Permalänk

Musproblem på Asrock 939dual

Jag kör med trådlös optisk mus och trådlöst tangentbord cirka 1.5 meter från sändaren som är kopplad via PS/2 uttagen på det ökända Asrock 939dual mobot. Den trådlösa musen och tangentbordet är av märket A4Tech och använder sig av RF för att skicka signalerna.

Jag har ett lustigt problem som jag konstaterat beror på mobot. Problemet är att musen kan sluta fungera efter någon minut. Musen blir successivt "slöare" och vips så orkar den inte driva muspekaren längre. Flyttar jag den närmare sändaren går det däremot. Den blir "slöare" helt utan anledning, processorn behöver inte alls belastas när detta inträffar.

Jag trodde först detta berodde på batterierna, men nej. Jag har provat olika varianter av batterier. Jag har provat ändra frekvens på mottagaren och sändaren. Naturligtvis har jag provat drivisarna som följer med musen. Vad som är viktigt i sammanhanget är att musen fungerar klanderfritt då jag kör den mot min andra dator där jag har ett Abit Nforce2 mobo. Där spelar avståndet ingen som helst roll, jag kan flytta musen flera meter från sändaren och fortfarande få kontakt och manövrera muspekaren klanderfritt. Jag har grävt runt i bios (v 1.50) men hittar inget som riktigt klingar.

Finns det någon som har en hint om vad detta kan bero på? Jag har varit innne på att det kanske skulle kunna ha att göra med att jag ställt ner httn på 800 mhz. (Ska prova ställa upp den ikväll o se om det gör någon skillnad)

Visa signatur

San Diego 3700+ @ 250*11 - 2750, 1,375 v (Idle 33C, torture 47C) :: Asrock 939Dual sataII :: 2 * 512 mb Hi-Performance @ 2.5, 3, 3, 6 1T :: POV 7900GT :: FSP 400W