Permalänk
Medlem

Köpa nytt minne, matcha?

Hej alla
I min burk sitter nu ett Twinmos Twister pc3200 CL2 512mb DDR minne.
Tänkte köpa mig en till sticka på 512mb nu i sommar.

1. För att använda dualchannel, eller vad det heter, så måste jag ha ett exakt likadant minne va? Twinmos twister verkar inte säljas längre så det e nog kört
2. Hur viktigt är det där med CL2? Ifall jag köper ett minne med CL2.5, kommer mitt gamla minne att höjas till CL2.5 då? Kommer de att fungera tillsammans alls?
3. Något annat jag ska tänka på?

Permalänk
Medlem

1. Ja
2. Ditt CL2.5 skulle sänkas till CL2 (tror jag)

Permalänk
Medlem

1. Nej, du måste ha ett minne som designmässigt är likadant. vilken tillverkare det kommer från är ointressant. De behöver inte ha samma minneskretsar, utan det räcker med "besläktade" så länge de arbetar på samma sätt, och därför använder samma design. Problemet med det här är ju att det inte helt sällan är svårt att veta vad man har att matcha med, så "identiska" är helt klart lättast. Skicka ett email till Twinmos, och be dem om om en rekomendation för kompatibelt minne. Det borde inte vara något problem.

2. Ditt långsammaste minne får bestämma, oftast går det helt per automatik (SPD infon) men i de fall man varit inne o dragit i inställninggarna manuellt för du släppa timmingsen manuelt igen, helst innan det nya minnet stoppas i.

3. Rena underkläder? Njut av solskenet, så länge det varar? ;- )

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Byberg
2. Ditt CL2.5 skulle sänkas till CL2 (tror jag)

Sänkas? verkar ju ganska ologiskt. sänkas betyder väl att det blir bättre? Det är ju som att parkera en ferarri jämte skodan i garaget för att skodan ska bli snabbare.

-=Mr_B=- :
Tackar. Ska ta och maila till Twinmos, bra tips!
Rena underkläder är för meterosexuella, jag kör bromsspår!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
Sänkas? verkar ju ganska ologiskt. sänkas betyder väl att det blir bättre? Det är ju som att parkera en ferarri jämte skodan i garaget för att skodan ska bli snabbare.

Lätt och tänka fel, men jag tror han faktiskt menade rätt.

Dina minnen kommer att gå som den saktare, och eftersom cl 2,5 är saktare än cl2 så kommer de att köras i 2,5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Lätt och tänka fel, men jag tror han faktiskt menade rätt.

Dina minnen kommer att gå som den saktare, och eftersom cl 2,5 är saktare än cl2 så kommer de att köras i 2,5.

exakt... ferarrin får sakta ner ifall skodan och ferarrin ska köra lika snabbt när skodan kör i maxhastighet. skodan kan inte öka hastigheten över sin maxgräns för att komma ifatt ferarrin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
exakt... ferarrin får sakta ner ifall skodan och ferarrin ska köra lika snabbt när skodan kör i maxhastighet. skodan kan inte öka hastigheten över sin maxgräns för att komma ifatt ferarrin

Nej men nu tänker du fel!

Det var minnen han snackade om, inte bilar...

Permalänk
Medlem

Har en fråga på samma tema:

Ska ändå beställa lite grejer på komplett så jag tänkte passa på att köpa 2x1024mb att ersätta mina 2x512mb till mit EPOX NDA3J.

Står i valet och kvalet mellan att köpa
två styck sådana här:
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL2.5 64M*8/16chip, 184-P(för DDR-PC400MHz)

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

(CL3)

Det första alternativet blir någon hundring billigare och det verkar som jag får cl2.5 minnen istället. Men å andra sidan finns det risk att två egentligen identiska minnen inte vill fungera i dual channel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej men nu tänker du fel!

Det var minnen han snackade om, inte bilar...

Va? Ifall man har två olika snabba minnen så kan väl inte det långsamma minnet köra lika snabbt som det snabba?!

Då kanske jag ska köpa ett 266mhz ddr minne och köra tillsammans med mitt 400mhz minne. då blir det att bägge kör i 400 mhz. Det är det du försöker säga väl?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasso
Va? Ifall man har två olika snabba minnen så kan väl inte det långsamma minnet köra lika snabbt som det snabba?!

Då kanske jag ska köpa ett 266mhz ddr minne och köra tillsammans med mitt 400mhz minne. då blir det att bägge kör i 400 mhz. Det är det du försöker säga väl?

Jag var rolig där, eller försökte...

Det var rätt från början med att det är den långsammare som sätter maxfarten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag var rolig där, eller försökte...

Det var rätt från början med att det är den långsammare som sätter maxfarten.

Inte alltid det enklaste att uppfatta ironi och skämt i ett forum