Nvidia Geforce 7600GS/7600GT för AGP

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce 7600GS/7600GT för AGP

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

AGP stand strong for eternity, eller nåt ;D men men, det är ju trevligt. så slipper man byta moderkort

Permalänk
Medlem

Jamen ge oss ett 7900gt till apg också när ni ändå håller på.
Och se till att tredjepartskylare passar!

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

Znark. Ge upp med AGP nu så vi blir av med skiten nån gång

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Herregud, låt AGP dö nån gång.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Hurra! Hoppas bara de sätter vettiga priser nu också, inte som fantasipriserna på 7800 GS. Kostar det ungefär samma som till PCIe blir det nog ett sådan istället för ett X800GTO. Någon som vet ungefär hur bra korten är jämfört med varandra?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk

7600gt e bättre än x800gto
7600Gt ungefär som x1800gto
7600gs lite bättre än 6600gt

AGp brukar kostar mer dock

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Bra det, men som sagts innan, vi vill ha 7900 eller bättre. Jag fattar inte varför företagen begränsar AGP-kortens prestanda något så förbannat plus att priserna skjuter i höjden jämfört med bättre PCI-E-kort. Lite drygt att man ska behöva byta sin rigg bara för att kunna skaffa bättre prylar. AGP kan ju hantera bättre grejer än det där.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Bra det, men som sagts innan, vi vill ha 7900 eller bättre. Jag fattar inte varför företagen begränsar AGP-kortens prestanda något så förbannat plus att priserna skjuter i höjden jämfört med bättre PCI-E-kort. Lite drygt att man ska behöva byta sin rigg bara för att kunna skaffa bättre prylar. AGP kan ju hantera bättre grejer än det där.

Tror det har att göra med begränsningar.

http://www.tomshardware.com/2006/02/02/nvidia_7800gs_confirms...

The second limitation of the AGP 3.0 standard (AGP 8x) is power. All of the cards used in this review have extra four pin power sockets. The NVIDIA GeForce 7800GS and the ATI Radeon X850XTPE have one while the NVIDIA GeForce 6800 Ultra has two. The AGP 3.0 specifies power from the 3.3V, 5V, and 12V rails. The spec allowed for a maximum of 41.8W (6A from 3.3V, 2A from 5V, 1A from 12V = 41.8W, and an additional 1.24W could come from the 3.3V auxiliary at 0.375A).

By adding the four-pin connections, they extended the life of AGP cards as each supplied 6.5A or 110.5W from these right angle connections (12V + 5V or 17V x 6.5A = 110.5W). On the other hand, PCI Express can deliver 75W through the x16 connector and an additional 75W per six-pin connection.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

hmm, något säger mig att jag måste skaffa nytt nätagregat för att klara av en uppgraderin till något av dom korten (300Watt kommer nog inte funka )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
hmm, något säger mig att jag måste skaffa nytt nätagregat för att klara av en uppgraderin till något av dom korten (300Watt kommer nog inte funka )

Äsch då :)det tror jag inte sitter själv med ett 300W nätagg som klarar 15A på 12V-spåret.

Sitter själv med en
A64 3500+ (Venice)
1GB Corsair TwinX 3200C2
2x120GB IDE HD
1 NEC DVD+-R/RW
SB Audigy 4
XFX GF7800GS Extreme Edition

Och det fungerar alldeles utmärkt

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk

det får som högst kosta 1,5k om det ska bli intressant... vilket det knappast lär göra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
AGP stand strong for eternity, eller nåt ;D men men, det är ju trevligt. så slipper man byta moderkort

Men egentligen, vad vinner man på att stanna kvar vid AGP. 8x vs 16x.
Jag tycker helt klart att det är onödigt att fortsätta att satsa på AGP eftersom PCIe är såpass utbrett och till ett rimligt pris finns att få tag på.

Visa signatur

I bought it from the INTERNET !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysquad
Men egentligen, vad vinner man på att stanna kvar vid AGP. 8x vs 16x.
Jag tycker helt klart att det är onödigt att fortsätta att satsa på AGP eftersom PCIe är såpass utbrett och till ett rimligt pris finns att få tag på.

Är ju knappt någon skillnad i prestanda mellan AGP8x och PCI-E 16x, åtminstone inte i praktiken.

Var ju likadant med AGP4x/8x

Är ju bara att leta rätt på en recension på exempelvis GeForce 6800 Ultra som finns både för AGP och PCI-E t ex.

Visa signatur

Every day sends future to past

Permalänk
Medlem

ett 7600gt får de bli när de kommer

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
hmm, något säger mig att jag måste skaffa nytt nätagregat för att klara av en uppgraderin till något av dom korten (300Watt kommer nog inte funka )

Jag sitter på ett 350W nätagg och det klagar inte

Edit: det är ett 7600GT med PCI-Express på bild.... Sen när finns det ett SLI-kort på AGP-moderkort...?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

sitter på agp och får 8.8k i 3dmark05 så inte begränsar porten så himla mycket. detta är då med ett 7800gs "7900gt" chipp

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag sitter på ett 350W nätagg och det klagar inte

Edit: det är ett 7600GT med PCI-Express på bild.... Sen när finns det ett SLI-kort på AGP-moderkort...?

Ehh, ja det är ett 7600GT PCI-e kort på bilden, med tanke på att nyheten är att det ryktas om att det skall göras 7600GT/GS till AGP, så vore det en bedrift om man redan lyckats ta kort på ett kort som det bara ryktas om än så länge.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Trevligt.
Kanske blir ett 7600GT som sista uppgradering till mitt AGP-system om ekonomin tillåter

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ehh, ja det är ett 7600GT PCI-e kort på bilden, med tanke på att nyheten är att det ryktas om att det skall göras 7600GT/GS till AGP, så vore det en bedrift om man redan lyckats ta kort på ett kort som det bara ryktas om än så länge.

Med tanke på att det står att det är ett AGP-kort så är det lite fel, that's my point

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

frågan är bara om det kommer att kännas värt det att köpa detta...antagligen så kommer man ju kunna köpa ett asrock MB och ett pci-e kort för ungeför samma pris... :(...men om det är prisvärt så kanske man kan byta sitt gammla 6800(nu) som börjar visa lite tecken på slitage

jag börjar känna lite press på dator uppgaderingar innan crisis släpps

//Stefan

Permalänk

Det är ju intressant då t ex många gamers kommeratt uppgradera sina burkar inom 2-3 år för att klara directX 10. Vad sker då med den gammla, fortfarande relativt kraftiga burken? Jo, dom bygger om den till en media-PC med Mediaportal eller MythTV, och då blir det intressant med ett nytt grafikkort som har HDCP, för att spela HD-DVD och/eller Blue-Ray.

Det finns defenetivt en markand för AGP-kort som inte är cutting edge, men som klarar av att köra upp HDTV på en 42" LCD.

Permalänk
Medlem

ja, det blev ett 7600GS istället för dagens 9600XT... det lär ju märkas, och med tanke på att jag inte spelar extremt mycket tror jag nog det kommer räcka.
869:- är ett bra pris med, tycker jag...

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll