Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2004

Två frågor

1. Inom musikproduktion lagras det flera hundra mb olika samplingar på minnet. Och alla ska accessas i rekordfart gärna samtidigt som processorn belastas till max. Mitt sunda förnuft säger mig att låga minnes-timings är bättre än hög klockfrevens? (nforce2, ahtlon 2800+).

2. Jag har en upplåst Ahtlon 2800+ på ett Abit NF7 Rev 2.0 hur högt borde den kunna gå? Hur hög vcore får jag köra på den?

#RockNRoll :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjällbacka
Registrerad
Maj 2005

Hej!

Jag tror...Eftersom samplingar oftast består av små korta inspelade ljud så är inte banbredden (MB/s) viktigast, utan att åtkomsttiden (ns) är så liten som möjligt. Detta för att ljudet snabbt skall kunna "hittas" och spelas upp då man t.ex. slår på sitt midi-keyboard.

Dock är det ju viktigt att bandbredden (MB/s) är såpass stor att ljudet/samplingen kan "strömmas/streamas" från minnet, så att det inte behöver bli en fördröjning utav detta. Men detta ska inte vara några problem med dagens minnen och speciellt inte om de körs i "dual channel".

Alltså...Låga åtkomsttider/timings är nog bättre än högbandbredd/klockfrekvens, men jag skulle tvivla på att man hör någon skillnad på t.ex. 2- och 5 ns. Detta gäller i varje fall för mig då jag i min mjukvarusampler lägger in trumljud i minnet där inte så många ljud spelas upp samtidigt och ljuden är inte så stora (MB). Vet inte riktigt vad som gäller om man vill spela upp många ljud samtidigt, det är ju inte så ofta jag har en trumslinga där jag slår på t.ex. 100 cymbaler samtidigt.

M.v.h. Mobosum

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Men hallå ja...

*Mängden* minne och processorn kommer bli flaskhalsar långt före eventuella minnes-timings i ditt fall.
Hela det här ständiga jagandet av låg-latency minnen är för det mesta en stor stinkande hög av sk*tsnack.

Låt oss leka med tanken att du har 2 exakt lika dana system (med klonade diskar så de är exakt lika dana) med den enda skillnaden skulle vara minnestimings så kommer du inte märka någon som helst skillnad mellan de båda datorerna.

Jag har byggt, lagat och servat tusentals datorer genom åren och aldrig någonsin har minnes-timings varit en avgörande faktor vid "normal" användning av datorn - förutom vid extrema fall av överklockning, och då har minnes-timings utgjort en försvinnande liten del av den totala prestandan.
Den primära anledningen till att minnen med låg latency generellt sett presterar bättre vid överklockning har inte med timings att göra utan det enkla faktum att dessa minnen är av högre kvallitet och förblir stabilare vid en eventuell överklockning.

Så glöm det där med minnes-timings. Det kommer aldrig utgöra en flaskhals eller en avgörande faktor i prestanda för det ändamål du ämnar använda datorn till (musik).

Och för övrigt: Det finns inte en chans i glödheta hel*etet att man kan höra skillnad på 2 eller 5 nanosekunder. Som alla säkert vet så betyder nano en miljadedel. Eller i numrär form: 0.000 000 001.

Lycka till med din dator:)

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjällbacka
Registrerad
Maj 2005

Förlåt då...Jag inledde med: - Jag tror...

Jag sa väl inte att inget kan vara en flaskhals och orsaka fördröjningar? Dra ut på det så kan ju personen som spelar på intrumentet vara flaskhals då han har fördröjning mellan hjärnan och handen...

Förklarade bara att det är önskvärt med snabba åtkomsttider på ljuden i minnet och det beror givetvis på massa olika saker. Men det kan i teorin ha med minnenas åtkomsttider att göra och givetvis då om något annat som t.ex. processorn påverkar detta.

Problemet om man spelar med samplingar som ljud hos ett intrument blir då att fördröjningar förekommer i flera led. T.ex. man slår på sin midi-keyboard som ska registrera ljudet och skicka vidare till ditt ljudkort, som i sin tur ska behandla och skicka vidare ljudet till datorn. Oftast via USB. Sedan skall ljudet hämtas i minnet, skickas till ljudkortet och sedan spela upp det. Summan av kryddan blir givetvis fördröjningar. För att inte tala om det ska läggas på mjukvarueffekter på detta...

Jag sa väll inte att man kunde höra skillnad på 2- och 5 ns? Hela kedjan med fördröjningar resulterar oftast i några ms, men med dagens "medelpresterande" system är detta oftast inga problem. Ett vanligt piano har "mekanisk" fördröjning som motsvarar detta ungefär. Men det kan väl aldrig skada att att optimera ett led?

Varför ställer du inte in din dator, med avseende på FSB, GPU, minnesbandbredd, åtkomsttider på minnena, m.m. till sämsta möjliga så att du precis inte märker någon skillnad??? Eller det kanske du gör? Och när du har gjort detta så kanske du märker att du kunde ha köpt en något billigare processor/minne/grafikkort än du gjort.

Det måste väll vara bättre att gå åt andra hållet...Att optimera de grejor du har på bästa möjliga sätt, även om detta inte skapar världsfreds...

M.v.h. Mobosum