Oberoende bench av E6600 (Firingsquad)

Permalänk
Medlem

Tror det är ganska svårt att mäta en så låg enhet som EN processor. Men vi kan väl säga såhär, dra dom igång produktionen en dag och tillverkar endast en processor så kan jag garantera att den inte kommer bli billig

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

Begåvad kille det där....

Permalänk
Medlem

Tack. Men du hade inte behövt tala om det som om jag inte såg det. Jag försökte bara lätta upp den tunga stämningen som råder i denna tråden, det funkade inte på dig.
Men jag förstår inte riktigt vad det har med min begåvning att göra?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

Var så lite så

Permalänk
Avstängd

Finns siffror på hur mycket en processor kostar i tillverkningskostnad... Även fast jag inte har några aktuella.

Permalänk
Avstängd

Troligen, men jag skulle antingen hålla siffrorna hemliga eller uppge felaktiga siffror för utomstående. Verkar lite dumt att låta konkurrenterna veta hur stor marginal man har.

Permalänk
Avstängd

Det är väl därför dm inte gett exakta siffror på ett tag. Men en gammal Celeron skulle kosta 30$ om jag inte minns fel. Moderna processorer tar lite mer kisel, och har lite mer avancerad tillverkningsprocess med olika saker som koppar och sträckt silicon och liknande. Då dessutom dualcore. Ja det är inte orimligt att anta att dom gör förlust på de billigaste chipen.

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja veta är hur stora marginaler de har på de dyrare modellerna. Kan tänka mig att en FX-62 har en rätt så stor stor vinstmarginal, samma gäller nog EE 965

Permalänk
Avstängd

De kostar ju ungefär samma att tillverka som dom billigaste. Kan du räkna ut resten själv. Nästan 1000$ vinst på en FX eller EE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
2>1. Där gör du det igen. Du antar att Intel säljer sina processorer med förlust. Det är uttalande från din sida utan minst tillstymelse till bevis. I länken jag gav dig ovan med analysen av kostnad för tillverkning var inte 65nm inräknaat eftersom produktionen inte hade startat då. 65nm innebär att Intel har kunnat sänkat sina kostnader än mer.

Intel har fördelen av att ha många fabriker där med kan producera mer till ett mindre pris än AMD. Du ska nog se att AMDs egna prissänkning påverkar dem mer negativt än vad Intel motsvarande gör.

2. Ganska lika? De skiljer i genomsnitt 5-10% i flesta benchmarks. Ditt snacka i början om att Turion skulle vara överlägsen Core Duo har vi inte sett något av. Jag väntar fortfarande på den länken som du var för trött att ta fram.

3. Wohoo.. du ger dig på något

4. Tolkar ditt ignorant svar där som att du inte har något att komma med

1. jag har inga bevis för hur mycket det kostar att tillverka en pd805 men jag gissar på att de säljs med förlust iaf. skulle gissa på att kostar de under 1500 spänn i butik så börjar förlusterna att komma. de är visst nere i 1150 spänn nu och verkar dessutom vara tillverkade på 90nm teknologi.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314
enda anledningen till att intel gör detta är att de måste hålla igång sina fabriker för att annars så hade förlusterna kanske blivit ännu större plus att amd hade fått sålt sina prollar till ett högre pris än nu.

2. ok. men installera då ett 64 bitars os och få 10-40% bättre prestanda så har core duon inget att sätta emot.

punkterna börjar ta slut. skönt.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Intel sänker priserna på de äldre processortyperna kan vara att dom vill sälja slut på dem innan Core Dou lanseras på allvar..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Fast vid 1500:- gör dom nog inte förlust...
Då säljs dom för runt 150$. Med ganska lite pålägg från butik. Tillverkningskostnad kan ligga på max dryga 100$ tror jag.

Skruvis, visst är det så. Men dom är fortfarande i produktion skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
1. jag har inga bevis för hur mycket det kostar att tillverka en pd805 men jag gissar på att de säljs med förlust iaf. skulle gissa på att kostar de under 1500 spänn i butik så börjar förlusterna att komma. de är visst nere i 1150 spänn nu och verkar dessutom vara tillverkade på 90nm teknologi.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318314
enda anledningen till att intel gör detta är att de måste hålla igång sina fabriker för att annars så hade förlusterna kanske blivit ännu större plus att amd hade fått sålt sina prollar till ett högre pris än nu.

2. ok. men installera då ett 64 bitars os och få 10-40% bättre prestanda så har core duon inget att sätta emot.

punkterna börjar ta slut. skönt.

1. (det är ett nu va?) Skulle snarare tro att kostnaden för att producera 805 ligger runt 500kr och det är med marknadsföringen.
Angående det där med fabrikerna så tror jag du är ute och cyklar. Intel led så sent som förra året av produktionsbrist, vilket fick till följd att de bla fick sluta producera vissa chipset.

2. Oj, börjar vi vakla i vår tro på Turion nu mån tro. Hur blev det med den där länken btw? Och vilken applikation hade du tänkt att använda som skulle ge dig 40% mer prestanda i 64 bitars os? Och med en turion dessutom ?

Jupp... vi e för snabba här.. måste hitta längre och dryggare ämnen att tala om..

Boris: Stämmer att de producerar 805:an än. Som jag förstod det skulle de köra 2 paradella linjer. En med core och en med netburst(-into-flame) fram till åtminstonde årsskiftet då core skulle ta över medparten.

Permalänk
Avstängd

Kan ju också vara så att 805an är en sådan som inte klarat testerna på 2.8-3.2 GHz och istället för att slängas så säljs den med lägre spec. Den har ju vid det laget redan kostat så att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Kan ju också vara så att 805an är en sådan som inte klarat testerna på 2.8-3.2 GHz och istället för att slängas så säljs den med lägre spec. Den har ju vid det laget redan kostat så att säga.

Min tanke med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
1. (det är ett nu va?) Skulle snarare tro att kostnaden för att producera 805 ligger runt 500kr och det är med marknadsföringen.
Angående det där med fabrikerna så tror jag du är ute och cyklar. Intel led så sent som förra året av produktionsbrist, vilket fick till följd att de bla fick sluta producera vissa chipset.

2. Oj, börjar vi vakla i vår tro på Turion nu mån tro. Hur blev det med den där länken btw? Och vilken applikation hade du tänkt att använda som skulle ge dig 40% mer prestanda i 64 bitars os? Och med en turion dessutom ?

Jupp... vi e för snabba här.. måste hitta längre och dryggare ämnen att tala om..

Boris: Stämmer att de producerar 805:an än. Som jag förstod det skulle de köra 2 paradella linjer. En med core och en med netburst(-into-flame) fram till åtminstonde årsskiftet då core skulle ta över medparten.

1. ok. ja det är svårt att enas om vad det kostar att tillverka en pd805 prolle men jag tror att det ligger på ca 700-800 spänn iaf. ca 100$ alltså.

2. jag vacklar inte men jag orkar inte läsa tester just nu men jag går med på att yonah spöar turion x2 med 5-10%. det ligger ju inom felmarginalen ändå så det är ingenting att hetsa upp sig för. men turion är ju som sagt 64 bitars kompatibel och därmed det självklara valet likförbannat. och 64 bitars linux är 10-40% snabbare än 32 bitars dito så litet mer kräm blir det iaf.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Hedersmedlem

Fan grabbar ni har missat minst två av punkterna, bättring!
http://barb.velvet.com/humor/flaming.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Fan grabbar ni har missat minst två av punkterna, bättring!
http://barb.velvet.com/humor/flaming.html

Vilka 2 då, så ska jag fylla upp dem.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vilka 2 då, så ska jag fylla upp dem.

3an och 4an är väl orörda än så länge......

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
3an och 4an är väl orörda än så länge......

Du är medveten om att MHz inte stavas med litet h?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lustigt att så många personer med "grymma"-datorer helt plötsligt tycker att dom är sega och tröga och hur mycket det hackar när man packar upp saker etc etc, helt enkelt av den enkla anledningen att en ny processor ska komma ut?
Förlåt min dumhet men blev helt plötsligt alla datorer dåliga över natten?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

Sa aldrig att min dator e dålig som spelburk osv men, ja e ute efter en bättre prolle som fixar att göra flera saker samtidigt utan att det ska hacka när man gör annat..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Lustigt att så många personer med "grymma"-datorer helt plötsligt tycker att dom är sega och tröga och hur mycket det hackar när man packar upp saker etc etc, helt enkelt av den enkla anledningen att en ny processor ska komma ut?
Förlåt min dumhet men blev helt plötsligt alla datorer dåliga över natten?

Jo, jag tycker också det är konstigt men många (tänker inte på någon speciell) tycker att det är värt att uppgradera ofta. Alla prioriterar olika. Jag sitter tex på en 2000+ med ett GF4 som har planerat att köpa en ny dator i sommar så Conroe blir nog ganska perfekt om nu bara alla moderkort kan sänkas lite i pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoppkick
Sa aldrig att min dator e dålig som spelburk osv men, ja e ute efter en bättre prolle som fixar att göra flera saker samtidigt utan att det ska hacka när man gör annat..

Jag förstår, blir bara så förvånad ibland att så fort det kommer nånting nytt så blir folk som helt tokiga, missförstå mig inte jag gillar också nya och snabba saker men det är bara så skoj att se verkan och effekt av hype och marknadsföringsstrategiers inverkan ibland.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Avstängd

Jag sitter på mina väl inkörda 3 GHz nortwood. Ser ingen som helst anledning i världen att byta dem om inte något går sönder eller så. 99% av sin tid igång så idlar de i alla fall.

Lite annat på serverfronten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
1. ok. ja det är svårt att enas om vad det kostar att tillverka en pd805 prolle men jag tror att det ligger på ca 700-800 spänn iaf. ca 100$ alltså.

2. jag vacklar inte men jag orkar inte läsa tester just nu men jag går med på att yonah spöar turion x2 med 5-10%. det ligger ju inom felmarginalen ändå så det är ingenting att hetsa upp sig för. men turion är ju som sagt 64 bitars kompatibel och därmed det självklara valet likförbannat. och 64 bitars linux är 10-40% snabbare än 32 bitars dito så litet mer kräm blir det iaf.

1. Jag är lite flexibel och går med på att den kan kosta 600kr -+

2. Du lär nog få leta väldigt väldigt länge. Kan redan på förhand säga dig att inte en endast test sida kommer ge dig medhåll på den punkten. Har nog läst 20 test på diverse sidor och ingen av dem har en nämt att Turion skulle ha en chans mot Core Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
1. Jag är lite flexibel och går med på att den kan kosta 600kr -+

2. Du lär nog få leta väldigt väldigt länge. Kan redan på förhand säga dig att inte en endast test sida kommer ge dig medhåll på den punkten. Har nog läst 20 test på diverse sidor och ingen av dem har en nämt att Turion skulle ha en chans mot Core Duo

Yonah har imponerande hög IPC och Prestanda/W men är inte intressant då den är 32 bitars. Vista som kommer att ha mkt bättre bitars stöd än X64 och är "runt hörnet" (långt hörn kanske). Pga detta måste Turion ses som det pragmatiska valet av mobil cpu tills mobil Core 2 släpps.

Det som skulle kunna få mig att välja AM2 före 775 och Conroe är om priset sänks ordentligt på X2 4000+ då den klockar lika högt som Fx-62 och ses som den nya 165:an av många.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Yonah har imponerande hög IPC och Prestanda/W men är inte intressant då den är 32 bitars. Vista som kommer att ha mkt bättre bitars stöd än X64 och är "runt hörnet" (långt hörn kanske). Pga detta måste Turion ses som det pragmatiska valet av mobil cpu tills mobil Core 2 släpps.

Det som skulle kunna få mig att välja AM2 före 775 och Conroe är om priset sänks ordentligt på X2 4000+ då den klockar lika högt som Fx-62 och ses som den nya 165:an av många.

Och jag säger som jag gjorde för 15-16 inlägg sedan. 64 bitars stöd är inte särskilt relevant då det kommer dröja ett bra tag innan det ens lönar sig att byta. Minst 2-3 år innan ens hälften av alla program har gått över, och det är en optimistisk projektion från min sida.
Och sen håller du nog med mig att i ren råprestanda smiskar Core Duo Turion. AMDs Turion X2 har knappast imponerat med sina prestanda

De lär nog få sänka priset rätt mycket för att AM2 ska bli intressant, det gäller framförallt minnesmodulerna också.