Permalänk
Medlem

Kommentarer om Twinx2048-4000pt

Är dessa minnen något bra? Tänker köra dem nu till en P4 3.0Ghz men även en CoreDuo i framtiden. Är inte så jätte intresserad utav att klocka men kanske gör det lite smått någon gång.

Permalänk

ja dom är bra

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=314879

De är mycket billigare på komplett.

Permalänk

hmm finns det moderkort med DDR och CoreDuo stöd? tror inte det...

CoreDuo känns väl inte så intressant "i framtiden" med tanke på conroe?

Permalänk
Medlem

Nej, core duo har endast stöd för ddr2 om jag inte minns fel.
men visst, det är bra minnen.

Permalänk
Medlem

Jag menar självklart conroe... Råkade skriva fel kom jag på nu
Men om man tänker på conroe då?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Så om jag köper dessa minnen nu så kommer jag bli tvungen att köpa nya när conroe släpps...
Det gjorde det hela lite jobbigare. Är det värt att vänta på conroe och köpa nya minnen då?
Käns ändåsom jag behöver nya minnen nu då bf2 inte flyter så bra (flyter ibland knappt alls) med 1Gb men det känns som ett litet slöseri att lägga runt 2,5k på minnen nu och minst lika mycket senare (när kommer conroe föresten?).

Edit: Funkar conroe på samma moderkort som Pentium D 805?
Skulle det då vara möjligt att köpa en Pentium D 805 (överklocka den), köpa ett nytt moderkort som stödjer DDR2 och sen köpa DDR2 minnen, använda det fram till conroe kommer och sedan bara byta ut processorn?

Permalänk

svar nej. conroe är annan socket.

Permalänk
Medlem

Huh..
Från Tom's Hardware:

Citat:

Conroe will be deployed for Socket 775. It will require either the 975X chipset (for gaming) or the upcoming 965 chipset (for the digital home and office).

Pentium D 805 använder socket 775 så lång jag vet...
Är det någonting jag har missförstått?

Permalänk
Medlem

Det kommer komma nya moderkort med nytt stöd för conroe. Det finns inga som har det ännu. Asus kommer med en bräda snart. men kommer troligen kosta 3k.

Permalänk
Medlem

Ahh det förklarar saken, men vad tror ni då blir bäst?

Alternativ 1:

Köpa nya DDR minnen
och sedan köpa: nytt moderkort + conroe + DDR2 minnen.

Alternativ 2:

Köpa nytt: moderkort + Pentium D 805 + DDR2 minnen
och sedan köpa ett nytt moderkort och conroe när den släpps.

Tror själv mest på alternativ 2 då det kommer bli lite billigare samt att jag får lite prylar över när conroe släpps.
Köpa 2x2gb ram (DDR och DDR2) = ca 5k.
Köpa moderkort + Pentium D 805 + DDR2 = ca 4.5k (plus att man har en 805 att leka med).

P.S Något tips på bra DDR2 minnen isåfall?

Permalänk

Nya Asrock 775Twins-HDTV version2, har stöd för D805 samt även för kommande Conroe modeller (även om conroe modellerna inte är specade av naturliga skäl) .
Xpress 200 chipset med inbyggd grafik eller externt PCIe grafikkort, samt minnesstöd både för DDR och DDR2.

http://www.asrock.com/product/775Twins-HDTV%20R2.0.htm

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem

Nu är det dock så att jag har ett AGP grafikkort (visste att det skulle påverka någonting) och har inte funderat på att byta upp mig på ett tag. Får hoppas att det kommer conroe kort med stöd för agp och så får jag köpa ett annat kort under tiden.

Tack för svaret dock