Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

PC stendog bara, hjälp behövs :(

Här problemet på engelska(postade först på dfi-street), orkar inte översätta nu:

"I just put together a new system, was formating HD(other partions than C: ) in win and instaling LAN driver from DFI cd when PC suddenly shut down. At time I was also touching HD to see how warm it was but I was very gentle so I doubt that could be the cause.

Now it won't even power on at all. There's no any bleeping sound from case loudspeaker either. Leds on mobo are shining when I turn PSU on but I can't turn PC on, not from case button nor from buttons on mobo. Can I assume since led are working that neither mobo nor psu is the cause?

Did my cpu just die? I've Scythe ninja with mx-1(applied according to AC instructions, a blob in middle) on it, showed 20c in BIOS while idle, heatsink feels only lukewarm and sits very well."

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (unknown BIOS, never flashed)
AMD Opteron 165 0607 not OC
2x Corsair value 1GB CL3
Xfx 7900GT Extreme not OC PCI-E
Aureon 7.1 PCI DD-live
WD Caviar SE16 320GB - SATA1
Liteon DVD+/-RW IDE1
PSU: Xion 400w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tormestorp
Registrerad
Dec 2005

det verkar vara samma symtom som jag fick när jag precis hade byggt i hop mitt system. Då var det mitt nätagg som gick sönder. Min moderkortslampa lös men inget annat .

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Var din nätagg underdimensionerad då el?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tormestorp
Registrerad
Dec 2005

först testade jag med mitt gamla nätagg ettt 350w gick sönder när jag installerade windows.
Sedan testade jag ett budget nätagg som kom med ett chassi som varade en vecka sen gick det samma väg och det var på 500w. Sedan köpte jag ett LC-power nätagg på 550w å det funkar skit bra. Så de andra nätaggen måste varit för dåliga helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Tack för hjälp Argos!

Jag gick tillbaka till Microstore (väldigt schysta, allt gick smidigt, rekomenderas varmt) och dem bekräftade att den var trasig, köpte en 480w Tagan istället.

Nu tycks allt funka bara bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tormestorp
Registrerad
Dec 2005

jag är glad jag kunde hjälpa till. Det är skönt när problemen blir lösta