Permalänk
Medlem

AMD Athlon 64 3700+ 1 GHz?

Hej, jag har en AMD Athlon 64 3700+ San Diego 2.2 GHz men när jag använde programet PC wizard 2006 står det att jag har 2200 MHz men stod current: 1000 MHz ungefär men jag tänkte att processorn kanske inte användes så mycket för tillfället men så startade jag Oblivion och lade ner spelet för att kolla och då stod det bara 1000 MHz fortfarande. Jag fattar det står så kan det vara så att processorn är strypt eller nåt sånt? eller är det programet som är skumt?

Permalänk
Medlem

Du har Cool' n Quite aktiverat gå in i bios och stäng av det så får du ut det mesta av den

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

jag kollade på egenskaper på den här datorn när jag hade startat om datorn och då stod det 998 MHz sedan testade jag igen att kolla på egenskaper på den här datorn och då stod det 1,76 Ghz men jag ska testa och kollla det i bioset som du sa.

Permalänk
Medlem

Du kan med god vinstchans sätta din högra p*ngkula på att det är C&Q.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Gött kollade bioset och det var så som ni sa nu fungerar det riktigt tack så mycket.

Permalänk

Som vanligt kan det vara värt att påpeka att C&Q är en bra funktion, så länge som man inte håller på med överklockning, då det kan orsaka lite trubbel. Det är väl bara positivt om processorn kan köras kallare och tystare när man håller på med enkla saker som internetsurfande?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Svalt o bra då ju.
Men hur funkar detta då? Kör den för fulla muggar när det behövs?
Går det bara att stänga av i Bios?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Då belastningen sällan (annat än då man spelar) på cpu:n överstiger mer än vad som behövs vid c:a 1 GHz klockas denna ner och sparar ström och värme. Vill man stänga av denna funk kan det mycket riktigt göras i BIOS, annars kan man gå in i kontrollpanelen och på energialternativ ta ett annat energischema än "minimal strömförbrukning", vanligen "hem eller kontorsdator".

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!