Amerikanska staten köper Intel före AMD?

Permalänk
Melding Plague

Amerikanska staten köper Intel före AMD?

Amerikanska staten köper Intel före AMD? <small class="small">torsdag 27 april av <a href="mailto:jonasy@sweclockers.com">Jonas</a><br /></small>
Amerikanska staten väljer Intel och lägger miljontals amerikanska dollar i onödan skriver <a href="http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1971" target="_blank">AMD</a> i ett pressmeddelande. Enligt en ekonomisk studie gjord av professor i affärer, ekonomi och företagsledning på California Institute of Technology, kan detta ha kostat amerikanska skattebetalare upp till 563 miljoner amerikanska dollar i onödan.
<br />
<br />Enligt rapporten skall många statliga datorrelaterade upphandlingar i USA direkt ha refererat till ett visst märke (Intel reds. anm.) eller att specifikationen var ett visst märke eller motsvarande. Men vi svenskar kan känna oss lite lugnare:
<br />
<br /><i>”Governments around the world have recognized the problem of closed procurement in the IT sector and the Argentine, Austrian, Belgian, Canadian, Finnish, French, German, Irish, Italian, Japanese, Swedish, U.K., and U.S. governments have all issued guidance calling for neutral specifications and the elimination of brand names in contracts.”</i>
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

lobbying??

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Av vilken anledning ska vi känna oss lugnare? För att vår regering står listade tillsammans med den amerikanska?

Permalänk
Medlem

För att vi är listade som en av de regeringar som tillämpar neutral ställning till processortillverkare.

Permalänk

Dom kunde fått köpa min CPU för dom pengarna istället.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

"...U.K., and U.S. governments have all issued guidance calling for neutral specifications and the elimination of brand names in contracts.”

Hur fick dom ihop det där??

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

undrar om det är core eller p4 dom köpte för om det är core så ser jag inge fel på att välja det bättre framför det sämre..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Order ifrån högsta hönset kanske? Kan ju bara bli bättre over there när G W Bush har lämnat presidentposten :D.

Lita inte på det, Kommande presidenter kommer köra vidare på samma spår nu när Bush har gjort grovjobbet att hjärntvätta amerikanarna..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
undrar om det är core eller p4 dom köpte för om det är core så ser jag inge fel på att välja det bättre framför det sämre..

Skulle tro att det inte är den senaste månaden dom pratar om, Troligtvist långt föra Core/Conroe äns var kända av konsumenterna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Order ifrån högsta hönset kanske? Kan ju bara bli bättre over there när G W Bush har lämnat presidentposten :D.

Det finns fortfarande inget ÖÄ på det här forumet, så sluta trolla.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet

Amerikanska staten väljer Intel |...| upphandlingar i USA direkt ha refererat till ett visst märke (Intel reds. anm.).
<br /><i>”Governments around the world |...| U.S. governments have all issued guidance calling for neutral specifications and the elimination of brand names in contracts.”</i>
<br />

Makes no sense.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Så som jag tolkar det så menar AMD att staten (eller de federala myndigheterna när vi talar om USA) har rekommenderat att det ej skall göras skillnad på olika märken vid upphandling, men det har det gjorts ändå.

Permalänk

Vilseledande rubrik?

Tänk på formulering, rubriken kan tolkas på två sätt.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Förvånar mig inte direkt att amerikanska myndigheter köper amerikanska produkter...

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem

Stora, då menar jag STORA, organisationer, tenderar att göra STORA affärer med varandra.

Mutkolven Intel vet hur slipstenen skall dras och det vet bossarna som rullar amerikanska skattebetalares pengar också.

Lika barn leka bäst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Det finns fortfarande inget ÖÄ på det här forumet, så sluta trolla.

Var mer en åsikt än att trolla och med så många "kompisar" den mutkolven har så tror jag nog att han har ett finger med i varje sådan här större affär den misslyckade oljebaronen ifrån Texas

Permalänk
Medlem

Hur so-Sverige köpa för Myndigheten också Intel CPU's......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Som några påpekat verkar det inte särskilt vettigt att hävda att vi ska känna oss säkra för att vi tillämpar samma policy som amerikanerna när nyheten är att amerikanerna har gjort "fel", trots sin policy.

Permalänk
Medlem

och hur har Sverige följt dessa direktiv?

såvitt jag vet sitter det alltid Intel inside® på kommunalburkar.

och sen kör de alltid Windows trots att ett av alternativen är nära gratis för skattebetalarna. (några sydligare länder i EU har fattat detta blandannat) har det ens gjorts en utredning om upphandlingspris kontra övergångskostnader och techsupport för dessa? (inte för att inte Windows skulle behöva det.. men inte av samma anledning iaf, och troligen inte lika ofta)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Korruption? Trodde inte det fanns i världen längre...hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok
Förvånar mig inte direkt att amerikanska myndigheter köper amerikanska produkter...

Du vet att AMD också är amerikanskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Du vet att AMD också är amerikanskt

Hhum... lite lustigt det där... AMD är från början amerikanskt, men har väll på senare tid kallats tyskt, antagligen delvis för att tyska staten pumpat rätt sjysta summor i deras projekt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Svenska staten kanske tillämpar märkesneutrala specifikationer, men hur många personalköp har vi inte sett där det i specifikationen står Intel pentium 4 xxx mhz.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Hhum... lite lustigt det där... AMD är från början amerikanskt, men har väll på senare tid kallats tyskt, antagligen delvis för att tyska staten pumpat rätt sjysta summor i deras projekt.
B!

jag trodde dom vara Kanadensiska?

fast USA räknar la bara Kanada som självstyrande stat tillsvidare åas..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Sluta larva er!!!!!

Sluta larva er alla amerikanska rasister och skriv inget som ni inte vet. Ni vet inget om varför man i Amerika tar vissa beslut i frågor. Förlitar ni er kunskap på vad ni läser i svenska tidningar så är ni själva järntvättade. Jag vet för jag är själv journalist. Amerikanerna är en aningen fler än vi svenskar och dom har röstat som de tyker är bäst och de är INTE osmartare än oss. I Sverige matas vi hela tiden med en ganska partisk och vänsterorienterad mediaflod. Det är inte ovanligt att rena lögner sprids om det mesta här i värden. Det ligger alltid något bakom ett beslut och att tro att det är för att Bush är ond som det är så eller så visar bara att man själv borde gå kvar på kindergarden.

Visst det finns massor av saker att kritisera USA för, men lika många att kritisera Sverige för. Sverige är ett av de länder som ofta döms för brott mot FN:s och EU:s olika rättighets fördrag. Till detta kommer att om USA gör 100 fel så gör motsatta sidan i regel 1000 fel. I detta fall syftar jag på alla de arabiska och kommunistiska diktaturer som tillsammans har alla världsrekord i att bryta mot de mänskliga rättigheterna.

Var istället glad att det finns länder (många fler än USA) som tar i tu med terrorism och som inte kryper undan med svansen mellan benen. Det är de som räddar oss alla i det långa loppet. Kritisera gärna USA men glöm inte den betydligt kraftigare kritiken som "motståndarna" nästan alltid förtjänar. Partisk hatfundamentalism visar bara hur dum man själv är.

-mittenväljaren-

Permalänk
Medlem

"On May 1, 1969, Jerry Sanders and seven friends founded Advanced Micro Devices in the living room of one of the co-founders."

"1969: The company moves to new headquarter in Sunnyvale. CA"

Jag har iofs ingen koll på var det där storarumet låg, men deras första kontor verkar onekligen ha varit Amerikanskt, såvida inte Californien var en kanadensisk vasall så sent som 69'o? De flesta vet antagligen det redan, men A'et i AMD står inte för amerika, opatriotoska jäklar... AMD = Advanced Micro Devices

De har i alla fall relativt regelbundet refererats till som tyskar på senare tid, av någon anledning. Den ända jag kan tänka mig är just att tyska staten varit inblandad med rätt sjysta summor pengar. Vill minnas att de lånen igentligen skulle betalats av nyligen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk på formulering, rubriken kan tolkas på två sätt. [/B]

Så är det med det mesta

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Re: Sluta larva er!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Sluta larva er alla amerikanska rasister och skriv inget som ni inte vet. Ni vet inget om varför man i Amerika tar vissa beslut i frågor. Förlitar ni er kunskap på vad ni läser i svenska tidningar så är ni själva järntvättade. Jag vet för jag är själv journalist. Amerikanerna är en aningen fler än vi svenskar och dom har röstat som de tyker är bäst och de är INTE osmartare än oss. I Sverige matas vi hela tiden med en ganska partisk och vänsterorienterad mediaflod. Det är inte ovanligt att rena lögner sprids om det mesta här i värden. Det ligger alltid något bakom ett beslut och att tro att det är för att Bush är ond som det är så eller så visar bara att man själv borde gå kvar på kindergarden.

Visst det finns massor av saker att kritisera USA för, men lika många att kritisera Sverige för. Sverige är ett av de länder som ofta döms för brott mot FN:s och EU:s olika rättighets fördrag. Till detta kommer att om USA gör 100 fel så gör motsatta sidan i regel 1000 fel. I detta fall syftar jag på alla de arabiska och kommunistiska diktaturer som tillsammans har alla världsrekord i att bryta mot de mänskliga rättigheterna.

Var istället glad att det finns länder (många fler än USA) som tar i tu med terrorism och som inte kryper undan med svansen mellan benen. Det är de som räddar oss alla i det långa loppet. Kritisera gärna USA men glöm inte den betydligt kraftigare kritiken som "motståndarna" nästan alltid förtjänar. Partisk hatfundamentalism visar bara hur dum man själv är.

-mittenväljaren-

Jösses, har LeonardCohen uppstått under ny pseudonym? Ingen i den här tråden har överhuvutaget sagt någonting om amerikansk utrikespolitik. Vad som har diskuterats är att amerikanska staten snedvrider konkurensen.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Re: Sluta larva er!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
järntvättade. Jag vet för jag är själv journalist. Amerikanerna är en aningen fler än vi svenskar och dom har röstat som de tyker

inte "schournalist" då?

ärligt, delge omedelbart vilken tidning du jobbar för så man kan undvika den.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Sluta larva er!!!!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Sluta larva er alla amerikanska rasister och skriv inget som ni inte vet. Ni vet inget om varför man i Amerika tar vissa beslut i frågor. Förlitar ni er kunskap på vad ni läser i svenska tidningar så är ni själva järntvättade. etc.

-mittenväljaren-

Men då borde du veta att Sverige till skillnad från USA, inte har "veto". Icke heller har dom lika stora påtrycknings medel som USA. Eller hur? Kolla själv hur dom har använt den makten, och på bekostnad av vem och vad.