Måste ett NF4 moderkort användas med Nvidias grafikkort?

Permalänk
Medlem

Måste ett NF4 moderkort användas med Nvidias grafikkort?

1) Om jag köper ett moderkort med NF4 Ultra chipset, måste jag då använda grafikkort byggt på NVidias grafikchips?

2) Om jag istället väljer ett moderkort med SLI måste jag då använda grafikkort från samma tillverkare som chipset? Tänker på ATI crossfire bland annat...

Permalänk
Medlem

Re: Måste ett NF4 moderkort användas med Nvidias grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pederalm
1) Om jag köper ett moderkort med NF4 Ultra chipset, måste jag då använda grafikkort byggt på NVidias grafikchips?

2) Om jag istället väljer ett moderkort med SLI måste jag då använda grafikkort från samma tillverkare som chipset? Tänker på ATI crossfire bland annat...

1. Nej. Kretsarna i morderkortet och grafikkortet är oberoende av varandra på det sättet och det skall gå att använda vilket grafikkort som helst, annars är det nått som är väldigt fel.

2. Nej. Inte om du bara ska använda ett kort. Ska du använda dubbla kort, som SLI och CF igentligen är till för, så måste du ha rätt typ av kort. Crossfire är till för ATi's kort, och SLI för nvidias. Men ska du bara använda ett kort spelar det ingen roll.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Måste ett NF4 moderkort användas med Nvidias grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pederalm
1) Om jag köper ett moderkort med NF4 Ultra chipset, måste jag då använda grafikkort byggt på NVidias grafikchips?

2) Om jag istället väljer ett moderkort med SLI måste jag då använda grafikkort från samma tillverkare som chipset? Tänker på ATI crossfire bland annat...

1. Nej

2. Ska du köra SLI då måste du använda Nvidia kort. Ska du köra Crossfire då måste du använda Crossfire moderkort.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy