högra hörnet.. i grönt på bilden...

3dmark hmm inga inställningar för optimal prestanda.. vet knappt.. körde bara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Det var en aning låga resultat på 3DMarken.. har du installerat senaste directx och drivrutiner för graffen ?

| Fractal Design Node 304 | Intel i5 4460 | Geil Dragon 2x8GB DDR3 1600MHz | Samsung EVO 250GB SSD | MSI Gaming AC mITX | Gigabyte GTX960 mITX | Corsair RM 450W | LG 22" IPS | QPad MK-50 | CM Mizar | MSI GE620-DX | | Philips 32" LCD-TV | PS4 | Motorola Moto G3 | PS4 | Code-E Mediaplayer |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Vcoren rapporteras fel i de flesta program av någon anledning, ingen idé att bry sig om vad som står där... det viktiga är att ställa in den korrekt i BIOS

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

problem med fel vcore så testa följande program, endast för yonah, löser tempen direkt från båda kärnornas sensor:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=96757

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

altså... hmm har inte installerat någonting typ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det var en aning låga resultat på 3DMarken.. har du installerat senaste directx och drivrutiner för graffen ?

1900p för den prollen är verkligen inte mycket.

Hur högt klockar den? Kollat maxklock än?

Intel 4930K - 32GB - Asus RIVBE - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 GTX 980 HoF
Citera för svar! Fanboyism kan stanna hemma!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

fan vad sugen på conroe man blir nu Längta !!!!!!!!!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Här är en test på Yonah och ett Aopen I975Xa jämfört med bl.a. en AMD X2 4400+. Lite skumt, den är överlägsen i Super-Pi men inte i så mycket annat.
http://www.hkepc.com/hwdb/yonah-crossfire-3.htm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Här är en test på Yonah och ett Aopen I975Xa jämfört med bl.a. en AMD X2 4400+. Lite skumt, den är överlägsen i Super-Pi men inte i så mycket annat.
http://www.hkepc.com/hwdb/yonah-crossfire-3.htm

Underklockad och prestandaminskad Conroe igentligen. Merom (efterföljaren till Yonah) kommer med all säkerhet att prestera som Conroe i samma klockfrekvenser. (det gör ju iofs Yonah redan. 24s i SuperPi)

Intel 4930K - 32GB - Asus RIVBE - CaseLabs S8 - Asus Swift - EVGA 750 G2 - Aquaero 6 - Vattenkyld
GeForce 256 -> Gainward Ti 4600-> ATI X850XT -> 2x7900GT -> 7900 GTO -> HIS 4850 -> 2xGainward 570 -> 3xR9-290 -> EVGA 770 SC -> 2xKFA2 GTX 980 HoF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Underklockad och prestandaminskad Conroe igentligen. Merom (efterföljaren till Yonah) kommer med all säkerhet att prestera som Conroe i samma klockfrekvenser. (det gör ju iofs Yonah redan. 24s i SuperPi)

Det tror jag säkert men jag blev ändå lite förvånad. Efter att ha sett så bra resultat med Yonah tidigare i Super-pi så hade jag trott att den skulle va bättre i andra benchmark också, inte minst i spel om än inte lika överlägsen som i Super-pi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gustavsberg
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Det tror jag säkert men jag blev ändå lite förvånad. Efter att ha sett så bra resultat med Yonah tidigare i Super-pi så hade jag trott att den skulle va bättre i andra benchmark också, inte minst i spel om än inte lika överlägsen som i Super-pi.

Hade L2 cachen haft bättre latency (se Dothan) så hade Yonah kickat ännu mer ass i SuperPi än vad den gör nu. Hoppas på att Conroe har en snabb L2 cache

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Hade L2 cachen haft bättre latency (se Dothan) så hade Yonah kickat ännu mer ass i SuperPi än vad den gör nu. Hoppas på att Conroe har en snabb L2 cache

Intel och AMD använder olika principer för att hantera cachen. Jag misstänker att just Super-pi passar väldigt bra med det sätt som Intel anväder cachen på så att mer data kan ligga kvar i cachen istället för att hämta från minnet. Jag vet inte men jag kan tänka mig att det är en anledning till att resultatet för Super-pi inte korrelerar särkilt bra till andra benchmark och program som funkar på ett annat sätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001

Conroe använder en 4MB L2 cache som delas av de 2 processorerna därför går Conroe så bra i superpi eftersom i superpi används endast en processor som då får tillgång till hela L2 cachen.. det är iaf. så jag uppfattat det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Conroe använder en 4MB L2 cache som delas av de 2 processorerna därför går Conroe så bra i superpi eftersom i superpi används endast en processor som då får tillgång till hela L2 cachen.. det är iaf. så jag uppfattat det.

Jag tänkte framförallt på Yonah eftersom tråden handlar om det. Yonah gör också riktigt bra ifrån sig i Super-pi, den slog t.ex. en liknande klockad AMD X2 4400+ med 10 sek men av någon anledning så märks inte det så mycket i andra benchmark. Du kan se länken ovan från testet i ett tidigare inlägg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

har lagt in nya super pi resultatet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Infernum
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Jag tänkte framförallt på Yonah eftersom tråden handlar om det. Yonah gör också riktigt bra ifrån sig i Super-pi, den slog t.ex. en liknande klockad AMD X2 4400+ med 10 sek men av någon anledning så märks inte det så mycket i andra benchmark. Du kan se länken ovan från testet i ett tidigare inlägg.

Jo, jag vet att tråden handlar om Yonah. men tänkte mer på det du skrev..

Citat:

Intel och AMD använder olika principer för att hantera cachen. Jag misstänker att just Super-pi passar väldigt bra med det sätt som Intel anväder cachen på så att mer data kan ligga kvar i cachen istället för att hämta från minnet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jo, jag vet att tråden handlar om Yonah. men tänkte mer på det du skrev..

Japp, jag menar att jag tror inte att storleken på cachen betyder allt ens i Super-pi. Yonah är ju inte så mycket sämre än Conroe på super-pi och jag är inte så säker på att AMD skulle få så mycket bättre resultat i Super-pi även om man fördubblade cachen. Det borde finnas fler anledningar är just storleken på cachen. Det var bara en tanke att även sättet som man använder cachen på spelar stor roll i just Super-pi.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

tog bort två pinns från moderkortet och då kör det på 800MHZ FSB

vilket ger 2.6Ghz sen kan man höja ännu mera.. ligger stabilt i två instancer av superpi på över 2700 utan att ändra den något höjda vcoren

mitt bästa enkel super pi ligger på 21 sumpade dock screenshotet men slutsatsen är helt klart att man klockar väldigt lätt!

ligger på ca 33 resp 27 grader i idle med den passiva noctuan (har dock chassifläktar)

i 2700MHZ så ligger den högsta tempen på 50 +-2grader på den inbyggda sensorn i prollen

kan nog förbättra kylarens fästanordning och lyckas minska tempen med kanske 4grader..