Permalänk
Medlem

Ser ni något problem med följande?

Ska nu upgradera mitt system då mitt gammla moderkort kollapsade.

Det jag nu funderar på att köpa är:

Grafik:
ASUS EAX1600XT/S/TVD X1600 XT PCI-E 256MB 128-BIT SILENT VIVO

CPU:
AMD ATHLON 64 3500+ S939 2.2GHZ 512 BOX

Moderkort:
ASUS A8N-SLI PREMIUM S939 NF4 SLI COOL PIPE 2*GLAN *

Är det någon som ser några problem med denna kombination, det jag är orolig för är hur bra CPU'n kommer fungera med moderkortet?

Även att både grafiken och moderkortet är cool pipes, om det kan leda till några problem.

Jätte glad för ideer och tankar, om jag kanske borde satsa på några andra produkter, jag skall beställa idag.

Permalänk
Medlem

Varför köpa ett DYRT SLI-moderkort till ett billigt ATI-kort?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Re: Ser ni något problem med följande?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av foree
Ska nu upgradera mitt system då mitt gammla moderkort kollapsade.

Det jag nu funderar på att köpa är:

Grafik:
ASUS EAX1600XT/S/TVD X1600 XT PCI-E 256MB 128-BIT SILENT VIVO

CPU:
AMD ATHLON 64 3500+ S939 2.2GHZ 512 BOX

Moderkort:
ASUS A8N-SLI PREMIUM S939 NF4 SLI COOL PIPE 2*GLAN *

Är det någon som ser några problem med denna kombination, det jag är orolig för är hur bra CPU'n kommer fungera med moderkortet?

Även att både grafiken och moderkortet är cool pipes, om det kan leda till några problem.

Jätte glad för ideer och tankar, om jag kanske borde satsa på några andra produkter, jag skall beställa idag.

De här komponenterna kommer säkerligen att fungera utmärkt ihop, ser ingenting som skulle vara helt uppåt väggarna. Moderkortet är ju byggt för Athlon 64/Athlon FX och stödjer numera även AMD X2/Opteron, så inga hinder här för din 3500+!

Bra val av moderkort, kör på ett ASUS A8N-SLI PREMIUM själv (se sign.) och är än så länge grymt nöjd, att det "saknar" moderkortsfläkt är oftast bara en fördel om man inte ska överklocka EXTREMT mkt då värmen kan bli ett problem. Om du har planerat att överklocka en väldigt massa så kanske du bör satsa på ett DFI Lanparty Ultra-D då detta har lite fler inställningsmöjligheter vad gäller högre vcore mm. Sen att ditt graffekort har coolingpipes är ju bara bidragande till en tystare dator, vilket är bra.

Om du har råd att lägga till en slant kanske du vill satsa på en Dual-Core CPU i form av antingen AMD X2 eller AMD Opteron. Köpte min Opteron för en vecka sedan, låg på 2995:- på Komplett.se. Kan se att din A64 3500+ ligger på 1850:- vilket kommer innebära en dryg tusenlapp extra. Valet är ditt att bedöma om det är värt. Läs gärna FAQ-en om Dual-Core här i "Processorer - Moderkort - Minnen"-avdelningen.

Hantering av flera program i t.ex. windows är som natt och dag jämfört med min gamla "Single-Core" CPU, datorn är otroligt responsiv eftersom de två CPU'erna jobbar parallellt med program och processer. Och trots att bara ett FÅTAL spel i dagsläget stöder Dual-Core kommer detta sannolikt implementeras mer och mer i kommande spel/program framöver. I ett test av Quake 4 (stöd för Dual-Core) visade det sig att en Dual-Core gav 60% (!!) högre prestanda i spelet än en Single-Core i samma Klockfrekvens.

Hoppas det hjälpte något.

Edit: Föregående talare har en poäng, tänkte inte på det när jag kollade över dina kompnenter. ASUS A8N-SLI PREMIUM är inget dåligt val även om du har ett ATI-kort, sen att kortet är aningen dyrt (1500-1600kr) och du inte kommer ha möjlighet att koppla in ett extra grafikkort efter behag är ju en annan femma.

SLI (Scalable Link Interface) är en teknik som endast stöder Nvidia's Grafikkort, ATI's Motsvarighet heter "Crossfire" som kräver att du har ett s.k "Master"-kort tillsammans med ett "standard" crossfire om du vill köra dubbla grafikkort.

Du kanske borde skaffa ett "non"-SLI eller möjligen ett Crossfire-Mobo ifall du hade tänkt att fortsätta köra på ATI och vill ha dubbla grafikkort i framtiden.

/MindJive

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ 2601Mhz/1.4V (289x9) @ stock | ASUS A8N-SLI Premium | XFX GF 7900 GT 256mb @ 520/1500 | 4x512 mb PC3200 DDR400 ECC Reg. | Hiper Type-R Modular 580W | Thermaltake Xaser V1000A | 22" wide FSC L22W-1

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar MindJive.

Jag prioriterar tystnad väldigt mycket därav har jag valt de komponenterna, funderar dock på nvidia graffe kort nu.

När det kommer till moderkortet, hade du några problem vid installationen? tvungen att updatera bios? , har tyvär läst lite om det, vad var din erfarenhet?

Hur viktigt är det att använda kylpasta? förlorar man mycket på att inte göra det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foree
Tack för bra svar MindJive.

Jag prioriterar tystnad väldigt mycket därav har jag valt de komponenterna, funderar dock på nvidia graffe kort nu.

När det kommer till moderkortet, hade du några problem vid installationen? tvungen att updatera bios? , har tyvär läst lite om det, vad var din erfarenhet?

Hur viktigt är det att använda kylpasta? förlorar man mycket på att inte göra det?

Bra frågor, som kräver svar.

Angående Bios : Jag var tveksam ifall moderkortet skulle stödja min Opteron, men tro't eller ej, den kände av den direkt och det var bara att tuta och köra Installationen i övrig gick som en dans på rosor, bästa moderkortet jag haft i just det avseendet. Jag kommer köra på "original-bios" eftersom BIOS'et har alla de inställningar jag kommer behöva. Sen om någon tycker att man självklart bör uppgradera bios för att få ut mer prestanda/hålla sig uppdaterad så får ni gärna ge er åsikt om detta.

Ang. kylpasta : Hoppas du menar byte av kylpasta eller inte när du säger : "Hur viktigt är det att använda kylpasta?" Ingen pasta alls = Kort CPU-livslängd

Många rekommenderar att skrota den pastan som kommer med "stock"-fläkten, vilket säkert är en bra idé. Hursomhelst så bytte jag INTE utan körde på den som satt på fläkten. Min CPU är idle ~30C, load vet jag inte.. så tolka det hur du vill. Har inte så stor koll på hur varma de är vanligtvis men om någon vet så posta gärna en kommentar då även jag är nyfiken på detta.

Off Topic : Vad jag vet så skiljer sig Opteron's kylare en aning från t.ex A64 och X2. Detta i form av en heatsink nästan helt i koppar samt 4 st "heat-pipes" som ytterligare leder bort värme. Jag säger inte att detta skulle vara skäl nog att i mitt fall INTE byta kylpasta, men hade du tänkt att överklocka din CPU så skulle jag nog lägga en 50-lapp på en bra kylpasta. Den pastan som sitter på verkar dock duga för mina behov. Vi får se hur det blir med den saken när jag skrämmer upp den i 2,5-2,6 Ghz (1,8 Ghz native)

Kort och koncist : Ska du klocka : Byt pasta, Arctic Silver el. liknande kyler bättre än original-pastan.
Ska du köra på "original-speed" : Kör på den som du får med el. byt ifall du vill ha ner CPU'n nån grad till i temperatur.

Edit: Hörde att du skulle byta till ett nVidia. Om du hade tänkt skaffa ett liknande kort jag har (XFX GF 7900GT Extreme @ 520/1500) vill jag bara varna för att kortet låter som ett helt tröskverk! Detta pga av att kortet saknar någon typ av kontroll-krets för styrning av fläkten. Detta innebär att fläkten går på 100% i alla lägen, inget jag visste innan jag köpte oturligt nog. Förövrigt så rockar det, så inget ont om XFX. Kommer förmodligen köpa en Zahlman-lösning då jag hade det på mitt föregående GF 6800 GT, tyst och fin fläkt.

/MindJive

Visa signatur

AMD Opteron 165 @ 2601Mhz/1.4V (289x9) @ stock | ASUS A8N-SLI Premium | XFX GF 7900 GT 256mb @ 520/1500 | 4x512 mb PC3200 DDR400 ECC Reg. | Hiper Type-R Modular 580W | Thermaltake Xaser V1000A | 22" wide FSC L22W-1