Frost lanserar ny musikdator i bärbart format

Permalänk
Melding Plague

Frost lanserar ny musikdator i bärbart format

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

..och inte ens på Frosts egna hemsida hittar jag något om vilket ljudkort som används

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem

snygg. men vilken tjockis!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
..och inte ens på Frosts egna hemsida hittar jag något om vilket ljudkort som används

nä det var kryptisk minst sagt.

Citat:

samma firewirekretsar som populära ljudkort (TC, Presonus, M-Audio etc.)

M-Audio alltså?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Men det känns väl inte så nödvändigt då de flesta seriösa musiker använder externt, eller hur?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simons
Men det känns väl inte så nödvändigt då de flesta seriösa musiker använder externt, eller hur?

instämmer

Permalänk

Men det finns väl en del "seriösa musiker" som även är on-the-go?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Gött!

Äntligen en bärbar som passar intresset, någon som vet pris ?

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Men det finns väl en del "seriösa musiker" som även är on-the-go?

men snälla nån tror du ett internt ljudkort möter kraven en musiker har?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
men snälla nån tror du ett internt ljudkort möter kraven en musiker har?

finns gott om sådana musiker ja.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

interntljudkort i en bärbar dator dvs. hoppas jag du läste mellan raderna då det handlar om en laptop

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Heheh, ja det är sant, fast dem flesta seriösa musikerna gör överhuvudtaget inte musik på en laptop. Det är givetvis sant att om man vill få bästa ljud utav en bärbar dator så är ju dem externa korten att föredra. Men då är ju inte datorn lika mobil och bärbar längre eller hur? Det blir helt enkelt en liten vitskrock där så då vore det ju bra att veta vad för ljudkort som faktiskt sitter i. Men högst intressant då jag själv producerar.

Permalänk
Hedersmedlem

gör inte emu pcmcia ljudkort?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
hoppas jag du läste mellan raderna då det handlar om en laptop

nej, var väl medveten om det och vidhåller att det finns gott om musiker som ger fullständigt tusan i vad för billig skit som de får ut ljudet via och de "lyckas" på riktigt ändå med skivsläpp och hela fadderullan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

De flesta musiker gör väl musiken på Mac, min 3 kompisar som håller på med muisk rätt seriöst sitter med PC men önskar de hade MAC.

Jag har upplevt att de flesta gör det. Är det så?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Geeks
SweClockers

Uppenbarligen är målgruppen musikproducenter som har möjlighet att slänga ut ~30K på en dator utan några eftertänksamheter.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

Dom kör säkert med den inbyggda ljud kortet, proffs kör med Mac... kanske Rappare har PC då den har en förmåga att få ljudloop

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Dom kör säkert med den inbyggda ljud kortet, proffs kör med Mac...

Haha! Det stämde 1983

Men frågar du den äldsta gubben du kan hitta i musikaffären så får du nog medhåll :):)

ÄNäääärs!

Visa signatur

/Rålennart i ändlennart

Permalänk
Medlem

Nej proffs kör inte alls nödvändigtvis med mac, cubase finns till både windows och mac.
Sen behöver man rätt bra med kraft för att spela in och då räcker inte en mac mini eller imac. För vem har råd med powermac, och vem vill köpa en daterad g5?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
De flesta musiker gör väl musiken på Mac, min 3 kompisar som håller på med muisk rätt seriöst sitter med PC men önskar de hade MAC.

Jag har upplevt att de flesta gör det. Är det så?

Dina 3 kompisar, vilken Sifo undersökning du baserar ditt utlåtande på...inte.

Om man kollar på vad mac säljer i sverige i musikledet och vad som säljs inom PC i samma nisch så är mac nästan lika små som i övriga PC världen.

Visst finns det stora proffsstudios som sitter på apple, men varför gör dom det? Mest av gammal vana faktiskt om man frågar dom själva.

Rent tekniskt sätt så finns det ingen anledning att köra musikapplikationer på apple idag, det säger tom apple själva när man frågar. Däremot så har de ju en fördel av att man vet vad man får. PC är ju minst sagt "generellt". Detta är något som frost tagit fasta på och erbjuder en helhetslösning, det märker man när man är ute och kollar bland musikåterförsäljare mm... Jag har själv köpt ett antal pro-ljudkort mm (Nej använder inte det inbyggda i datorn, brusnivå någon?... nej tack)

Vidare så är det snarare MER problematiskt att välja apple just nu. Detta pga rosetta emulatorn som de måste använda för att översätta motorola till intelkod, inte så bra prestanda, speciellt inte i krävande realtids applikationer som...att skapa musik och spela på virtuella musikinstrument där fördröjning från tangentnertryckning, till processering till ut i högtalaren får vara max ett par millisekunder, hela tiden utan avvikelser eller avbrott...

Visst är apple ett proffsval, men inte för att det är bättre, utan för att det är fett bra, precis som en del pc lösningar;)

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

jag vill ha den..man skaffar creative pcmia o så kör man

men vad kan priset ligga på ???????

Permalänk
Avstängd

Så med andra ord är apples iPOD en status pryl för fjortisar och inget annat... skämta bara.

Väldigt offtopic

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Men hallå... På den tiden ja pysslade med att göra musik ville man ju ha en Atari för den var snäppet bättre än Amigan i grundutförande på det... Så jag säger PC suger Mac suger ATARI is the SHIT!.

Reagerade också som redan nämts att ljudkort inte ingick i prod-specen. Lite märkligt..
Kan dock vara så att det skeppas utan eftersom ljudkort för musiker är som bilar för oss andra.. alla Tycker just sitt märke är det bästa av sjuttioelva olika anledningar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Men då är ju inte datorn lika mobil och bärbar längre eller hur?

Så du menar att en 17" bärbar är mobil?

Permalänk

BARA så ni vet, varför många proffs musiker nu använder mac istället för pc handlar om programvara samt tillbehör. ta protools nu tex där gör de bara de nya core ox hd korten ( extra kort ) till mac (inge stöd just nu för pc ). så då är det mac som gäller bara för det . inget annat. om man har de äldre modellerna så kan man ju köra det på pc oxo .

och köra på laptop funkar oxo om produktionen e mindre, för externa ljudkort som mbox2 är rätt liten att bära med sig . annars har vi ju oxo digi002 med inbyggt mixer . ( inte rack v )

Jag har sett vad många musiker har i sina studios för jag brukar installera sådant åt dem senast i förrgår

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
BARA så ni vet, varför många proffs musiker nu använder mac istället för pc handlar om programvara samt tillbehör. ta protools nu tex där gör de bara de nya core ox hd korten ( extra kort ) till mac (inge stöd just nu för pc ). så då är det mac som gäller bara för det . inget annat. om man har de äldre modellerna så kan man ju köra det på pc oxo .

och köra på laptop funkar oxo om produktionen e mindre, för externa ljudkort som mbox2 är rätt liten att bära med sig . annars har vi ju oxo digi002 med inbyggt mixer . ( inte rack v )

Jag har sett vad många musiker har i sina studios för jag brukar installera sådant åt dem senast i förrgår

Ok, nu måste vi reda ut det här...

Finns bara EN anledning till att nya HD korten bara finns till Apple = de är de enda som har tre pci-express slottar på rad... När PC världen släpper samma kort så är det inget snack längre...

Man kan kolla med vem som helst som jobbar på Digidesign, det är ett faktum att apple inte favoriseras längre av pro tools, det är nästan tvärtom att man fokuserar betydligt mer på PC.

Vad gäller kompabilitet, kolla på digidesings hemsida. Appledatorer baserade på Intel kretsar visas som EJ kompatibla...

Det är alltså gammalt skitsnack som hänger kvar... finns inget som gör att man måste köra mac för att få ut några speciella "proffs" features som inte går att få ur en PC...

PC är störst, tror du själv att Digidesign skulle skjuta sig själv i foten och strypa eller inte stödja en marknad som är störst? Vidare kan vi kolla vad Hans Zimmer kör, en av världens största filmkompositörer, klassas han som proffs? precis.. tack.. vad kör han? ... exakt PC

precis som de flesta andra.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Finns bara EN anledning till att nya HD korten bara finns till Apple = de är de enda som har tre pci-express slottar på rad... När PC världen släpper samma kort så är det inget snack längre...

Jag har tre st. PCI-express slottar på rad på mitt mobo.

4 st. faktiskt.
först 4x, sen en 8x, sen en 1x och sen en 8x igen.

Eller är det mer än 1x som gäller?

Sen trodde jag att apple körde med PCI-X.
Och med tanke på att PCI-X är såpass gammalt så tycker jag det borde finnas moderkort med tre st. PCI-X platser på rad även på PC-sidan. Särskilt eftersom det är främst servrar som använder PCI-X. Men det har jag inte kollat upp så jag kan ha fel.

(hur det ligger till på ljudfronten har jag ingen aning om så det uttalar jag mig inte om)

Permalänk
Medlem

Känns bra att man har en PC och kör diverse ljudkonverteringar (DA) i "riktig" hårdvara och inte i datorn Världens bästa kretsar för DA-omvandling

Det finns även bra inbyggda ljudkort, man kan få "brus" på onödigt dyra saker också men är man smart så kan man lösa det mesta på annat sätt.

Och ni, det handlar inte om vem som har Mac eller PC eller whatever, det handlar om att göra bra musik och det krävs inte senaste versionen av bla bla bla för att göra det, tänk tänk tänk

Ha de gött

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Det är varken någon hemlighet eller fördom att Apple erbjuder en betydligt stabilare arbetsmiljö. Att det inte spelar någon roll för dem som sitter i miljonstudios är väl självklart då de slipper mecka med setupen själva, men för proffesionella hemmasnickrare erbjuder Apple en helt annan trygghet.
Sen finns Logic nuförtiden endast till Apple vilket för många musikproducenter är en väsentlig fördel. Numera är inte Cubase så allsmäktigt som det en gång var.
Dock inte sagt att jag inte skulle döda för Frosts laptop.. Men kommer nog vänta med nyköp av studiodator tills Apples x86 burkar blivit etablerade bland mjukvaran. Fördelen att kunna köra både OSX och Windows på samma burk har inte gått mig förbi.

Permalänk
Medlem

Min MacBook Pro 15" samt Propellerheads Reason funkar hur bra som helst för min musikproduktion. Men jag kallar mig inte proffs visserligen. Har aldrig haft en endaste krasch eller ovanlig händelse. Allt flyter på helt perfekt.

http://www.soundclick.com/strukt/

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Men hallå... På den tiden ja pysslade med att göra musik ville man ju ha en Atari för den var snäppet bättre än Amigan i grundutförande på det... Så jag säger PC suger Mac suger ATARI is the SHIT!.

Det finns fortfarande folk som använder Atari ST för musikproduktion och livespelningar. Säger en del om hur bra den var, i vilken annan branch sitter man på 21 år gamla datorer?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz