Permalänk

Upgradera datorn!

Tjena, är nu i ett ganska knivigt läge med ett moderkort med trasiga ide-platser. så jag behöver köpa ett nytt moderkort, kollade lite på forumet och det slog mig ganska snabbt att det är AMD jag ska ha. Jag har intel s775 nu, en celeron 2.8ghz. Så jag behöver med ett nytt moderkort en ny CPU också. Kollat in 3700+ och den verkar prisvärd. Vid en klock på 200mhz ska den ju prestera som en 4000+.. *glunk*.

Aja, moderkortet måste ha ddr 400 minnen. Äger 2gb twin-mos minnen som jag ej vill kasta bort. Och pci-e plats är också självklart, tänkte använda mitt AX700 128mb till efter sommaren iallafall. Moderkortet måste även vara mATX.

Så vilket moderkort rekomenderar ni? Vill helst köpa på komplett pga egna efarenheter av deras korta leveranstider. Och är det värt att lägga ut ca 1000kr till för att då dualcore? Spelar mest BF2 och kanske ska börja med Oblivion.

tack för mej!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Abit KN8-SLI?

Passiv kylning, många features och klockar bra - till en billig peng!

Förutsatt att du inte har ett AGP kort alltså (har inte en aning om det kort du specade eftersom jag aldrig kört ATI).

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Dock måste det vara mATX, har ett x-qpack .. jag har pci-e som jag skrev i topic. är det ingen som vet om det är värt att betala lite extra för dualcore?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313691 kanske?

Sen så stödjer väl oblivion dualcore om jag inte har helt fel så det kanske är värt de

Permalänk

Asus kortet verkar minst sagt intressant. hyffsat billigt med, när jag köpte min mATX bräda va de svårt o hitta ngn för under tusenlappen ..

Hur är det med klockning på det moderkortet? kanske vill skrämma upp en x2 3800+ lite ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Ingen aning hur det är med klocking men det värkar vara det bättre man kan få från komplett, sen så är opteron 165 ett bättre val om du ska klocka den.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313936

Permalänk

okej, jag är ganska grön på klockning. men vill ändå ha en cpu som presterar bra i single core spel med.. tänkte bara klocka den 200mhz elr ngt ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

okej, men det blir nog bra vilken du än tar

x2an e ju lite billigare.

Permalänk

är det någon som vet vad det kommer komma för nya grafikkort i 3000kr prisklassen?

edit: Vad bör jag ha för nätagg till 3700+, 2gb ram, 7900gt, 2x80gb? S12 430w, räcker det? elr bör jag satsa på 500w eller 600w?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
är det någon som vet vad det kommer komma för nya grafikkort i 3000kr prisklassen?

edit: Vad bör jag ha för nätagg till 3700+, 2gb ram, 7900gt, 2x80gb? S12 430w, räcker det? elr bör jag satsa på 500w eller 600w?

Du ser min rigg och jag har ett billigt northQ på 400w, sen så tror jag att ett 7900gt är strömsnålare än ett 7800gt men är inte säker

Permalänk

chapeR, då får det bli 430w varianten, även om 7900gt med all säkerhet inte är strömsnålare, ger ungefär dubbla effekten. Är ganska sugen på modulära kablar och kollat på tagan easycon. 430w för ett rimligt pris, lär ju duga. Det agget jag har nu är väldigt lustigt (original i x-qpack, 420w tiny-atx.) Så det behåller jag inte en upgradering till ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

GeForce 7900-serien från nVidia (7600GT,7900GT,7900GTX) drar mindre än föregående serier. (6800 och 7800)
Om det nätagget i x-qpacket inte låter ser jag ingen anledning till att byta. Om det är ett m-ATX nätagg så lär ett ATX nätagg med största sannolikhet INTE passa. Sen dina 2gb TwinMos, Är dom DDR-1 och inte DDR-2 då? Om dom satt på ditt Intel kort är det DDR-2. Sen tycker jag att du ska skita i en Dualcore. En 3700+ är tillräckligt med kräm i allt. (Utom extrem multithread)((Vilket du inte håller på med antar jag)) Tycker du ska slå till med en ny låda och satsa på vanligt ATX moderkort, Single Core CPU, Och det andra som du vill ha.

Inköpslista.
Moderkort:Abit K8N-SLI 1045:-
Processor:AMD Athlon64 3700+ 2150:-
Minne: Hade du redan 2gb DDR-1 400MHz?
HDD: Hade du redan.
Grafikkort: Asus GeForce 7900GT 3195:-
Chassi: Antec P180 1395:-
Nätagg: Tagan EasyCon 430W 849:-
Kylning
Grafikkort:Zalman VF-900 349:-
CPU:Zalman CNPS9500 598:-

Summa: 9581:-

Permalänk
Medlem

hagbarddenstore, vet du hur dumt det där lät?

"GeForce 7900-serien från nVidia (7600GT,7900GT,7900GTX) drar mindre än föregående serier."

7600GT måste väl vara i 7600-serien?
Om det nu finns en sådan...

Det kan nog stämma det du säger men var bara tvungen att påpeka det.

Permalänk

Hagbard# Agget är lika stort som ett atx, och det går att byta till nya atx nätagg. Men det är kortare.. men eftersom jag har en hyffsat kort dvd-brännare märker jag ingen skillnad. Funderat på om det är värt att satsa på dualcore, och kommit fram till att jag kör på en kraftig singlecore än så länge. Eftersom jag fortfarande spelar en hel del gamla spel osv. Jag tänker dock ej byta bort mitt x-qpack. Och särskilt inte till ett p180, möjligen p150. Minnerna är DDR-1 400mhz pc3200. Inga 2; or här inte ..Varför jag vill byta nätagg är för att det låter väldigt mycket och är allt annat än stabilt, blir störningar i det av trådlösa tangentbord och möss, itne kul på LaN. Många som har fått problem med agget efter en tid och det vill jag inte vara med om .. säkrast är bäst.

tack för alla svar!

inköpslistan:

Moderkort: Asus A8N-VM CSM, 790:-
Cpu: AMD 3700+ boxed, 2150:-
Kylning: Zalmans Chipset kylare 49:- & Zalman VF900-cu 349:-
Nätagg: Tagan 430w easycon. ~849:-
Övrigt: Gummiupphängning "laget runt", ska köpas på datorbutiken.com eller hos min lokala affär. Och en "spruta" med AC5.

Kommer kosta lite över 4000kr, hoppas det är värt det.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

så du får verkligen in ett tagan easyconect i den? bra att veta, hade jag ingen aning om. skall du köra på standardfläkten då?
har ett likadant tagan, riktigt finfint.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

ja de går fint, om du söker på bilder google, så du ngn som satt i ett hiper. Jag kör med en 120mm adda ut, som jag ska dämpa med gummipluppar, dämpar nog i nätagget med. på cpun kör jag 7000cu och på graffan vf900.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT