Permalänk
Melding Plague

Intervju med AMD

<font style="font-size: 10pt"><b>Intervju med AMD</b></font> <small class="small">torsdag 20 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
AMD Zone har <a href="http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f..." target="_blank">intervjuat</a> Damon Muzny på AMD angående bland annat AMD:s övergång till mindre tillverkningsprocesser, DDR2 och AM2 och när vi får se Turion med dubbla kärnor.
<br />
<br />På frågan om varför AMD traditionellt sett är efter Intel när det gäller övergången till mindre tillverkningsprocesser, svarar han att AMD bland annat tack vare sin mindre storlek är väldigt snabba på dessa övergångar när de väl sker. Han berättar också att AMD kommer gå över till 65 nanometers tillverkningsprocess i början av 2007, och i stort sett vara klar med övergången i mitten av 2007. Under 2008 kommer 45 nanometers processorer tillverkas i Fab36.
<br />
<br />Han ger också en förklaring till varför Intels Netburst-arkitektur misslyckades och hur det har påverkat Intel. Damon säger dessutom att Intel nu på allvar verkar se AMD som en farlig konkurrent.
<br />
<br /><i>”Jeff Tom: There's of course a socket change coming up shortly as AMD moves their product line over to AM2 socket. How is that transition progressing with AM2 on the horizon? What impact will DDR2 have for consumers?
<br />Damon Muzny: The big picture with DDR2 as part of AMD's infrastructure is that the performance has caught up to DDR1 and prices have come down to be competitive. […] We didn't want to move to DDR2 too soon because memory latencies and prices were too high.”</i>
<br />
<br />Angående Turion med dubbla kärnor kunde han tyvärr inte ge några närmare specifikationer eller datum.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kaxigt värre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Kaxigt värre

Med all rätt

Visa signatur

AMD Opteron 146 @ 2870 MHz, Abit KN8-SLI, Crucial BallistiX PC3200 2x512 MB @ 480 MHz 2.5-2-2-6, WD 320 GB SATA2, GeForce 7600GT 256 MB
Intel Pentium 4 @ 2200 MHz, Random MSI-skräp, TwinMOS PC3200 2x512 MB, 250 GB, 300 GB, 60 GB, 80 GB, GeForce Ti4200 64 MB
MacBook Pro 15.4", Core 2 Duo T7700 @ 2400 MHz, 2x1024 MB, 160 GB, GeForce 8600M GT 256 MB

Permalänk
Medlem

Man får den känslan att AMD är riktigt självsäkra just nu. Samt tycker jag att AMD tycks dölja mycket om uppkommande K8L och DDR3 som om det vore en medveten strategi.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Man får den känslan att AMD är riktigt självsäkra just nu. Samt tycker jag att AMD tycks dölja mycket om uppkommande K8L och DDR3 som om det vore en medveten strategi.

Det är inte omöjligt att du har rätt. Tidigare var Intel så säkra på att allt bra uppfanns hos dem att de inte behövde titta på konkurrenterna. I ett sånt läge hade AMD liten anledning att försöka hålla saker hemliga.

Men efter att ha fått på pälsen av AMD i ett par år kanske Intel äntligen kommit på att inte ALL världens genier är samlade hos dem, och att det kanske kan vara läge att se vad andra har för sig...

En annan anledning kan vara att K8L inte är något verkligt svar på Intels Conroe, och att AMD därför vill ligga lågt tills vidare. Det är ju enklare att slå på trumman när man har en produkt som bevisligen spöar byxorna av motståndaren... (Även om Intel verkar slå på trumman oavsett vad de släpper)

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

På lång sikt ser det mycket bättre ut för AMD just nu, så de har anledning att vara lugna. Intel är "tvugna" att gå över till 65nm teknik eftersom bl.a. den stora l2 cache mängden tar en stor plats. I brist på andra lösningar så valde väl Intel att gå tidigt till 65nm teknik. CSI projektet har stannat av och vad Intel skulle behöva nu för att istället satsa en massa pengar på att marknadsföra skräp som ingen vill köpa är att göra upp en framtidsplan som håller. Det börjar bli nästan försent nu. De behöver en solid sockel som de kan bygga vidare på... inte nya soklar efter några nya månader... Conroe kommer säkert vara en storsäljare men samtidigt väntar nya innovativa saker på AMD fronten i början av nästa år.

Hittade för en gångs skull välskriven intressant artikel på INQ som handlar om Intels marknadsföring, framtidsutsikter osv, rekommenderas varmt:

http://www.theinquirer.net/?article=30710

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

"Damon Muzny: Intel said Netburst would take them to 10GHz."

Ha ha!

"Intel has been trying to take the focus of their current product portfolio with Conroe demonstration stunts"

Mm-hmm...

Permalänk
Medlem

Måste vara den kaxigaste AMD intervjuen jag har läst. Brukar mestadels komma såna från Intels håll.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Intel verkar gå lite mer på det Engelska gentlemanna konceptet, tyst, tillbakadragen och segerviss typ.

De var ju tysta när AMD jävlades med dom angående AMDs opteron mot Intel extreme o.s.v.. Snart kommer ju Conroe så har inte AMD nåt att komma med som är bättre än AM2...
Conroe lär väl ta över prestanda tronen, förhoppningsvis bara ett tag om nu AMD har grejer på gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Intel verkar gå lite mer på det Engelska gentlemanna konceptet, tyst, tillbakadragen och segerviss typ.

De var ju tysta när AMD jävlades med dom angående AMDs opteron mot Intel extreme o.s.v.. Snart kommer ju Conroe så har inte AMD nåt att komma med som är bättre än AM2...
Conroe lär väl ta över prestanda tronen, förhoppningsvis bara ett tag om nu AMD har grejer på gång.

AM2 är fortfarande bara en sockel som i början kommer ha dagens A64 fast med DDR2 controller. Vi kommer nog få se nått på Am2 (som förhoppningsvis kommer vara plattformen för flera arkitekturer i framtiden) som slår Conroe frågan är bara när...

Kommande K8L kommer nog att vara en bra utmanare mot Conroe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD

Hittade för en gångs skull välskriven intressant artikel på INQ som handlar om Intels marknadsföring, framtidsutsikter osv, rekommenderas varmt:

http://www.theinquirer.net/?article=30710

Intel behöver inte CSI än. Vi har väl alla sett hur AM2 reagerade när den fick en massa extra bandbredd? Det faktum att Pentium M/Core presterar i det närmaste likvärdigt som Athlon64/X2 vid samma klockfrekvens med en systembuss till processorn som endast är en tredjedel av AMDs visar väl ungefär hur stor betydelse HTT har.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

som jag ser på saken så kommer intel starkt nu. De nya kärnorna presterar sjukt bra och AMD-fanboyismen kommer nog att få ett hårt uppvaknande!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

AMD FTW!

Permalänk
Medlem

Jösses vad han var rapp i käften

Men som gammal AMD-räv får man hoppas att de har något att sätta emot när Conroe och Merom väl kommer.. intels superba chipset (965x & 975x) i kombination med processorer som faktiskt PRESTERAR! .. blir en farlig kombo. K8 rev. F och AM2 kommer inte räcka i detta avseendet, men de produkterna är å andra sidan på marknaden flera månader tidigare.

Permalänk

Jag tror inte att AM2 kommer hitta hem alls, skulle tro att det dröjer en socket till!
Jag har inte läst om någon som helst prestandaökning för AMDs AM2 medans intel skjuter i topp med det nya.

Blir det ett intel system nästa gång???...

Får väl vänta och se...!

Permalänk
Medlem

Värt att betänka är att övergången från socket 754 faktsikt bara gav en marginell prestandavinst med 939 ^^

Nej jag är störtnöjd med mitt 754budgetpaket

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Jag tror inte att AM2 kommer hitta hem alls, skulle tro att det dröjer en socket till!
Jag har inte läst om någon som helst prestandaökning för AMDs AM2 medans intel skjuter i topp med det nya.

Blir det ett intel system nästa gång???...

Får väl vänta och se...!

Förändringarna sitter inte nödvändingtvis i socketen.. utan i arkitekturen och de olika revisionerna av denna.

Och jodå, det finns visst en prestandaökning från AM2, upp emot 30% i situationer där minnesbandbredd tidigare varit en flaskhals, men pga. DDR2s höga latenser och att det inte är några större förändringar gjorda ifrån Rev. E så är snittökningen i prestanda runt 5%, kanske något mer. Den 23e Maj borde vi få svaret.

Permalänk
Medlem

Fanns tyvärr inget av intresse man fick veta i den där intervjun.

AMD-representanten ville bara framhålla att allt var jättebra och går som planerat.
Han ville förstårs inte öppet erkänna att AMD inte börjat övergången till 65nm för att de inte klarar av det ännu, finns absolut inga strategiska skäl att "vänta" med det.

Närmaste framtiden ser klart ljusare ut för Intel med kommande Conroe och bättre notebook-prollar.

Man får hoppas AMD har något att sätta emot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Och jodå, det finns visst en prestandaökning från AM2, upp emot 30% i situationer där minnesbandbredd tidigare varit en flaskhals, men pga. DDR2s höga latenser och att det inte är några större förändringar gjorda ifrån Rev. E så är snittökningen i prestanda runt 5%, kanske något mer. Den 23e Maj borde vi få svaret.

Sant. Dock så verkar Cores prefetch och cachehantering vara tillräckligt bra för att systembussen inte ska påverka speciellt mycket, i vilket fall vad vi sett hittills. Dock har det väl inga bandbreddskrävande tester utförts än. Av någon anledning känns det som AMD har i vissa delar mindre sofistikerade processorer, men det är väl för att Intel lärde sig en massa finlir när de försökte rädda Netburst.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Det här låter soom det vanliga AMD snacket. De har ingenting konkret att visa upp, och konkurenten är bättre på nånting, då snackas det skit om saker som är föga relaterade, (Tex det faktumet att Intel för länge sedan erkänt att Netburst inte gav vad de hoppades på.) visas up en stentuff "fighter attityd".

Att försöka snacka bort den fördelen det ger Intel att kunna gå ner till en mindre produktionsstorlek, är rent av enfaldigt, bara fördelen av att kunna tillverka fler cpu'er per waffer är fruktansvärt stor, ur ett ekonomiskt perspektiv. Att det sedan tydligen fortfarande gör det möjligt att bygga svala, och effektiva chip, är inte en nakdel. AMD svor vid allt dyrt och heligt, på att deras Fab 36 skulle vara 65nm rakt igenom från öppningsdagen, istället slutade det med att de fick sno delar av maskinparken från Fab 30, bara för att ha råd att starta anläggningen.

Citat:

Intel began scrambling to bring up a "plan-B," but that takes time.

Vakna, för helskotta, det enda svaret kunderna behöver, är en cpu som är lika bra, eller bättre än AMD's, hur den gör det, är fullständigt ointressant. Han påstår att AMD inte är tvingade till att gå över till 65nm, eftersom de inte har lika stor yta av cpu'n uptagen av cache, men att Intel faktiskt var tvingade... Saningen är väll snarare, att så länge AMD inte har gått över, har Intel råd att låta allt större chache förbruka mer av materialet. De får fortfarande ut lika många / fler cpu'er tack vara process minskningen.
AMD's problem är ekonomi, inte kompetens. Har de tur, kan de få en behjälplig blodtransfusion från intel, tack vara sin stämning, även om jag tvivlar på det.. om det någonsin kommer därhän, är det för sent i alla fall vid det laget.

På hela taget finner jag inget, eller väldigt lite matnyttigt i hela interjuven, faktum kvarstår. De har inte längre den bästa produkten på marknaden, och de kan inte, som sist när fallet var det samma, falla tillbaka på strategin "billigast på marknaden", vilket gör att Intel kommer behålla båda de positionerna ett tag framöver. Det är inte helt utan beklagan jag konstaterar att AMD's taktikbok är densamma än. Snacka skit, när man inte har någonting vettigt att säga, och tig som muren om/när ni har problem av utveklingstyp.

Förhoppningsvis kan AMD låna in kapital någonstans, och faktiskt lyckas få igong Fab 36 på det något fördröjda tidsschemat som finns i dag, annars gör de bäst i att hoppa över 65nm helt, och gå på 45nm istället. Maskinerna kostar pengar. Jag hoppas verkligen de tar sig igenom den här svackan, och kommer ut lika starka på andra sidan, även om jag misstänker att det tills dess, är ganska exakt ett år...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Här har vi en kaxig mening: Our competition would have had you believe that AMD was being left behind because "2" was bigger than "1..." never mind that we were owning them in performance with DDR1

Men det är inte att man blir orolig med vad intel har bakom knuten. AMD behöver flera år till med ökande marknadsandelar på intels bekostnad tills dom blir lika stora. Det blir inte bra konkurrens förräns båda är lika stora enligt min mening.
Intel kan ju fortfarande hota datortillverkare, använda rabatter, teckna exklusiva avtal och allmänt stampa på AMD när dom vill.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Här har vi en kaxig mening: Our competition would have had you believe that AMD was being left behind because "2" was bigger than "1..." never mind that we were owning them in performance with DDR1

Men det är inte att man blir orolig med vad intel har bakom knuten. AMD behöver flera år till med ökande marknadsandelar på intels bekostnad tills dom blir lika stora. Det blir inte bra konkurrens förräns båda är lika stora enligt min mening.
Intel kan ju fortfarande hota datortillverkare, använda rabatter, teckna exklusiva avtal och allmänt stampa på AMD när dom vill.

Nja, jag tror inte Intel kan hålla på att hota och fixa exklusiva avtal längre som de gjort tidigare. Tack vare AMD's stämningen av Intel har Intel fått ögonen på sig och det har väckt debatt om hur marknaden fungerat. Jag tror inte AMD skulle ha kunnat öka försäljningen av Opteron t.ex. som de gjort om det inte varit för stämningen. Servermarknaden är betydligt mer lukrativ än entusiastmarknaden som AMD varit beroende av tidigare. Så är det inte längre på samma sätt. Så egentligen har AMD redan lyckats med det som de ville uppnå med stämningen oavsett hur det går i domstolen. Beloppet Intel är stämda på är bara symboliskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det här låter soom det vanliga AMD snacket. De har ingenting konkret att visa upp, och konkurenten är bättre på nånting, då snackas det skit om saker som är föga relaterade, (Tex det faktumet att Intel för länge sedan erkänt att Netburst inte gav vad de hoppades på.) visas up en stentuff "fighter attityd".

blablabla

Jag hoppas verkligen de tar sig igenom den här svackan, och kommer ut lika starka på andra sidan, även om jag misstänker att det tills dess, är ganska exakt ett år...

B!

Amd har varit det ENDA intressanta för alla som har någonting att göra med spel, det senaste året (2 åren). I dagsläget så är dom oftast också intressantare än intels motparter, oavsett vad din favoritapplikation må vara.

EDIT: Att köra intels bärbara processorer i en stationär dator med en adapter har också funkat bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Amd har varit det ENDA intressanta för alla som har någonting att göra med spel, det senaste året (2 åren). I dagsläget så är dom oftast också intressantare än intels motparter, oavsett vad din favoritapplikation må vara.

EDIT: Att köra intels bärbara processorer i en stationär dator med en adapter har också funkat bra.

I dagsläget är Intel de enda som har en produkt som lovar nånting nytt, och bättre på väg ut på marknaden, AMD har inte ens en ny produkt, utan har ekonomiska bekymmer som de måste försöka vänta ut, innan de kan börja spendera allt för mycket. Vad som har varit, är ganska ointressant. I dagsläget är det fullständigt ointressant att köpa nytt, om man inte är märkesinriktad, och tvunget ska ha AMD. Vi har redan sett resultaten av Conroe, kombinera det med den förväntat låga försäljningen av datorer pga Vistas försening, och du har en saftig ekonomisk knipa för AMD. Det är inte de dummare än att de vet, vilket självklart påverkar deras agerande. Med lite tur kan de hala fram ett nytt äss ur armen, när Vista väl kommer, så att de kan stjäla åt sig en del av den försäljning som kommer att akumuleras fram till dess. Eftersom det inte skryts vitt och brett om den nya fantastiska grejen de ska komma med, vilket AMD har för vana att göra när de utvecklar, utan istället kastar skit omkring sig, vilket de har för vana att göra när de inte har nånting att skryta om, och inte heller tiger som muren, vilket är deras vana när de har tekniska problem...

Fundera på det själv en stund, se vad du kommer fram till. Observera gärna att jag är fullständigt ointresserad av vilket märke det står på utsidan, bara jag får det som presterar bäst för mina pengar. Det är sällan det samma som det som presterar bäst på marknaden, även om jag faktiskt var med och handlade en P4C när de var det bästa som gick och få tag i. Det är längesedan, och sedan dess har AMD utan tvekan varit det bästa alternativet, fram tills nu helt nyligen.

Just nu finns det inget bra alternativ att handla. En X2'a lider av att den inte kommer gå uppgradera, och samma sak gäller för en Intel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
I dagsläget är Intel de enda som har en produkt som lovar nånting nytt, och bättre på väg ut på marknaden, AMD har inte ens en ny produkt, utan har ekonomiska bekymmer som de måste försöka vänta ut, innan de kan börja spendera allt för mycket. Vad som har varit, är ganska ointressant. I dagsläget är det fullständigt ointressant att köpa nytt, om man inte är märkesinriktad, och tvunget ska ha AMD. Vi har redan sett resultaten av Conroe, kombinera det med den förväntat låga försäljningen av datorer pga Vistas försening, och du har en saftig ekonomisk knipa för AMD. Det är inte de dummare än att de vet, vilket självklart påverkar deras agerande. Med lite tur kan de hala fram ett nytt äss ur armen, när Vista väl kommer, så att de kan stjäla åt sig en del av den försäljning som kommer att akumuleras fram till dess. Eftersom det inte skryts vitt och brett om den nya fantastiska grejen de ska komma med, vilket AMD har för vana att göra när de utvecklar, utan istället kastar skit omkring sig, vilket de har för vana att göra när de inte har nånting att skryta om, och inte heller tiger som muren, vilket är deras vana när de har tekniska problem...

Fundera på det själv en stund, se vad du kommer fram till. Observera gärna att jag är fullständigt ointresserad av vilket märke det står på utsidan, bara jag får det som presterar bäst för mina pengar. Det är sällan det samma som det som presterar bäst på marknaden, även om jag faktiskt var med och handlade en P4C när de var det bästa som gick och få tag i. Det är längesedan, och sedan dess har AMD utan tvekan varit det bästa alternativet, fram tills nu helt nyligen.

Just nu finns det inget bra alternativ att handla. En X2'a lider av att den inte kommer gå uppgradera, och samma sak gäller för en Intel.
B!

Det är precis samma tugg som för några år sedan innan AMD64 kom. Alla sa att AMD var slut och inte skulle ha en chans mot Intel. Då var det Northwood som regerade. Conroe kommer säkert att regera ett tag när den kommer men hur länge vet vi inte. Vi vet t.ex. inget om K8L och hur den kommer att kunna konkurera med Conroe. Det är mycket som vi inte vet så det bästa är att inte ta ut för mycket i förskott som många gjorde senast när Intel hade prestandakronan.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mot då, är AMD's uppförande. Då teg de som muren, och det stämde bra överens med deras vanliga uppträdande, de hade problem med SOI tekniken. De befinner sig i ett mycket sämre läge rent produktionsmässigt i dag med. Det är inte utan att jag hoppas du har rätt, att de i alla fall kan leverera nånting, men jag tvivlar. Det positiva är dock att det inte måste vara det snabbaste på marknaden de levererar. Det får självklart inte vara för långsamt, men det räcker att de går att sälja billigt. Har man inte det ena, får man göra det andra.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Skillnaden mot då, är AMD's uppförande. Då teg de som muren, och det stämde bra överens med deras vanliga uppträdande, de hade problem med SOI tekniken. De befinner sig i ett mycket sämre läge rent produktionsmässigt i dag med. Det är inte utan att jag hoppas du har rätt, att de i alla fall kan leverera nånting, men jag tvivlar. Det positiva är dock att det inte måste vara det snabbaste på marknaden de levererar. Det får självklart inte vara för långsamt, men det räcker att de går att sälja billigt. Har man inte det ena, får man göra det andra.

B!

Precis som då så blev de anklagade för sitt uppförande, skillnaden mot tidigare är bara att förut blev de alltid anklagade för att vara alldeles för snälla. Nu när de inte är lika snälla så blir de naturligtvis anklagade för det motsatta av i regel samma personer. Ganska meningslöst för man kan naturligtvis alltid anklaga Intel för precis samma sak om man vill det.

När kommer nästa chip som är snabbare än Conroe? Kommer vi få vänta ända tills Intel själva kommer med något bättre än Conroe? Ingen vet säkert men om AMD släpper något som de tänkt ska konkurera med Conroe och som är lika dålig som Prescott var/är i förhållande till AMD64 så kommer de få problem. Tills dess tänker jag inte spekulera särskilt mycket men jag kan tänka mig att det kommer att va ungefär lika dant med Conroe som med AMD64 när den släpptes, d.v.s. att den prestanda den har när den släpps kommer inte att förbättras särskilt mycket på ganska lång tid förutom att de kan öka frekvensen något.

Permalänk
Medlem

-=Mr_B=- Skillnaden mot då, är AMD's uppförande. Då teg de som muren, och det stämde bra överens med deras vanliga uppträdande, de hade problem med SOI tekniken. De befinner sig i ett mycket sämre läge rent produktionsmässigt i dag med. Det är inte utan att jag hoppas du har rätt, att de i alla fall kan leverera nånting, men jag tvivlar. Det positiva är dock att det inte måste vara det snabbaste på marknaden de levererar. Det får självklart inte vara för långsamt, men det räcker att de går att sälja billigt. Har man inte det ena, får man göra det andra.

B!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du har fel på ett antal punkter.

Det är också tack vare SOI - tekniken som AMD64 varit så framgångrik som den är. Men K8 var försenad, väldigt försenad som du påpekar.

Ang produktionsläge och kapacitet har dom aldrig legat bättre till än nu, AMD som det ser ut nu och med minst 3 säkra Quarters där dom vill gå plus i net income.

Skillnaden mellan AMD 03 och AMD 06 är enorm, dom har penetrerat Server-området, äntligen fått ett "brand" recognition bland dom så kallade "average-joes" eller vanliga Svenssons.

Det nämdes innan varför 65nm har dröjt, det beror mycket på att dom på 90nm har varit prestandamässigt förbi samt att dom ur rent ekonomisk perspektiv tjänar på att fördröja att köpa in all utrustning på en gång. Intel hade vart först ändå självklart.

FAB36 kommer i mitten på nästa år producera 100% av sina wafers med 65nm teknik så det är en väldigt snabb crossover period jämfört med semiconductor företag generellt.

Ang AM2 så är det en generell missupfattning att det skulle vara nån prestandabomb med rev F A64s.
AM2 förenklar genom att bara ha en socket samt ger köparen DDR2 standarden.
F-revisionen har lägre TDP, virtualisation-teknik samt DDR2 stöd.

Tycker det är märkligt att Skribenterna på Sweclockers inte förstår detta med missanvisande huvudrubriker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Venice
Du har fel på ett antal punkter.

Det är också tack vare SOI - tekniken som AMD64 varit så framgångrik som den är. Men K8 var försenad, väldigt försenad som du påpekar.

Det har jag inte över huvudtaget kommenterat, vad jag sa var att AMD teg som muren när de hade problem med att få upp cpuerna i hastighet så att de inte bara skulle vara fungerande, utan konkurenskraftiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Venice
Det nämdes innan varför 65nm har dröjt, det beror mycket på att dom på 90nm har varit prestandamässigt förbi samt att dom ur rent ekonomisk perspektiv tjänar på att fördröja att köpa in all utrustning på en gång. Intel hade vart först ändå självklart.

FAB36 kommer i mitten på nästa år producera 100% av sina wafers med 65nm teknik så det är en väldigt snabb crossover period jämfört med semiconductor företag generellt.

Um.. Nä. Det resonemanget duger inte. (Förlåt min avikande åsikt.) De har nämligen köpt in billig 90nm kapabel utrustning, samt "lånat" sådan från FAB30, för att få igång FAB36, vilket leder till dubla inköpskostnader, och högre slutpris när de väl börjar gå över. Du tror väll ändån inte på att de faktiskt kommer klara hålla sin tidsplan den här gången, det vore första gången tror jag. (och det gäller oavsett tillverkare) FAB36 skulle varit 65nm klar redan från början. Inget hindrar en från att tillverka 90nm prytlar med 65nm kapabel maskinpark, men AMD hade inte så mycket pengar att de hade råd att genomföra det.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

"Um.. Nä. Det resonemanget duger inte. (Förlåt min avikande åsikt.) De har nämligen köpt in billig 90nm kapabel utrustning, samt "lånat" sådan från FAB30, för att få igång FAB36, vilket leder till dubla inköpskostnader, och högre slutpris när de väl börjar gå över. Du tror väll ändån inte på att de faktiskt kommer klara hålla sin tidsplan den här gången, det vore första gången tror jag. (och det gäller oavsett tillverkare) FAB36 skulle varit 65nm klar redan från början. Inget hindrar en från att tillverka 90nm prytlar med 65nm kapabel maskinpark, men AMD hade inte så mycket pengar att de hade råd att genomföra det.

B!"

Linen som har börjat skeppa 90nm cpus är 193nm lithografisk, 65/45 etc och har kalibrerats in främst för 300/200mm skillnaden.
Alla 65nm testwafers körs samtidigt som produktion pågår. Första wafern gick in i januari på första linen. Andra linen är precis färdigställd (Mars/April).
Under K7 tiden var jag väldigt imponerad av dåvarande FAB30.

Ang dom första uttalandena ang 65nm så siade dom *lite* fel som du säger:-)

V hälsn