Permalänk
Medlem

Nforce 4..

Tja. Jag ska köpa ett Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic ljudkort imorrn och nu läste jag precis på Webhallen.com att "denna revision av detta kort kan ha kompatibilitetsproblem med nForce 4 moderkort".
Vad är det för problem man kan få?

Permalänk
Medlem

KV8-MAX3 är som du kanske ser på V:et efter K:et Via-chipset baserat och därmed så behöver du ej oroa dig för nforce4+x-fi inkompatibilitetsproblemet som jag för övrigt själv har råkat ut för då jag har ett aN8 nforce4-baserat moderkort.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Re: Nforce 4..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
Tja. Jag ska köpa ett Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic ljudkort imorrn och nu läste jag precis på Webhallen.com att "denna revision av detta kort kan ha kompatibilitetsproblem med nForce 4 moderkort".
Vad är det för problem man kan få?

Problemen har väl bestått mest i att efter installation av kortet har man inte kunnat boota in i windows. Väl inne i spel osv så har ljudet varit dåligt, sprak och sådant. Lite allt möjligt.

Med senare versioner av X-fi-korten skall dessa problem vara avhjälpta. men jag kan inte säga huruvida du skall chansa på ett X-Fi eller inte. Har du ett NF4-kort så kan det vara idé att höra dig för med moderkortstillverkaren om de har några konkreta uppgifter angående kompatibiliteten med X-Fi. Tror problemet har kunnat avhjälpas från moderkortstillverkarens sida ochså nämligen, genom en BIOSuppdatering, så det kan ju vara värt att höra dig för.

Om du skulle få ett kort som är inkompatibelt på ett eller annat sätt så är jag i alla fall väldigt säker på att du kommer få bra respons ifrån Creative eftersom det här problemet är känt och även erkänt från Creatives sida.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Gäst

vrf inte audigy?

Permalänk

X-Fi är vad jag vet det nyaste och överlägset mest avancerade ljudkortet för hemmaanvändare. Audigy är väl lite föråldrat om man letar efter något modernt som klarar vissa saker som Audigy inte klarar helt enkelt.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Det är bara o köpa !
Har du ett mer än 6 månader gammalt mobo så släng in nyaste BIOS (släppt i oktober eller senare) så har du inga problem alls.
Är ljudkortet av nyare REV an tillverkning i AUG 05 så behöver du inte heller oroa dig...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Re: Nforce 4..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunning
Tja. Jag ska köpa ett Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic ljudkort imorrn och nu läste jag precis på Webhallen.com att "denna revision av detta kort kan ha kompatibilitetsproblem med nForce 4 moderkort".
Vad är det för problem man kan få?

Vad skulle dom problemen bestå av?

Eller så köper du en nyare revision av en annan butik?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Som sagt har jag precis köpt ett Creative GigaWorks S750 högtalarpaket samt ett Creative X-Fi XtremeMusic Ljudkort. Idag när jag skulle koppla ihop allt stötte jag på ett problem.

Jag fick en analog 7.1 ljudsladd med kortet (4st 3.5 mm i ena änden och 3st 3.5 mm i andra änden).. Denna var bara ca 2 m lång, därför åkte jag in till stan och köpte 3st förlängningar (kallades hörlursförlängning eller ngt liknande). Dessa förlängningar kopplade jag på de 3 3.5 mm hanarna i ena änden. Stoppade bara i hanen i en hona och koppla vidare till ljudkortet.. Gjorde detta på alla tre och kopplade vidare till ljudkortet. När jag sedan skulle testa högtalarna fungerade det ojämnt och var lite hursomhelst.. Vissa av högtalarna lät inte alls, andra bytte plats med varandra osv. När jag sedan kopplade bort förlängningen helt och hållet för att testa original-kabeln fungerade det fint. Den sade alla högtalarnas namn (positioner) rätt. Men jag måste tyvärr ha en längre kabel till subben, den ska stå i ena hönet av mitt rum, dit räcker inte originalkabeln. Hur ska man lösa detta? Hoppas ni förstår vad jag menar.

Detta kanske ligger lite fel nu men fortsätter med mina problem i denna tråd..

Mvh / Danne