Permalänk

Upgradera vs Nytt?

Hej, min dator fick nyligen spader och jag har efter mycket mekande lyckats komma fram till att jag endast kan starta den om jag lossar på processorfläkten, då den å andra sidan överhettas snabbt och stänger ner. Ingen aning om vad som kan orsaka det men min bästa gissning är väl att det antingen är fläkten som fått någon knäpp eller att BIOS är sabbat på något sätt. Har en längre tid haft problem med att den inte vill starta skärmen, utan man låter den boota upp till windows och stänger sedan av den, väntar tills fläkten stannat och startar den igen. Då funkar den, endast då.

Hursomhelst, det leder mig till mitt problem. Jag funderar nu på att uppgradera datorn om jag ändå ska byta ut moderkortet. Men har inte hängt med i hårdvaru svängarna på senaste tiden så jag skulle behöva lite tips på vad som är vettigt att köpa.

Det jag hade tänkt göra är att byta moderkort och processor till något bättre. Just nu har jag en 2.6Ghz P4 på något standard moderkort.

Grafikkortet är ett Geforce FX 9500 Ultra, som jag tror var hyffsat bra på "sin tid".

Minnena är standard dimm synchronomous SDRAM, 2x256mb och 1x512mb.

Men då är frågan, skall man satsa på ett PCI express kort eller köra på ett vanligt moderkort? Om jag förstått det rätt måste man alltså ha ett PCI-express grafikkort dessutom då? Hur är det med minnen till såna moderkort?

Och var får man mest prestanda för pengarna numera, Athlon eller Pentium?

Det jag funderat på är att köpa något Athlon moderkort med stöd för X2 processorerna. Men jag vet inte...

Hursomhelst, jag behöver råd om något vettigt moderkort plus processor för en vettig slant. Det vore bra om det har lite upgraderings potential för framtiden också. Så man slipper skrota det efter ett år. Användnings området blir väl främst spel men kan kanske komma att sitta i en del 3d-modellerings program också.

Anyhoo, all hjälp är välkommen. Måste få igång den snart igen så man kan stilla sitt internet beroende.

Permalänk

för nuvarande kan du väl koppla kylningen till ett annat fläktuttag eller på en molex
hjälper det att få den att starta problemfritt varje gång?

om det funkar så vill jag föreslå att du väntar tills de nya Intelprollarna kommer till affärerna och överklockningsresultaten kommer fram...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Hmm, ok. Du tror det kan va fläktuttaget på moderkortet som jiddrar eller? Jag funderade på att försöka plugga in den någon annan stans men vet inte om det kommer funka. Den går på jäkligt låga RPM då jag väl får igång datorn (typ 1000rpm), och jag körde sisoft sandra o kollade vilket sa typ... "cpu fan has failed etc etc... " Och så går den lätt upp i 50grader bara i windows, kör jag ett spel så lägger den ner efter en halv minut.

Det tåls att sägas att fläkten på moderkortet har lagt av helt. Var till en datorbutik och frågade om de hade någon jag kunde köpa som ersättning till den. Men det hade de inte och sa typ att den var värdelös ändå. Kännde sedan på bios på moderkortet och tyckte det känndes jäkligt varmt, så värdelös är nog inte den fläkten. Jäkla spån.

Problemet är som sagt att datorn nu är helt död om jag inte släpper på cpu fläkten, då den startar upp. Försöker jag starta utan att lossa på fläkten låter det som om hårddisken går igång, men får inget "pip" som man brukar få. Har lyckats starta med lossad cpu fläkt för att sedan spänna den igen då datorn bootar... Hjälpte ändå inte för att dra ner temperaturen på processorn. Så jag vet inte, måste nog köpa en ny dator snarast ändå.

Permalänk
Medlem

Geforce 5900 eller Radeon 9500? Finns inget GeForce 9500.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Geforce 5900 skulle det stå, sorry.

*update*
Kollat lite på prestanda och så, tror jag satsar på att köpa en Athlon 64 X2 3800+ men har ett gammalt AGP grafikkort som jag funderar på att behålla, vet någon om det finns moderkort som både stöder PCI-ex och AGP?

Och är skillnaden tillräckligt stor mellan PCI-ex och AGP för att man ska vilja investera i ett sådant kort nu?

Jag funderade också lite på om athlon verkligen är ett bra val då flera av Intels moderkort nu stödjer DDR II minnen? Vilket kanske är ett bra köp för framtiden?

Permalänk
Medlem

Det finns moderkort som stödjer både AGP och PCI-E, Asrock något/några... Kolla på Webhallen, jag vet att dom har där
Skillnaden mellan AGP och PCI-E grafikkort är att det finns mer att välja mellan ibland pci-e
(Grafikkort utnyttjar i dagsläget fortfarande inte mer än AGP x4's hastighet)
Det finns även bättre grafikkort till pci-e, nästan alla nya grafikkort kommer bara till pci-e.

Lycka till

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk

Ok, men är det värt att uppgradera processor och moderkort och behålla AGP grafikkortet eller ska man byta det också?

Jo, en sak till, jag har ett par minnen som är ca 1 år gammla skulle jag tro. 2x256 och 1 512 minne. Vad är troligast att det är för typ av minne? PC2100, PC100? Tillverkaren heter PNY tror jag, står inte så mycket mer på dem.

Jag läste något om att de gamla p4 socketsen ibland kunde orsaka att moderkortet böjdes. Jag tittade på mitt kort och då jag spänner fast fläkten så ser man att moderkortet buktar inåt litegranna just där. Och det faktum att den inte startar med fläkten fastspänd utan bara då den sitter löst skulle kanske kunna tyda på något sådant? Funderar på om man skall försökta pilla in något mellan moderkort och chassit för att motverka att det buktar innåt. Inte orkat slakta hela datorn än bara så får se hur det blir med det.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med gamla p4an? du borde kunna få ganska bra för den. Annars tycker jag att du borde köpa nytt moderkort, om det är det som det är fel på och sedna en ordentlig kylning, så kan du nog överklocka den där jäkeln ganska bra. Verkar ju inte som om du spelar de mest krävande spelen, så om du bara kunde komma fram till vad exakt som är fel så borde du ju klara dig på det du har.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.