Permalänk

Dual core eller mer minne?

Hallå alla glada!

Jag har på sistone börjar lira en del WoW, och finner att jag ofta sitter med ett par Mozilla-fönster öppna när jag spelar. På sistone har jag märkt att det laggar kraftigt och att det försvinner när jag stänger av browser-fönstren. Nu är det så att jag "behöver" fönstrena när jag spelar så därför har jag börjat fundera på en uppgradering på något sätt.

Duger det med mer minne eller borde jag köpa en dubbelkärnig processor, typ Pentium D 805?

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Medlem

512mb i dagensläge är väl i minsta laget. Jag kunde inte stå ut med 1GB minne för att jag tyckte allting gick segt. Du kommer ju naturligtvis märka en skillnad om du går från 512mb till 1GB, men nu när 2GB stickorna är såpass billiga så kanske det är lika bra?

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

512 mb är inte så mycke i ram, du kan ju alltid testa att köpa 512 till, kostar inte så mycke och se. Om du köper en pentium D borde du endå ha 1 gb i ram.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
512mb i dagensläge är väl i minsta laget. Jag kunde inte stå ut med 1GB minne för att jag tyckte allting gick segt. Du kommer ju naturligtvis märka en skillnad om du går från 512mb till 1GB, men nu när 2GB stickorna är såpass billiga så kanske det är lika bra?

-k0nsl

Nästan allting jag har spelat har fungerat fint med 1GB såhär långt, men i BF2 märks 1GB vs 2GB på så sätt att det tar typ 20sek för att spelet börjar flyta på fint efter det loadat klart. Men det är ju skillnad mellan olika 1GB kit förstås också. Quake4 på ultra quality är det andra spelet jag kan märka skillnad mellan dessa OCZ Gold VX 2x512MB jämnfört 2GB men på samma sätt som i BF2 att det tar en tid förrän spelet börjar flyta på fint utan "hackningar" men efter en stund flyter det på i en mer konstant fps, men alla andra spel fungerar utan några som helst problem förutom dem som mitt 6800GT har svårt att hänga med i bättre kvalité inställningar.

Vet dock inte om det är mina tweaks och att jag kör minnessnåla program som hjälper mycket, kanske är så också, samt kör jag typ bara runt 20 processer när jag spelar.

Men nu till frågan, kör på mer minne eller välj en annan web browser ifall du måste ha fönster uppe och om du kör med firefox. Själv kör jag med firefox men jag har som vana att alltid stänga ner fönstren efter jag browsat/läst färdigt för jag bara alltid har gjort så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Få spel stöder 2 kärnor så jag skulle nog sattsa på mer minne

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k0nsl
512mb i dagensläge är väl i minsta laget. Jag kunde inte stå ut med 1GB minne för att jag tyckte allting gick segt. Du kommer ju naturligtvis märka en skillnad om du går från 512mb till 1GB, men nu när 2GB stickorna är såpass billiga så kanske det är lika bra?

-k0nsl

Såg att jag inte uppdaterat min fotnot, egentligen har jag 1Gb minne, uppdaterade för ett tag sen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Få spel stöder 2 kärnor så jag skulle nog sattsa på mer minne

Problemet är egentligen inte spel, de flyter på perfekt, men när jag har andra program igång samtidigt laggar spelet. Då måste ju dual core hjälpa till med problemet, så frågan är väl snarare ifall det hjälper med mer minne. Gör det det så känns det billigare än ny processor...

Visa signatur

Athlon XP 2500+ @ 3200+ | A7N8X-deluxe | 1 Gb PC3200 | 160 Gb Samsung SATA-disk | Sapphire Radeon 9800SE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pablo Villa

Problemet är egentligen inte spel, de flyter på perfekt, men när jag har andra program igång samtidigt laggar spelet. Då måste ju dual core hjälpa till med problemet, så frågan är väl snarare ifall det hjälper med mer minne. Gör det det så känns det billigare än ny processor...

Själv har jag 2 gig minne och en single coreprolle och jag kan utan problem tabba in och ur spel. Visst, även med en dual coreprolle går det säkert smidigare att göra det men det är betydligt dyrare...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Få spel stöder 2 kärnor så jag skulle nog sattsa på mer minne

men funkar det inte så att en processor (kärna) då tar hand om wow och en kärna browern?

Mitt råd är köp en 512mb sticka och prova, kostar ju inte så bedrövligt mycket