Permalänk
Inaktiv

Är det värt att uppgradera till detta?

Halloj.

Tänkte höra med er om det är värt pengarna att göra en snik uppgradering eller om jag ska avvakta och samla på mig mer pengar istället.

Sitter nu på:
Celeron D 2,4Ghz
Biostar P4VMA-M med VIA PM800 chipset
Kingston 1024Mb Value DDR (2*512)
ATI 9800 Pro (räcker för mig som mest spelar WC3)

Anledningen till viljan att uppgradera är att jag brukar köra DC++ i bakgrunden medans jag jobbar med bilder i bl.a. Photoshop samt minst ett bildbehandligs progg till, samt lyssna på musik med winamp eller nåt.

Så länge jag inte startar DC så går det ganska bra, men med DC igång så går det alldeles åt helsike för tungt..

Det jag funderade på att handla är:
En Pentium D 805 2,66Ghz (funkar denna ur förpackningen eller har den bara fått så bra omdömen pga. överklocknings möjligheterna, tänker inte klocka för att få burken kvickare, kanske lite till och från i utbildnings/skoj syfte.) Eller ska jag satsa på nåt annat i samma prisklass? Dual core låter ju lockande.

Moderkortet har jag inte bestämt mig för än, ska jag behålla mitt minne eller skaffa ett kort med DDR2?
Hade räknat med att lägga typ 1000:- på kortet.

Dock verkar det svårt att hitta ett moderkort som har AGP samt DDR.

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313686 kostar 699 skr. Funkar bra för mig trots att ganska många påstår att nätverkskortet inte är stabilt. Kanske fixat numera och jag fick ett fungerande? I värsta fall kan man i så fall sätta ett separat pcikort.

Köpte ett sådant och en 805:a mest för att testa lite. Du kan även behålla äldre ddr-minne på detta.

Mitt kort har en annan egenhet. Om jag stänger av alla USB-portar i bios så får jag en varning om att jag har överspänninig på usbportarna och maskinen kommer att starta om inom 30 sekunder. Nu är det kanske inte så ofta man vill stänga av alla usbportar kanske?

Permalänk
Inaktiv

Det var precis det kortet jag lutade åt då det är det enda vettiga jag hittar.

Eller är det lönt att sälja mina 184pins och handla nya 240pins till ett annat moderkort?

Annars så blir det ju snorbilligt.

Permalänk
Medlem

Byggde en dator med just det moderkortet + den CPUn igår till en kamrat.
Klockade upp CPUn direkt till 3.5Ghz utan att höja vcoren speciellt mycket.

Detta med orginalkylaren

Riktigt prisvärt köp!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Inaktiv

Orkade du ens läsa vad jag har skrivit i första inlägget?
Jag köper inte denna processor för att överklocka, jag vill ha ett system som funkar bra "out of the box", visst kanske man kan lattja lite ibland men det kommer att köras till 90% orginal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HorselJock
Orkade du ens läsa vad jag har skrivit i första inlägget?
Jag köper inte denna processor för att överklocka, jag vill ha ett system som funkar bra "out of the box", visst kanske man kan lattja lite ibland men det kommer att köras till 90% orginal.

Visst bemödrade jag mig läsa första posten.

Men jag förstår inte vad man ska med just den CPUn till om man inte ska överklocka. Gratis prestanda är gott.
Den är inte jättepigg när man kör den i stockhastighet... dock bra mkt piggare än din nuvarande rigg.

För att svara på din andra fråga, nej, den prollen på ett DDR2-kort utan att överklocka är väldigt onödigt.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Inaktiv

Gratis prestanda är gott - Krascher när man just jobbar med nåt viktigt mitt i natten för att hinna till dagen efter är jävligt beskt... (Min nuvarande setup kan krascha efter minsta överclock när man minst anar det, därav är jag less)

Men tack för uppdateringen av ditt svar, du gick just från helt värde svar till väldigt informativt. Jag skippar alltså dyrare uppdatering till DDR2 och får ändå rappare rigg än jag sitter på nu. Kan jag tolka det som att det är värt 2000:-

Är du helt säker på att du verkligen läser det som står? Du undrar nämligen varför jag väljer denna prolle om jag inte ska överclocka.... En av frågorna jag ställt är just om denna bara fått bra betyg pga. överklockningsmöjligheterna... ;0) Men på den frågan svarar jag: priset. 2,66an kostar strax under 1200:-, 2,8an ligger på nästan 2000:-

Eller är jag helt fel ute som kollar på Pentium D?

Eftersom allt nyare än min nuvarande processor verkar vara dubbelt så bra och photoshop som är viktigast för mig ska flyta bra samt som ska stödja dubbelkärnor så verkar just denna billiga 2,66 P - D ett alldeles utmärkt val i min egen lilla värld, och det är anledningen till att jag ställer frågan här. Är min egen lilla värld ur tid och rum eller är jag på rätt spår?

Permalänk
Medlem

Om du försökt klocka med nedanstående moderkort i din signatur förstår jag din skepsis fullt ut!
Det är VIA chippat och kan tvivlar på att kortet har AGP/PCI-lås!
Helt enkelt inget moderkort man ens ska försöka överklocka med.

ASUSkortet vi var inne på har alla nödvändiga aspekter för att få ett helt stabilt system när man överklockat.

2.66an är just såpass billig pga lägre FSB - något som gynnar överklockningen väldigt mycket. Därför är just den CPUn väldigt bra om man ska överklocka.
Är du inte inne på det alls skulle jag tagit 2.8an som har 2Mb mer cache och snabbare FSB, den är även producerad med 65nm teknik vilket gör den något svalare. Den kostar ca 700:- mer än 2.66an.

Med din beskrivning över vad du ska göra tycker jag du är rätt ute när du eftersöker en Dualcore, efter ett tag kan du inte vara utan den

Skulle du mot all förmodan välja 2.66an OCH överklocka skulle jag även köpt en ny tystare kylning till systemet, går på ca 300:-

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Inaktiv

Tackar.
Jag är nog övertygad om att ovanstående kort samt prolle beställs nån gång under nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Re: Är det värt att uppgradera till detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HorselJock

Så länge jag inte startar DC så går det ganska bra, men med DC igång så går det alldeles åt helsike för tungt..

Vet inte om jag är ute och cyklar nu, men om det är DC som segar ner borde väl problemet vara för lite RAM? DC kan iofs. dra lite CPU när den hashar, men man kan ju ställa in så att den inte hashar direkt eller ställa in en maxhastighet som den hashar nya filer med. Däremot drar den, när jag kör, ibland över 170MB RAM.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Inaktiv

Bartil, du kan ha en poäng i det.

Där kommer mitt andra problem, mitt nuvarande kort har bara 2 minnesplatser som innehåller 2st 512or. Känns lite onödigt dyrt att skaffa 2st 1gb stickor när jag kan byta till bättre prolle,moderkort och få 2 minnesplatser till, för samma pris som 2st 1gb stickor.

Skulle det krävas mer minne i ett senare skede så är det enkare att bara handla minne och stoppa i.