Permalänk
Medlem

P2 400mhz, problem med uppstart

Jag har ett lite svårdefinierat problem.
Jag har plockat ihop en surf/mail/skriv-dator innehållandes följande:

moderkort: PIC VB-601
cpu: P2 400mhz
psu: 110W
grafik: 4mb okänt AGP och ett ??mb REALmagic PCI som måste installeras
ram: 2x 64mb SD
hdd: 8gb samsung
ljud: zoltrix 5.1 PCI
nätverk och modem på ISA-slot

Jag har kollat varenda sladd och jumper på allt men problemet kvarstår.

Problem:
När jag startade första gången hittade moderkortet inga IDE-enheter, jag kopplade ur och in allt igen och nu hittar den dem.
Men efter räkna RAM och skriva ut vilka IDE-enheter som finns byter den skärmläge och stannar med ett blinkande bindesträck uppe i vänstra hörnet, jag trodde först att den bara laddade men efter några timmars väntan så övergav jag den tanken.

Hårddisken innehåller winXP och funkar fint på en annan dator, jag har testat med andra hårddiskar också både win98 och formaterade.

Om någon kännerigen detta så kan ni väll ge en hint om vad som bör göras!!

MeMvM
Anderz

Visa signatur

http://www.dynten.se - Mördarfårens hemvist

Permalänk
Medlem

Törs nästan lova att det är ditt klena nätagg som ställer till problem. Har testat själv med en liknande rigg och ett nätagg på 115W. Fungerade inte bra alls.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Avstängd

min p2 rigg körs på ett 230w agg,110 är nog är lite.

jag tror du måste formatera disken också för om datorn startar så är det förmodligen nytt OS du behöver!
installera win xp på någon disk när den sitter i din p2 dator med p2an o chjipset annars ska det inte funka iallfall .)

Permalänk
Inaktiv

Re: P2 400mhz, problem med uppstart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_micro
.. efter räkna RAM och skriva ut vilka IDE-enheter som finns byter den skärmläge och stannar med ett blinkande bindesträck uppe i vänstra hörnet, jag trodde först att den bara laddade men efter några timmars väntan så övergav jag den tanken...

Det är lite svårt att veta exakt vad du menar.. men efter att ideenheterna visats brukar det komma upp en till skärm som visar lite om olika enheter.. och om den inte visas är det inte hårddisken det är fel på utan då har du något allvarligt fel på processor/moderkort. Du kanske minns hur det brukar se ut? (möjligtvis för klent agg då? plocka ur några kort/enheter?)

om det är så att det rullar på ända tills att det ska boota behöver du nog bara installera om XP. Det går inte att byta hårddisk med xp till en annan dator och tro att det ska fungera, men det brukar väl inte bara blinka vad jag vet.

Men å andra sidan så fungerar win98 iaf så att man ser bootskärmen med win 98 texten och frågar om drivrutiner sedan.

har du provat tex att boota från någon skiva/diskett och köra memtest/whatever bara för att se om det övriga fungerar korrekt, om det nu skulle vara hårddiskproblem?

Kan också rekommendera dig att plocka ut så många kort som inte absolut behövs för att köra igång datorn eftersom det kan vara någon av dem det är fel på.

Som ett litet tips är det så att du måste ha nyare pcigrafikkort för att kunna använda det i windows xp. Det fungerar med gamla pcikort i win98 men inte i win xp. Då menar jag att köra tillsammans med ett agpkort, "single" fungerar alla. Tex Gf2-pci-kort fungerar i winxp.

Permalänk
Medlem

Windows ME eller windows 2000 är nog ett bättre väl rent generellt.
Jag tror att nätaggregatet kan ha med saken att göra.
Slakta en gammal burk de ges ju praktiskt taget bort gratis och leta efter en PSU runt 200w+.
Jag har en bärbar 400Mhz just nu (buuh) och W2K går utmärkt på den t.ex.
har 192MB minne till den förresten.

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Tror definitivt inte att PSUn är problemet. De flesta pIIor hade runt 100W. Om du ändå envisas med att byta tänk på att det är +5V som ska levera mycket ström och inte +12V som nuförtiden. Testat att starta med en bootcd? Är datorn i bios inställd på att boota från nätverk eller annat? Som nosnahoj skrev ovan: ta ut allt som inte är 100% nödvändigt för att starta datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har testat med win98-startdiskett och det blir samma resultat och jag har kollat vilka enheter som ska boota först mm, inget nätverk eller liknande.
Jag ska testa att byta psu och lite sånt.

Återkommer om mer problem uppstår!

Visa signatur

http://www.dynten.se - Mördarfårens hemvist

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VRMS
Tror definitivt inte att PSUn är problemet. De flesta pIIor hade runt 100W. Om du ändå envisas med att byta tänk på att det är +5V som ska levera mycket ström och inte +12V som nuförtiden. Testat att starta med en bootcd? Är datorn i bios inställd på att boota från nätverk eller annat? Som nosnahoj skrev ovan: ta ut allt som inte är 100% nödvändigt för att starta datorn.

Nej, standard-PSU på den tiden var 180-230W, så det är en stor risk att ett 110W inte orkar.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Avstängd

sänk multin o kör 1 minne o testa om bussen också går o få ner.