Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Netgear + telia krånglar!

Vet inte om detta är rätt forum men det är lite bråttom så....
Jag har telia som operatör och jag har en netgear router. Nu är det så att jag bara kan hålla på med internet i 20 min åt gången! de som har en netgear router eller vilken annan router som helst vet att man ibland måste releasa och sedan renewa den och få en ny lease. grejen är att det står såhär när man har releasat och sedan renewat:

Lease obtained: 0d 0h 20min
lease expires : 0d 0h 19min

Såhär har det alltid stått, men förut så expirade den inte efter 20 min, utan den stannade kvar på lease expires 19min.

Vad göra!?
ps
jag kan inte svara så snabbt eftersom det tar typ 5 min att renewa hela tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
åmsele /västerbotten
Registrerad
Aug 2003

leta en uppgradering för netgear och prova , är ju nått mjukvara bekymmer som dom borde ha löst

tjopp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

hmmm... kan ju vara det, men det har ju fungerat i ungefär ett år nu till igår, men man kan ju alltid pröva.

Edit: det fanns ingen updatering Har någon annan med telia samma problem, kan ju vara deras fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Hej,

använder också den kanske inte helt lyckade kombinationen Telia och Netgear. Har dock justerat ner MTU-size till 1200 ist för 1500 som jag vill minnas är standardvärdet. Läste om detta på någon engelsk site och jag tycker att det hjälper, nu missar bara Netgear routern en lease omförhandling några få gånger per vecka. Dock hade det ju varit fint om Telia inte snålade så på sina dynamiska IP-addresser utan att man fick en ett par timmar istället för 20min.

/CJTF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CJTF
Hej,

använder också den kanske inte helt lyckade kombinationen Telia och Netgear. Har dock justerat ner MTU-size till 1200 ist för 1500 som jag vill minnas är standardvärdet. Läste om detta på någon engelsk site och jag tycker att det hjälper, nu missar bara Netgear routern en lease omförhandling några få gånger per vecka. Dock hade det ju varit fint om Telia inte snålade så på sina dynamiska IP-addresser utan att man fick en ett par timmar istället för 20min.

/CJTF

Låter bra, men hur gör man?