Hur ska jag göra? Behöver råd och hjälp med beslut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005

Hur ska jag göra? Behöver råd och hjälp med beslut.

Nu vet jag inte om detta verkligen är rätt forumsdel att placera den i men om någon mod. anser den vara fel så får denne flytta den. Jag valde denna då det inte gäller ett 'helt' datorsystem med hårddiskar osv, samt att grafikkortet blir detsamma i båda alternativen och att jag har frågor kring moderkort.

Jag har nu ett s478 AGP-mobo, intel P4 HT Prescott 3.2GHz (se sign)
Vad är värt mest att satsa på:
1. att köpa s478-mobo med PCIe, 7900GT + nätagg.
2. att köpa AMD-baserat system för ~11k (Opt. 165, 7900GT, 939-mobo, nättagg, minnen)
Hur ställer sig då det AMD-systemet mot kommande system, värt att vänta eller slå till på AMD nu och vänta ~2år för att Sen köpa system av den nya standarden?

Ang. moderkort i alt. 1 så skulle jag behöva tips och råd på vilket man ska ta och var det kan köpas.
värt att nämna är att jag har 4 IDE-enheter (2 xCD/DVD, 2x HD), samt 1x Sata-disk, men vill ha möjlighet till Minst 2 Sataportar.

Tack på förhand
Appoc

Systemet: Win7 x64, SilverStone Temjin TJ08-E + Antec NeoHE 550W, Intel i5 3570k, Asus GTX570, Asus P8Z77-M Pro, 8GB Corsair Vengaence LP, Corsair F-60, Dell 2007WFP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Laholm
Registrerad
Okt 2005

Hmm... Ska leta lite, Men det där AMD systemet lär hålla ett ganska bra tag!

ASP.NET programmerare i C#
Twitter: http://www.twitter.com/hagbarddenstore

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Hmm... Ska leta lite, Men det där AMD systemet lär hålla ett ganska bra tag!

Det är så va?
Förstår det, men hur ställer den sig gentemot de kommande, nya standarderna då, är det en match i samma viktklass eller får AMD-systemet jag nämnde trappa ner en viktklass? ^^

Systemet: Win7 x64, SilverStone Temjin TJ08-E + Antec NeoHE 550W, Intel i5 3570k, Asus GTX570, Asus P8Z77-M Pro, 8GB Corsair Vengaence LP, Corsair F-60, Dell 2007WFP.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Nov 2005

hmm ja den nya sockeln för amd am2 eller vad den nu heter med ddr2 har jag inte hört så mycket om men ändå så mycket som att den inte kommer att vara speciellt mycket bättre än dagens. 478 känns lite föråldrat, men kan oxså vara ett bra köp fast du får mycket mer prestanda med amd:n.

skulle köpt det du föreslått, låter som väldigt bra grejor:)(amd:n) (ge bort?):P
håller väldigt bra för framtiden, klocka lite sen bara så jävlar!

mvh sumpen

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
hmm ja den nya sockeln för amd am2 eller vad den nu heter med ddr2 har jag inte hört så mycket om men ändå så mycket som att den inte kommer att vara speciellt mycket bättre än dagens. 478 känns lite föråldrat, men kan oxså vara ett bra köp fast du får mycket mer prestanda med amd:n.

skulle köpt det du föreslått, låter som väldigt bra grejor:)(amd:n) (ge bort?):P
håller väldigt bra för framtiden, klocka lite sen bara så jävlar!

mvh sumpen

okej, tackar för ditt svar, men skulle vilja ha fler som gav sin synpunkt på det hela...

Något som slog mig...
Conroe är ju en av de kommande senare iår och det är mycket prat om att den Eventuellt kan vara en bra motståndare för AMD, kommer den använda sig av en ny socket-standard eller kommer den vara kompitabel med någon av dagens sockets, för OM det skulle vara så, så skulle man ju kunna lägga pengarna på ettt system med den socket idag, dock inget monster utan bara det är bättre än det jag har nu och uppgradera med processor sen när den kommer... eller?