Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Aug 2002

Problem med NF7-S, 2500+ och 6600GT

Har en längre period haft problem med mitt datorsystem. Har tyvärr inte direkt hållit mig uppdaterad vad gäller felsökning, överklockning osv på senare år, så det är nog dags att vända sig till experterna här på forumet

Mitt system består av:
Abit NF7-S rev 2.0
2x 512MB Cruical Ballistix PC3200 DDR
AMD Athlon 2500+ Barton
Gainward GeForce 6600GT 256MB
HIPER 420W Nätaggregat
4st IDE-hårddiskar

Jag har passiv kylning på nordbryggan, och en stor zalman-kylare på CPU'n.

Problem nr 1.
Datorn crashar ibland när jag spelar, verkar crasha lättare vid mer grafikkrävande spel. (Crashar inte speciellt ofta i WoW, kan dock inte spela Oblivion i mer än 15-30min innan den crashar.) 3dmark är inte ens att tänka på att klara köra igenom. Verkar bara bli värre dessutom, kunde faktiskt köra igenom 3dmark när jag precis köpt grafikkortet.

Jag tycker själv det verkar som ett överhettningsproblem, men processorn blir inte varmare än 40-50 C vid användning, och grafikkortet ligger på ~44 C Idle, och en 10-20 C varmare vid användning. Verkar inte så farligt varmt tycker jag.

Körde tidigare med 6st hårddiskar, och då verkade datorn vara än mer ostabil. Kan det vara dåligt med kräm i nätagget?

Problem nr 2.
Mina hårddiskar "gör sönder" filer mest hela tiden. Kan sitta och spela WoW ett tag, sen crashar det, och vill inte starta igen. Får felmeddelande som klagar på någon av .mpq-filerna. Om man byter ut filen mot en sparad kopia på någon annan disk så fungerar det igen. Tror inte jag har en enda film eller tv-serie som har alla rar-filer hela heller för den delen, oavsett vilken av diskarna det ligger på. Eftersom att det är på alla diskar tycker jag inte att det borde vara problem med diskarna i sig, utan då misstänker jag ju moderkortet, kan det stämma?

Jag skulle vara mycket tacksam om någon har något tips på vad det kan vara!
Jag har för övrigt ett annat moderkort jag skulle kunna testa i, men jag har inte orkat samla ihop krafter nog för att byta.

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
ö
Registrerad
Sep 2004

om du inte orkar byta moderkort kanske du har nått gammalt grafikort liggandes som du kan testa och se om det hänger sig då med

sen ifall nätagget är dåligt så kan du ju pröva att koppla ur alla strömmkablar till hårdiskar cd läsare osv som inte är jäteviktiga bara för att kolla och bara ha win + wow instalationen och testa

gå in in bios och stänga av video cace sadowing
och system cace shadowing kanske stänga av agp fast write
prova dig fram

assrock!! hehe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2004

Första tanken var minnes problem, fast blev det bättre när du tog bort två stycken hårddiskar så är det nog kanske nätaggregatet.
Fast du kan ju köra memtest nån/några timmar för att utesluta minnesproblem.

Har du inte memtest finns det på www.memtest86.com/
Eller så tar du hem www.ultimatebootcd.com/ som innehåller memtest och
en hel del andra bra felsökningsverktyg.

Galaxy S3, New Ipad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2002

Hej hej, jag har exakt samma problem. Sök på 6600GT i forumet så hittar ni flera som har samma problem. Alla som frågar har fått samma svar, men jag har inte hört om någon som har löst det genom att sätta in ett nytt bättre nätagg eller bättre kylning. Jag har ingen kylning på min och den hänger sig kanska fort i Ovilinoin eller va de heter, men t.ex. War3 kan jag spela i flera timmar osv.. låter ju som överhettning men ZengiR har ju bra kylning.. ska förresten testa att dra ner på AGP-grejerna i Bios som du sa, för det har jag inte hört förrut.. hoppas det fungerar!

:-SichMan-:
en svensk man i ett svensk hus