Permalänk

Chassin, moderkort och jord

Har läst runt lite i olika trådar och är minst sagt förvirrad.

Det snackas om distanser och gummitjoffs som ska sättas under moderkortet.

När jag monterade dit mitt nya moderkort (i sign) så använde jag mig inte av något sånt här. Jag skruvade dit det utan nåt gummigrejjs på skruvarna i chassit. Har jag gjort fel?

Annars går väll jordning via speaker (sa någon i en tråd) eller via nätaggregatet?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Monterade du kortet utan distanser?

Permalänk

I chassit fanns 4-5 st guldaktiga saker som fanns under moderkortets skruvhål sedan, la en skruv i varje hål och skruvade fast. Försökte fixa bild, vet inte hur jag ska förklara.
Annyway, är detta distanserna?

Visa signatur

AMD ATHLON 64 (VENICE) 3200+ @ 2,0GHz - m. ZALMAN CNPS-7700CU | 2GB RAM | ASROCK 939DUAL-SATA2 | 200GB HDD | RADEON X1800XT 512MB | NEC-DVDBRÄNNARE | TAGAN EASYCONNECT 580W

Permalänk
Medlem

Ja de är distanser, så du har säkert gjort rätt. Bara du har samma antal distanser som hål i moderkortet. Fr.a. inte fler distanser än hål., då kan kortet kortslutas.

Permalänk
Hedersmedlem

Man ska aldrig använda några gummibrickor eller liknande isolerande.

Moderkortet ska jordas genom distanserna. Alltså låda-distans-moderkort-skruv.

Försök helst att sätta distanser på alla ställen där det finns hål i moderkortet. Detta dels för att det inte ska svikta så mycket om du monterar något och dels för bättre jordning.

Men som mark501 skriver, absolut INGA distanser på andra ställen än där det finns hål i moderkortet för dem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro