Ljud från Antec Phantom 500W - hjälp!

Permalänk
Medlem

Ljud från Antec Phantom 500W - hjälp!

Hör ett högfrekvent ljud från nätdelen, inte så otroligt ljudligt men ändå hörbart om man lyssnar nära. Det finns ju ett "lysdiodsrör" som lyser på dess baksida, och det kanske är den som låter. Faktum är att det låter nästan likadant som en gammal tv som piper eller en hårddisks högfrekventa ton. Och då är nätaggets fläkt ändå inte igång.

Om du har ett Antec Phantom 500 Watt så posta gärna här hur ditt nätagg låter, om den gör det. Tanken är ju att det inte ska låta något alls..

Vill bara försäkra mig om att det är "okej" och att det inte är på väg att haverera pga dåliga komponenter.

Visa signatur

AMD Athlon64 [4800+ @2,65Mhz] -:- Asus A8N32-SLI Deluxe v2 -:- Corsair 3500LLPro [2x1024 @500MHz DC] -:- Gainward 7800GT [512MB @450MHz] -:- WD Raptor [150GB 10krpm] -:- WD Caviar SE16 [500GB 7,2krpm] -:- Zalman 9500CU -:- Antec Phantom Hybrid 500W -:- Antec P180 Case 2 -:- 4xShythe [8dB@39cfm] -:- Dell 2407W [24" wide TFT @1920x1200, 60Hz] -:- 10% OC: GLH ;P

Permalänk
Medlem

Mitt låter inget alls. Det är säkert någon kondensator eller spole som är dåligt fastsatt. Vissa upplever samma problem med moderkort etc. Mitt moderkort piper som du beskriver när jag laddar ner i över 4mb/s.

Det är med största sannolikhet inga som helst problem att köra agget dock. Har en 110V->220V transformator som tjuter och har sig och den har funkat i flera år.

Hoppas det kan va till lite hjälp. Du kan ju alltid maila och fråga antec om du kan rma'a det.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem

I och med att det ska vara ljudlöst så hade jag nog RMA:t det.

Framför allt när det är en sån högfrekvent ton. Har en gammal tv som jag använder ibland som låter riktigt mycket. Man blir mentalt störd i huvet efter en halvtimmes tittande

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Avstängd

A ne de skall inte tjuta.
Har en phantom 350W som tjuter lite lågt några minuter om den varit avstängd och fått kyla av helt. Har haft den annars på 24/7 för det mesta i ett år nu.

Den gången den tjöt som mest var jag hade dunkat i 4-5 Hdiskar å 350W blev väl då gränsfall för den att bära en AMD CPU på 2.2 800xl 2gb ram, Audigy. DVDR + usb tillbehör fläktlöst.
Återgick då till låta den driva 2 större Hdiskar så blev det inga tjut.
Men 500W borde den klara det mesta utan svett om det inte är ett SLI system med massor av diskar du har.

RMA.