Permalänk
Medlem

Opteron 170 vs A64 x2 2.0

Jag var precis på väg att köpa en opteron 170 dual-core 2Ghz, men såg sen att en Athlon64 x2 2Ghz kostar 1000:- mindre. Finns det nån anledning att välja opteron?

Permalänk
Medlem

Opteron 170 har lite mer Cacheminne och kan eventuellt överklockas lite högre än en A64 X2 3800+. Om du har stort behov av extrem processorkraft och finner det lämpligt att överklocka systemet till sin gräns kommer du bli nöjd med Opteron 170. Om du inte tänker öka processorhastigheten manuellt ska du förslagsvis köpa den billigare processorn.

Permalänk
Medlem

Ok. Jag hade tänkt klocka lite så där mitt-i-mellan typ
Verkar vara omotiverat med opteron isf, när den kostar 1000:- mer.

Satt och kollade lite på conroe dock. Den verkar ju helt yber. Nån som har en aning om när den kommer och vad den kommer kosta?

Permalänk
Medlem

http://images.dailytech.com/nimage/1023_large_conroe_pricing.... - antagligen nåt i den stilen kommer den kosta. Med andra ord, en värsting för riktigt lågt pris.

Dendär 2.4GHz 4MB l2 cache versionen skulle isåfall kosta t.o.m lite mindre än vad en X2 3800+ kostar idag och vad kommer man ta hellre... jag hoppas AMD blir tvugna att sänka priset rejält oxå på sina dual core eftersom jag inte har råd o köpa ny moderkort, ram och processor så jag vill bara ha en X2 eller Opteron DC S939 men idag är de ännu alltför dyra.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Du kan ju köpa en Opteron 165 och klocka upp. De ligger runt 3200:- nya. Samma processor som Opteron 170, bortsett från lägre multplikator.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Du kan ju köpa en Opteron 165 och klocka upp. De ligger runt 3200:- nya. Samma processor som Opteron 170, bortsett från lägre multplikator.

Just det rätta priset för Opteron 165 tycker jag borde ligga på ~2700:- och X2 3800+ på ~2500:- prestanda sett jämnfört med både AMDs single core, jag tycker det är lite dumt med 3200:- för 1.8GHz dual core när man kan få en SD 3700+ 2.2GHz idag för så lite som 2150:- som presterar t.o.m bättre stock vs stock i så gott som alla single threaded programmen/spelen. Samt jämnfört med uppkommande Conroe till ett sådant pris skulle göra att typ varje person som är behov av en helt ny dator och vet iaf något om datorer och läser artiklar och sånt skulle välja Conroe utan vidare om inte AMD sänker priset på sina dual cores.

Men jag hoppas det är en medveten strategi just nu för AMD att ta så mycket betalt de bara kan för sina dual cores tills Conroe kommer. Priserna måste gå ner, de tycks inte ha rört sig särskillt mycket sen de lanserades förutom på 4600+ och 4800+ som minoriteten köper.

Ingen annan som tycker att priserna på AMD dual core har varit lite stagnerande och höga på senaste tiden? Opteron 170 t.ex presterar fint i 2.9GHz+ och är värt pengarna i såna fall utan tvekan t.ex men den är bara 2GHz org och kostar 4000:-, det tycks vara som att AMD tar betalt för sina Opterons efter hur långt de klockar typ, det är ju org hastigheten man ska betala för dock. Intel tycks förstå det med sina uppkommande processorer och kanske tack vare 65nm tekniken.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

AMDs priser har så gott som alltid legat lägre än Intels i samma prestandaklass. Redan innan AMD släppte sin första Athlon processor så fick man en AMD processor till ett betydligt lägre pris än motsvarande Intel processor. Sen att det fanns en hel del problem med drivrutiner och chaskiga moderkort är en annan sak. Dagens priser är satta efter hur Intels nuvarande processorer presterar. Släpper Intel en ny serie processorer som presterar bättre än alla dagens processorer så är det bara för AMD att anpassa priset och/eller släppa något ännu bättre.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
AMDs priser har så gott som alltid legat lägre än Intels i samma prestandaklass. Redan innan AMD släppte sin första Athlon processor så fick man en AMD processor till ett betydligt lägre pris än motsvarande Intel processor. Sen att det fanns en hel del problem med drivrutiner och chaskiga moderkort är en annan sak. Dagens priser är satta efter hur Intels nuvarande processorer presterar. Släpper Intel en ny serie processorer som presterar bättre än alla dagens processorer så är det bara för AMD att anpassa priset och/eller släppa något ännu bättre.

Jo det är sant som du säger i dagsläget om man jämnför de NUVARANDE Intel DC processorerna, glömde bort den viktiga punkten lite hehe. Men jag tycker ändå klyftan mellan single core och dual core priserna är alltför stor. Jag hoppas verkligen att priserna förändras ordentligt åtminstone när Conroe kommer för de skall tillverkas i en stor mängd mycket tidigt har jag läst här:

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1820

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

det är väl inte så konstigt att en dualcore kostar bra mkt mer? 3700+ kommer ju oavsett klockfrekvens klara av ansträngningar på samma sätt som en dual core.

dessutom är tillverkningskostnaderan något dyrare eftersom det går fler kärnor såklart...

Permalänk
Medlem

conroe kommer att släppas tidigast i juli..

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.

Blir nog att vänta på conroe, får klara mig med xbox fram tills dess