Permalänk
Medlem

Sydbryggan

Jag har problem med min sydbrygga eller va de heter! De är så att igår så gick datorn bra men numera så kan man jag inte göra så mycke innan windows börjar att frysa sig, så ja öppnade chassit och kände på "sydbryggan" och kände att den var shita varm! Den har aldrig varit så förut, de kom upp som gubben i lådan! Vad kan de vara för problem? Moderkortet som jag har är Asus A8ne.. någonting.

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Avstängd

Ny kylpasta behövs kanske. Köp AC5 den är bäst (rekomenderas) ialf

Permalänk
Medlem

A8N-E har inte ens en fläns på sydbryggan.

Menar du fläkten brevid grafikkortet så är det nordbryggan, om fläkten dära låter illa och håller på att kuka ur så är det ganska troligt det som kan ge instabilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
A8N-E har inte ens en fläns på sydbryggan.

Menar du fläkten brevid grafikkortet så är det nordbryggan, om fläkten dära låter illa och håller på att kuka ur så är det ganska troligt det som kan ge instabilitet.

Jo, den har en _fläkt_ som standard på NF4-sydbryggan, denna kan således bytas ut mot en Nb47-j och med dålig ventilation i lådan så blir den väldigt varm, det är nog detta trådskaparen har råkat ut för(?)

Eller kan det vara så att orginalfläkten på kylflänsen har börjat ge sig? Det brukar den göra efter ett tag då den i vanlig ordning är av usel kvalite;)

Tips: Ta av kåpan på din låda och använd datorn ett tag, kolla då om fläkten snurrar hela tiden. Det kan även vara en så enkel sak som damm sittandes mellan lager och fläkt.

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst