Problem i uppstarten [LTD ASUS A8N-SLI Deluxe ACPI BIOS]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Problem i uppstarten [LTD ASUS A8N-SLI Deluxe ACPI BIOS]

Hej

För någon dag sedan så skulle jag kolla om min DVD brännare klarade av Dual Layer skivor och körde därför igång Nero Info Tool (som fanns med Nero 6).
Sagt och gjort, min brännare klarade av DL skivor och jag stängde av burken.
När jag senare skulle sätta på den igen så hängde den sig i starten vilket den aldrig gjort förut, jag trodde att det var en engångsgrej och startade om. Samma sak igen.

Detta blev ett stort problem då jag verkligen behövde komma åt mina skivor men jag trodde att det vara DVDn som var knas så jag ändrade startordningen i BIOS så att den startade från hårddisk först. Detta hjälpte inte heller men när jag provade att trycka F8 i starten och välja hårddisk gick det bra.

Så nu kan jag komma åt mina filer men jag måste trycka F8 och välja bootordning varje gång vilket är irriterande. Har letat på nätet efter folk med likadana problem men det har inte varit lyckosamt.

Jag får inte heller något felmedelande utan den hänger sig där det står:

PCI Device IRQ

ACPI Controller 9

Sen så står det mera text mellan men det är sista raden. Det verkar som den inte hittar en PCI enhet.

Systemspecifikationer:

Processor: AMD 64 4000+ 2400MHz
Minne: 2Gig osäker på tillverkare och typ
Moderkort: LTD ASUS A8N-SLI Deluxe ACPI BIOS
Grafikkort: ATI 850XT PCIE
DVD brännare/läsare: NEC 3520A

Kan ta reda på mer om olika firmwareversioner och sånt om det skulle behövas. Ytterst tacksam för hjälp, jag kan skicka en glass på posten om det löser sig.

//Simon

* Lyckades fixa till problemet med en omflashning av BIOS och pillandes med en massa inställningar.

Zleeping