Rekommenderat Moderkort samt minnen som passar till en AMD 64 X2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Apr 2006

Rekommenderat Moderkort samt minnen som passar till en AMD 64 X2.

Jag tänkte uppgradera min burk då jag anser att det börjar bli dags. Väljer att köra AMD denna gången trots att min P4 har avtjänat en lång och trogen tjänst. Hade lite funderingar gällande Moderkort / Minnen. Har hört historier om minnen som ej är kompatibla med AMD etc. Vill om möjligt spara en slant och behålla mina {2x512 mb PC3200 DDR400 ECC Reg}. Frågan är om de av någon anledning skulle strula ihop med min framtida 4200+ X2:a.

Sen undrade jag även om det finns någon där ute som varmt kan rekommendera ett Moderkort med socket 939 (AMD) som ni vet funkar bra. Har haft mycket goda erfarenheter av ASUS produkter innan, men är inte så uppdaterad vad gäller "939"-modellerna.

Sidenote : Från början var det tänkt att jag skulle skaffa en Opteron 165 och överklocka densamma då jag hört att detta ska vara i klass med en våt dröm pga den extrema överklockningsvänligheten. Problemet är ju då självfallet om mina "no-name" PC 3200 pallar en överklockning från 1,8Ghz (native) till c:a 2,4 Ghz ?

Värt att tilläggas är att jag inte har några krav på ett SLI-moderkort även om SLI finns på en rad modeller. Vad jag menar är att det ska inte få kosta extra enbart pga att Mobo't har SLI. Har beställt ett XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 XXX, PCI-Express så ett Mobo med CF (crossfire) är inte att tänka på.

Tacksam för alla funderingar/svar.

/MindJive

AMD Opteron 165 @ 2601Mhz/1.4V (289x9) @ stock | ASUS A8N-SLI Premium | XFX GF 7900 GT 256mb @ 520/1500 | 4x512 mb PC3200 DDR400 ECC Reg. | Hiper Type-R Modular 580W | Thermaltake Xaser V1000A | 22" wide FSC L22W-1