Problem med strömanslutningen till nytt moderkort

Permalänk
Medlem

Problem med strömanslutningen till nytt moderkort

Ett litet problen har uppstått med nya moderkortet jag fck idag

Det är nämligen så att ATXPOWER anslutningen på moderkortet har 24pins i sig, men själva nätaggregatets hane har 20 pluppar... Konstigt?

Då läser jag i asus manuallen att jag kan välja 12V 4-pins anslutningen istället för den stora...

Testar att använda den istället då, men då vill skiten inte starta, moderkortet får ingen ström (powerlampan på moderkortet tänds inte)....

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över ATXPower 'sockerbiten' på moderkortet, varför är det 24pins helt plötsligt ifrån 20 som varit 'standard' ?

Moderkortet : http://www.itbutikken.se/i/102585/1.htm
Strömkontakter 4-pin ATX12V-kontakt, 20-pin kontakt för huvudström

I manualen står det såhär

ATX power connectors (24-pins EATXPWR,4-pin ATX12V)
These cnnectors are for an atx power supply. The plugs from the power supply are designed to fit these connectors in only one orientation...

Nån som har något tips? Något jag missat ?

Permalänk
Medlem

Re: Problem med strömanslutningen till nytt moderkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Ett litet problen har uppstått med nya moderkortet jag fck idag

Det är nämligen så att ATXPOWER anslutningen på moderkortet har 24pins i sig, men själva nätaggregatets hane har 20 pluppar... Konstigt?

Då läser jag i asus manuallen att jag kan välja 12V 4-pins anslutningen istället för den stora...

Testar att använda den istället då, men då vill skiten inte starta, moderkortet får ingen ström (powerlampan på moderkortet tänds inte)....

Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad över ATXPower 'sockerbiten' på moderkortet, varför är det 24pins helt plötsligt ifrån 20 som varit 'standard' ?

Moderkortet : http://www.itbutikken.se/i/102585/1.htm
Strömkontakter 4-pin ATX12V-kontakt, 20-pin kontakt för huvudström

I manualen står det såhär

ATX power connectors (24-pins EATXPWR,4-pin ATX12V)
These cnnectors are for an atx power supply. The plugs from the power supply are designed to fit these connectors in only one orientation...

Nån som har något tips? Något jag missat ?

24pins har varit standard på de nya moderkorten ett bra tag nu.
det är till för blanda annat pci-e a64/p4 så att allt får ström.
vill dun inte byta nätagg så finns det 20-24pins adapters att köpa för en billig peng.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

det funkar att köra utan adapter också. Gjorde det på mitt förra dfi ultra-d. alltså bara stoppa ner den 20 pin i 24 pinen på moderkortet.

24 pin är till för att fördela strömen bättre till moderkortet har jag för mig.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX