Conroe överklockning, effektförbrukning

Permalänk
Melding Plague

Conroe överklockning, effektförbrukning

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intel kommer igen. ;D Härligt, hoppas bara priserna inte skjuter i höjden nu när dom får lite luft under vingarna.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Drar inte en A64/X2 endast några enstaka Watt när Cool n' Quiet är aktiverat? Isf kan ju inte en Conroe dra 20 Watt mindre och då borde det vara något annat i AMD-datorn som slukar energi. Det är också cirka 20 Watt som skiljer i full load, så det verkar troligt att processorerna drar ungefär lika mycket.

Edit: Förutsatt att CnQ var aktiverat då...

Permalänk
Medlem

Varför tar de alltid den värsta processorn? Tycker den billigaste conroe varianten är den klart intressantaste, men jag har inte sett nått test alls på den....

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Varför tar de alltid den värsta processorn? Tycker den billigaste conroe varianten är den klart intressantaste, men jag har inte sett nått test alls på den....

Instämmer och jag vill se vad de där 4 mb Chachen gör för prestandan jämnfört med 2 mb som de lägre klockade versionerna har.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Drar inte en A64/X2 endast några enstaka Watt när Cool n' Quiet är aktiverat? Isf kan ju inte en Conroe dra 20 Watt mindre och då borde det vara något annat i AMD-datorn som slukar energi. Det är också cirka 20 Watt som skiljer i full load, så det verkar troligt att processorerna drar ungefär lika mycket.

Edit: Förutsatt att CnQ var aktiverat då...

Jo, de verkar båda dra ca 40W vid full load.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Cool&Quiet sparar endast energi i idle. Vid full load är det full kräm oavsett om cool&quiet är aktiverat eller inte.

Enligt denna tabell har FX-62 en TDP på 125 W.
http://www.tomsbusiness.se/produkter/200605241/nya_am2_proces...

Sedan finns ju även varianter med låg strömförbrukning.
AMD har en X2 3800+ på gång med endast 35 W TDP.
Hade varit intressant att jämföra den med den lägst klockade Conroe-varianten eller en Merom.

Permalänk
Medlem

kasst test, vill hellre se 6600 i original samt oc hastighet jämnfört mot en fx-2a då det är mer intressant, en x6800 extreme kostar ju lika mycket som en fx62a så det kvittar nästan vilken man tar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Cool&Quiet sparar endast energi i idle. Vid full load är det full kräm oavsett om cool&quiet är aktiverat eller inte.

Enligt denna tabell har FX-62 en TDP på 125 W.
http://www.tomsbusiness.se/produkter/200605241/nya_am2_proces...

Sedan finns ju även varianter med låg strömförbrukning.
AMD har en X2 3800+ på gång med endast 35 W TDP.
Hade varit intressant att jämföra den med den lägst klockade Conroe-varianten eller en Merom.

Men TDP spelar ju ingen roll på AMD-sidan.
Nog för att FX-62 drar betydligt mer än tidigare processorer. Men det är inte så konstigt om den drar lite när det är 2st 2.8GHz monsterprollar på en gammal 0.09µ process. Det jag undrar över är hur Conroe kan dra så mycket. Dom har fläskat upp den en hel del. Kanske är AMD fortfarande svalast när dom går ner till 0.065µ. Men det är ju watt/prestanda/pris som räknas, får se hur det blir med den biten.

Permalänk
Medlem

grymt test. ett av de mest heltäckande testen jag någonsin har läst. och bra att intel äntligen har fått ner energiförbrukningen. nu väntar man bara på att amd ska få igång sin 65nm tillverkning också annars så kommer intel nog att ta tillbaka marknadsandelar på skrivbordsidan. på servrar så kommer nog amd fortsätta att regera ett tag till även om woodcrest är ett stort steg i rätt riktning för intel.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

argh! satt och försökte läsa innan jag fattade att det var babelfiskat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vilken socket kommer Conroe finnas till? Har inte läst något om det alls.

Visa signatur

3500+ Venice | 2gig DDR | Geforce 6800GT | Asus A8V-Deluxe | Antec HE 430W | 300gig SATA | 200Gig ATA (system) | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCape
Vilken socket kommer Conroe finnas till? Har inte läst något om det alls.

Socket 775, dvs nuvarande sockel.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tyckte inte AMD FX2 presterade så fruktansvärt dåligt i jämförelse med Conroe ändå, även om det inte är någon tvekan om vem som är herren på täppan nu.

Sen har vi naturligtvis klockningsmöjligheterna där Conroe har ytterligare en fördel.

65nm väntar vi på till AMD.

Permalänk
Discokungen

Ni skulle inte kunna länka ordentligt? Kommer ju bara upp Yahoo här =/

Edit: http://www.hkepc.com/hwdb/x6800vsfx62-1.htm

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Conroe imponerar igen med prestanda/W, extra mkt då den har 4mb cache som borde sluka ström. Det som oxå e kul är att den verkar tåla en hel del spänning för ett 65nm chip. Den verkar ju tåla lika mkt Vcore som en Amd x2 90nm.

Jag saknar bara en bra CnQ mjukvara till Intel. Speedstep (eller vad det heter) verkar ju rätt segt faktskt jämfört med CnQ. Hört att Crystalcpuid finns till Intel nu. Men funkar det lika bra till intel som till Amd? Eller anropar den bara samma "hårdvara" som speedstep och är därför oxå segt?

Jag undrar hur lågt man kan komma i energiförbrukning med en underklockad Conroe....

800mhz lr nått, borde vara mer än tillräckligt för surfande mm.

Permalänk
Medlem

X6800 @ 4,8GHz
http://www.nordichardware.com/news,4039.html

King och Crotale spränger världsrekord med Conroe
http://www.nordichardware.com/news,4036.html

tihihihihi