Vista Premium kräver hybridhårddisk?

Permalänk
Melding Plague

Vista Premium kräver hybridhårddisk?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Suck...Dömt att misslyckas.

Permalänk

Den fetaste av de sju Vista-versionerna heter INTE Vista Premium, den heter Vista Ultimate Edition.
http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/defau...

Permalänk
Medlem

det här kommer att bli väldigt intressant. en sånt hybrid hd är ju extremt snabb och att ha den som ett system disk är lyx. återstår att se det i praktiken bara

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Ja asså - kan man inte designa ett nytt OS utan att det KRÄVS hybriddisk så har man totalt missat hur man bygger effektiva transportvägar mellan disk och RAM.

Dax för M$ att gå en grundkurs i OS-design/arkitektur.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Den fetaste av de sju Vista-versionerna heter INTE Vista Premium, den heter Vista Ultimate Edition.
http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/editions/defau...

Bra poäng, konstigt nog skriver TR "Microsoft is the culprit this time as it bends vendors and consumers over a barrel for its flagship edition of next gen, endlessly delayed OS Windows Vista.". Kan de skrivit fel månne? Eller skall jag gå en grundkurs i engelska

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Humm, känns som nyckelordet här är ryktas.
De har ju även sagt att ett vanligt USB-minne ska ge samma effekt (eller liknande i alla fall) så känns konstigt att kräva en hårddisk.

Däremot så är det kanske bra på sitt sätt. Det finns många USB-minnen med urusel kvalitet och lär skapa många sura miner för kunderna.

Permalänk
Medlem

Nyheten är helt felaktig.

Läs här vad det egentligen handlar om.

Kortfattat: Vista Premium är inte en version av Vista, det är vad en dator som kan stödja Windows Vista fullt ut som Microsoft har tänkt sig att den ska göra det kommer att få som märkning. Om en laptop kan köra alla funktioner i Aero, har en 5:a i rating och har en hybriddrive är den en Vista Premium-maskin.

Andra system som inte har denna funktion får "Windows Vista Ready" eller vad det nu skulle kallas som märkning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Ah, makes sense.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Nyheten är helt felaktig.

Läs här vad det egentligen handlar om.

Kortfattat: Vista Premium är inte en version av Vista, det är vad en dator som kan stödja Windows Vista fullt ut som Microsoft har tänkt sig att den ska göra det kommer att få som märkning. Om en laptop kan köra alla funktioner i Aero, har en 5:a i rating och har en hybriddrive är den en Vista Premium-maskin.

Andra system som inte har denna funktion får "Windows Vista Ready" eller vad det nu skulle kallas som märkning.

Tack!

Ändrade nyheten.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

"Hybridhårddisk kräver för Vista Premium märkning"

Hybridhårddisk krävs för Vista Premium märkning!?

Permalänk
Medlem

ok.. så inte nog med att Intel drog igång hela hysterin och allt bs med centrino , nu ska MS in i leken också... jippie...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de försöker driva utvecklingen framåt. Jag kan tänka mig att det är många tillverkare som gärna stoppar i en hybridhårdisk i sina datorer så att de kan säga att de datorer de säljer är äkta Vista Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
ok.. så inte nog med att Intel drog igång hela hysterin och allt bs med centrino , nu ska MS in i leken också... jippie...

I och med dagens bärbara dator är som dem är i prestanda så är detta väldigt klokt. Hur många Svenssons tror de får en lika "bra" dator som bärbar om de betalar lika mycket? Jag skulle tro väldigt många.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
I och med dagens bärbara dator är som dem är i prestanda så är detta väldigt klokt. Hur många Svenssons tror de får en lika "bra" dator som bärbar om de betalar lika mycket? Jag skulle tro väldigt många.

ursäkta mig men va?
centrino _är_ bärbara, jag gillar bara inte hela karusellen med certificeringar beroende på vilka delar som sitter i eftersom det egentligen inte är mer än ett PR-trick.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

Man koper konceptet... Inte hardvara...

Nar en dator / laptop ska kunna gora dittan eller dattan och det ar det enda som ar intressant sa spelar hardvaran i sig mindre roll.

Permalänk
Medlem

Instämmer till fullo evil_elman. En av de orsakerna som finns att köpa Centrion plattformen är precis de specifika komponenterna. Speciellt Intels egna nätverks som är svårslaget.

Permalänk
Medlem

Poängen med märkningar som "Vista Premium" och "Centrino" är inte att upplysa datanördar av Sweclockerssnitt - det är snarare att bygga mindshare hos Svensson, särskilt genom att undvika att Svensson blir alltför förvirrad och / eller alltför lurad i datorbutiken.

Visa signatur

A64 3500+, GeForce 7800 GT, 2 GB RAM
Mac Mini 1.25 GHz // 1 GB RAM
iPod Nano 4 GB Rev 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså - kan man inte designa ett nytt OS utan att det KRÄVS hybriddisk så har man totalt missat hur man bygger effektiva transportvägar mellan disk och RAM.

Dax för M$ att gå en grundkurs i OS-design/arkitektur.

Det var det dummaste jag har hört ...

Är existensen av L1 L2 och L3 cache ett bevis på att processortillverkare inte kan designa en vettigt minneskontroller också eller?? :/ suck ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Dwt kanske borde nämnas att kravet på en hybridhårddisk endast gäller för Laptops. Vissa verkar missat den detaljen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulgnu
Poängen med märkningar som "Vista Premium" och "Centrino" är inte att upplysa datanördar av Sweclockerssnitt - det är snarare att bygga mindshare hos Svensson, särskilt genom att undvika att Svensson blir alltför förvirrad och / eller alltför lurad i datorbutiken.

Men istället för att läsa på och bilda sig en uppfattning för att undvika bli lurade så ska man betala för en klisterlapp som sitter på... så istället för att bli lurad ska man bli... lurad?

Visst, det förenklar, men begränsar också. Vill jag ha en laptop med diverse saker från intel, t.ex. nätverket som faktiskt är bra, men inte sitta och somna med deras grafikkretsar så är jag ju idag rätt körd, för nästan överallt ser man bara centrino, eftersom både återförsäljare och oem-köparna (svenssons m.a.o.) köpt konceptet. Ett koncept som i praktiken inte gör mer än vad en duglig produktbeskrivning gör dessutom. Och nu ska MS, världens största OS-skapare också ge sig in i "låt-oss-lura-konsumenten-med-meningslöst-blingbling"-karusellen? Kan inte bli mer än illa i det långa loppet...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

hybrid eller inte....oavsett så blir det inte snabbare än att köra OS:et helt och hållet i RAM-minnet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

längta till nano tekniken då kan d va lönt med vista:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulgnu
Poängen med märkningar som "Vista Premium" och "Centrino" är inte att upplysa datanördar av Sweclockerssnitt - det är snarare att bygga mindshare hos Svensson, särskilt genom att undvika att Svensson blir alltför förvirrad och / eller alltför lurad i datorbutiken.

Centrino, och andra koncept också för den delen, är till för att lura kunder att köpa produkten i fråga. Intel's WLAN och M-processorer är just nu mycket konkurenskraftiga men låt oss säga att AMD någon gång i framtiden har mycket bättre WLAN kretsar och Mobile-CPUer än intel, Kommer intel då att lägga ner Centrion kampanjen? knappast, dom kommer fortsätta bedriva kampanjen med tomma "buzzwords". Precis som DELL's Hyper Threading-kampanj i TV lurade ignoranta kunder att köpa underlägsa P4 processorer i sina desktop datorer så kommer Centrino namnet bli ett meningslöst ord dom lurar folk på flera tusen kronor, för det faktum att Intel's Laptop teknologi är konkurenskraftig är bara en tillfällighet som inte kommer hålla i sig för all framtid.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Centrino, och andra koncept också för den delen, är till för att lura kunder att köpa produkten i fråga. Intel's WLAN och M-processorer är just nu mycket konkurenskraftiga men låt oss säga att AMD någon gång i framtiden har mycket bättre WLAN kretsar och Mobile-CPUer än intel, Kommer intel då att lägga ner Centrion kampanjen? knappast, dom kommer fortsätta bedriva kampanjen med tomma "buzzwords". Precis som DELL's Hyper Threading-kampanj i TV lurade ignoranta kunder att köpa underlägsa P4 processorer i sina desktop datorer så kommer Centrino namnet bli ett meningslöst ord dom lurar folk på flera tusen kronor, för det faktum att Intel's Laptop teknologi är konkurenskraftig är bara en tillfällighet som inte kommer hålla i sig för all framtid.

Och vilket företag försöker inte utnyttja sina märken på bästa sätt? Snäll vakna upp och känn doften av modern marknadsekonomi. AMD gör exakt samma sak fast på stationära sidan med sina X2 processorer.

Och btw: Vilken/a processorer skulle bräcka P-M och Core? AMDs eller? MUAHAHAHAh.....

Turion som sådan är lite snabbare, men faller på att helheten av Intels Centrion plattformen erbjuder en bättre helhetlösning, samt bättre batteritid.

Turion X2 vs COre Duo. Där vinner Core utan problem i ren råprestanda. AMD får nog gå tillbacka till labratoriet och designa om ifall de ska ha en chans. IOM lanseringen av Memrom så lär det inte bli lättare för dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Centrino, och andra koncept också för den delen, är till för att lura kunder att köpa produkten i fråga. Intel's WLAN och M-processorer är just nu mycket konkurenskraftiga men låt oss säga att AMD någon gång i framtiden har mycket bättre WLAN kretsar och Mobile-CPUer än intel, Kommer intel då att lägga ner Centrion kampanjen? knappast, dom kommer fortsätta bedriva kampanjen med tomma "buzzwords". Precis som DELL's Hyper Threading-kampanj i TV lurade ignoranta kunder att köpa underlägsa P4 processorer i sina desktop datorer så kommer Centrino namnet bli ett meningslöst ord dom lurar folk på flera tusen kronor, för det faktum att Intel's Laptop teknologi är konkurenskraftig är bara en tillfällighet som inte kommer hålla i sig för all framtid.

Och vad hindrar AMD att göra en liknande kampanj?

Intel luras inte. Dom säljer en produkt och har ingen skyldighet att upplysa om att det enligt dig finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Och vad hindrar AMD att göra en liknande kampanj?

Intel luras inte. Dom säljer en produkt och har ingen skyldighet att upplysa om att det enligt dig finns bättre alternativ.

De säljer en produkt ja, men centrino är inte en produkt, det är ett som Curly säger, buzzword, som ska låta häftigt begärligt, men egentligen så finns det inte, för det är ingenting mer än en beskrivning på att de här och de här komponenterna finns i, så centrino är ingenting mer än ett snyggare namn och en logo för en produktbeskrivning. Men du tror ine att intel tar extra betalt när det sitter en fin liten logga och en namn folk tror betyder någonting på burkarna? Det lär de nog göra.

"Med intels centrino-teknik" har jag hört på tv:n, men centrino är ingen teknik, men man lurar mer än gärna kunsomenter att tro att centrino är någonting som skulle göra burken bättre än vanligt. Så i mina ögon så är hela idén med koncept på detta sätt bara ett sätt att lura konsumenterna. Och nu ska världens största OS dras in i det också, hur många kommer inte då bli lurade att tro att de kommer "behöva" en vista-cerifierad bärbar, och hur mycket extra kommer de inte behöva betala för det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Och vilket företag försöker inte utnyttja sina märken på bästa sätt? Snäll vakna upp och känn doften av modern marknadsekonomi. AMD gör exakt samma sak fast på stationära sidan med sina X2 processorer.

Och btw: Vilken/a processorer skulle bräcka P-M och Core? AMDs eller? MUAHAHAHAh.....

Turion som sådan är lite snabbare, men faller på att helheten av Intels Centrion plattformen erbjuder en bättre helhetlösning, samt bättre batteritid.

Turion X2 vs COre Duo. Där vinner Core utan problem i ren råprestanda. AMD får nog gå tillbacka till labratoriet och designa om ifall de ska ha en chans. IOM lanseringen av Memrom så lär det inte bli lättare för dom.

Turion vann faktiskt ronden i batteritid mot P-M när bägge var i energisparande läge.

Permalänk
Medlem

Centrino-teknik. På vilket sätt skulle det vara bättre än P4-teknik eller HyperThreading-teknik när det gäller att luras?

Sen ang. batteritiden så var det väl bara idle, under last så var väl Intels bättre?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vill jag ha en laptop med diverse saker från intel, t.ex. nätverket som faktiskt är bra, men inte sitta och somna med deras grafikkretsar så är jag ju idag rätt körd, för nästan överallt ser man bara centrino, eftersom både återförsäljare och oem-köparna (svenssons m.a.o.) köpt konceptet.

Har grafikkortet blivigt en del av centrino? Mycket tveksam till det.
Finns i alla fall gott om centrino-datorer med dedikerade kort.

Centrino är bra för att du vet vad du köper, vilket man har mycket svårare att göra om man köper något annat.
På så sätt vet du direkt vad hårdvaran går för och att stödet är bra. Även i linux. Det ser jag som en klar fördel.

Tror snarare att Centrino sänker priset i och med att utvecklarna får ett färdigt paket. De slipper bry sig om hårdvarukombinationer osv. utan bara köra på ett färdigt koncept. Ok, sänker var kanske överdrivet, men jag tror inte att det skuljer mycket för slutkunden. Centrinologgan kanske OnOff/Siba höjjer priset för men för alla butiker som använder priser för att locka folk (dvs. de flesta datorbutiker) så är nog skillnaden minimal.

Samma sak med Vistaloggan. Nu när den är ny kanske den visserligen höjjer priset lite (tills det finns någon konkurrens på området) men XP loggan lär ju knappast kosta något idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Har grafikkortet blivigt en del av centrino? Mycket tveksam till det.
Finns i alla fall gott om centrino-datorer med dedikerade kort.

Centrino är bra för att du vet vad du köper, vilket man har mycket svårare att göra om man köper något annat.
På så sätt vet du direkt vad hårdvaran går för och att stödet är bra. Även i linux. Det ser jag som en klar fördel.

Tror snarare att Centrino sänker priset i och med att utvecklarna får ett färdigt paket. De slipper bry sig om hårdvarukombinationer osv. utan bara köra på ett färdigt koncept. Ok, sänker var kanske överdrivet, men jag tror inte att det skuljer mycket för slutkunden. Centrinologgan kanske OnOff/Siba höjjer priset för men för alla butiker som använder priser för att locka folk (dvs. de flesta datorbutiker) så är nog skillnaden minimal.

Samma sak med Vistaloggan. Nu när den är ny kanske den visserligen höjjer priset lite (tills det finns någon konkurrens på området) men XP loggan lär ju knappast kosta något idag.

Nej grafikkortet är inte en del av det nej, dåligt exempel och en miss från min sida. Men P4 och HT var ändå någonting, såna här "cerifieringar" (stavning?) är ju inget mer än en produktbeskrivning med en logotyp, de tillför ingenting, och eftersom de flesta idag ändå är oem-kunder och handlar på just onoff och andra skitställen rent ut sagt, så har det ju egentligen inget annat syfte än att luras, speciellt när man tänker efter på valet av namn. Att man certifierar någonting är i andra ordalag att godkänna, att upphöja, men centrino och resterande koncept gör inte det, de är bara beskrivande, alltså borde ju någonting i still med centrino-konfigurerad eller annat vara bättre, men icke då, man väljer istället ett ord som för många betyder att någonting är bättre än saker som inte kan prydas med samma ord.

Jag protesterar inte mot idén att förenkla för kunden, jag protesterar emot de uppenbara försöken till att tjäna pengar och utnyttja kunderna. XP-logon idag är annorlunda, den visar på att datorn klarar av xp, det är en indikator, den förhöjer inte och ger inga illusioner om någonting. Enfalsk Certifiering däremot gör enligt mig just det, när den inte betyder någonting mer än vad som kan läsas på produktbeskrivningen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.